نشست خبری چهل‌ و دومین جشنواره فیلم فجر / امینی: فضای دوقطبی در سینما را باید کنار بگذاریم

نشست خبری چهل‌ و دومین جشنواره فیلم فجر با حضور مجتبی امینی دبیر جشنواره برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، نشست خبری چهل‌ و دومین جشنواره فیلم فجر با حضور مجتبی امینی دبیر جشنواره و اصحاب رسانه در موزه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست، تیزری از فیلم‌های حاضر در جشنواره چهل و دوم پخش شد.

مسعود نجفی مدیر روابط عمومی این دوره از جشنواره فیلم فجر به اهالی رسانه خوش آمد گفت و اعلام کرد طبق روال گذشته خبرنگارانی که سوال دارند به نوبت در بخش دوم نشست و پس از صحبت های دبیر جشنواره می توانند سوال‌های خود را مطرح می کنند. همچنین این برنامه به صورت زنده از طریق سایت روبیکا و شبکه دو در حال پخش است.

سپس پوسترهای بخش بین الملل، جلوگاه شرق، مسابقات آسیایی کشورهای اسلامی، سینمای سعادت، جاده کمربند، پوستر فلسطین با عنوان «روح و دم»، بازار بین ‌الملل، نگاه نو، با طراحی حمیدرضا بیدقی رونمایی شد.

سپس مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با بیان اینکه وارد فصل جدیدی از جشنواره فیلم فجر شدیم، گفت: امسال شاکریم که جشنواره پرشور و رونقی را به واسطه آثار زیبایی که تولید و خلق کردند، داریم.

وی ادامه داد: امسال جشنواره شلوغی است و با توجه به تقاضای بالای حضور فیلمسازان هیات انتخاب کار سختی داشتیم و حدود ۱۰۶ به دبیرخانه رسید و بازبینی شد. همچنین به واسطه احترام به همه اهالی سینما پیرو تولید حجم زیادی از فیلم‌اولی ها که ۵۱ فیلم‌اولی متقاضی حضور بودند بخش فیلم‌های اول به جشنواره اضافه شد و میزبان ۱۲ اثر هستیم و در کنار آن جشنواره با ۴ اثر پویانمایی کار خود را آغاز می‌کند.

وی افزود: امسال اتقاق خوب این است که آثار در اقلیم‌های مختلف کشور ساخته شده‌اند و با مجموعه فیلم ها از جغرافیا و حوزه‌های و با مضامین مختلف روبرو هستیم. همچنین در حوزه اجتماعی، کودک و نوجوان، طنز، دفاع مقدس فیلم های خوبی داریم‌.

امینی اعلام کرد: امسال کار هیئت داوران مانند هیئت انتخاب سخت خواهد بود زیرا فیلم خوب زیاد داریم‌ و فیلم های سینمای مردمی از ساعت ۱۶ اکران می‌شوند.

دبیر این دوره از جشنواره گفت: با توجه به فیلم‌هایی که داشتیم در حوزه پویانمایی با آموزش و پرورش هماهنگ شده تا صبح‌ها سانس مدرسه را برنامه ریزی شودتا ۵ فیلم را صبح ها نمایش دهیم و در خدمت دانش آموزان باشیم. همچنین امسال مهمانان ویژه این دوره از جشنواره دانش آموزان هستند و بستر اردوهای دانش آموزی را شکل خواهیم داشت‌.

سپس مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با بیان اینکه وارد فصل جدیدی از جشنواره فیلم فجر شدیم، گفت: امسال شاکریم که جشنواره پرشور و رونقی را به واسطه آثار زیبایی که تولید و خلق کردند، داریم.

او با بیان اینکه جشنواره فجر یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی سالگرد انقلاب اسلامی است، افزود: باید شرایطی فراهم شود که همه بتوانند از آن بهره ببرند به همین دلیل و ببینده فیلم ها باشند پس نابینایان و ناشنوایان عزیز هم می توانند در سینماهای مختلف حضور پیدا کنند و بیننده فیلم‌های جشنواره فجر باشند.

امینی درباره مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر نیز توضیح داد: جشنواره چند سال افتتاحیه نداشت و باتوجه به همدلی که بین مخاطبان سینما و خانواده سینمای وجود دارد امسال با یک افتتاحیه منسجم در تالار وحدت جشنواره را شروع می کنیم و بزرگداشت خواهیم داشت.

همچنین در افتتاحیه امسال شاهد بزرگداشت ۴ پیشکسوت از جمله محمدرضا علی‌قلی، پرویز شیخ‌طادی در حوزه کارگردانی و خانم فریبا کوثری و ابولفضل پورعرب در حوزه بازیگری هستیم.

دبیر این دوره از جشنواره اعلام کرد: ما سعی کردیم موضوعات مختلفی را امسال در دستور کار قرار دایم که همه تکیه بر موضوع احترام بر اهالی سینما و پیشکسوتان است به همین دلیل شعار ما در سال گذشته و امسال بر پایه اخلاق مداری است‌.

او بیان کرد: در جریانیم که دوستان ما در خانواده سینما شبانه روز و در شرایط سخت زحمت می‌کشند و می‌جنگند تا آثار سینمایی خلق کنند و به زمان جشنواره سینمای ایران برسانند و اگر شرایط پخش برای صنوف در شرایط مختلف میسر نشود، ممکن است دلخوری پیش آید.

به همین دلیل ما امسال موضوع بلیت را کنار گذاشتیم و با برنامه ریزی مدیریت خانه سینما مجموعه ای در اختیار اهالی خانه سینما قرار گرفت و اهالی خانه سینما با ثبت نام و دریافت کارت بتوانند مانند اهالی رسانه فیلم‌ها را با آرامش و احترام تماشا کنند. همین کار هم برای چهار صنف تهیه کنندگان شکل گرفت.

دبیر این دوره از جشنواره افزود: دو بخش نیز به جشنواره امسال اضافه شده است. با توجه به ظلم رژیم صهیونیستی وظیفه جشنواره این بوده که در مقابل این ظلم برنامه ریزی کند و امسال بخش فلسطین روح و دم به صورت غیرقابتی برگزار می‌شود.

امینی با اشاره به بخش بین‌ الملل نیز بیان کرد: با توجه به شرایط منطقه و تجربه پارسال شکر خدا امسال ۷۸ کشور متقاضی حضور در جشنواره شدند و ۶۲۱ اثر ثبت نام کردند و مشاوران ما در انتخاب آثار حدود ۳ ماه درگیر انتخاب اولیه بودند. همچنین دو بخش رقابتی داریم که یکی سینمای سعادت و یکی جلوه‌گاه فجر و بخش جشنواره جشنواره ها است.

او ادامه داد: بخش پنجم بین‌الملل نیز بخش کمربند جاده و مربوط به اتحادیه انجمن جاده ابریشم شانگ‌های است که ما هم عضو آن شده ایم و از کشورهای مختلف میزبان آثار مختلف خواهیم بود. هم از صاحبان آثار و هم از نخبگان جهانی که از ۱۶ بهمن ماه حضور خواهند داشت و از کشورهای مختلف میزبان آثار مختلف خواهیم بود.

امینی گفت: نشست‌های خبری پس از فیلم‌ها برگزار خواهند شد و سعی داریم شرایطی آرام با تکیه بر اخلاق مداری فراهم شود.جشنواره فیلم فجر مهم‌تریم رویداد فرهنگی هنری کشور و منطقه است. ما جزو جشنواره های الف دنیا و عضو فیاپ هستیم و این یک دستاورد برای سینمای کشور ما است. جا دارد از همه عزیزانی مانند بانک ملی، رویکا، بانک سینا، شهرداری تهران و همه کسانی که در برگزاری جشنواره به ما کمک کردند تشکر کنم.

امینی در ادامه نشست در پاسخ درباره امکان دریافت فیلم برای سینماداران گفت: باتوجه به زحماتی که همکاران عزیز کشیدند سعی کردیم مشکل فنی را حل کنیم و زیر بار تست و آزمون این موضوع رفته ایم و فیلم ها بارگزاری و سینماداران دسترسی دارند. اما به صورت پشتیبان هم موضوع هاردها را گذاشته است. امسال اولین سالی است که از این فناوری در تهران و استان ها استفاده می شود و سینماها از حالت اکران سنتی خارج شده است اما ما بسته پشتیبان هم گذاشته ایم.

دبیر جشنواره درباره حضور فیلم‌های طنزی که در سینما پرفروش شده‌اند و اما امسال در جشنواره حضور ندارد، توضیح داد: امسال بخش انیمیشن نداریم. هرسال پویانمایی در جشنواره حضور دارد. ما بخش سودای سیمرغ داریم و نگاه نو براساس حضور فیلم اولی‌ها اضافه می‌شود. هر جشنواره ای یک چارچوب و سیاست کلان دارد. آثاری که در جشنواره ها حضور دارند باید یک استانداردهایی برای داوری شدت داشته باشند اگر اثری در جشنواره حضور ندارد دلیل بر این نیست که فیلم‌ خوبی نیست و شاید در پلتفرم ها میلیاردی بفروشد. هر سال ما این موضوع را داریم و هرسال ۳۰ ۴۰ اثر خوب به جشنواره راه پیدا نمی‌کنند. همه جای دنیا همین است و هیات انتخاب هم براساس همان سیاست ها آثار را انتخاب می‌کند. اگر اثری به جشنواره راه پیدا نمی‌کند دلیل بر بد بودن آن فیلم نیست.

وی گفت: سبد ناوگان باید متنوع باشد تا مخاطب اذیت نشود. براین اساس تمام عزیزان متقاضی حضور از دوستان خوب ما هستند و برایشان احترام قائل هستیم. فیلمی داشتیم که ‌در جشنواره درخشیده اما در اکران موفق نبوده است و بالعکس.

وی درباره هیأت انتخاب و داوران این جشنواره هم توضیح داد: هر جشنواره ای برای انتخاب های خود سیاست‌هایی دارد و همه جای دنیا همین است. کار هیات انتخاب دشوار است زیرا باید موضوعات و سیاست‌های مختلف را برای انتخاب آثار در نظر بگیرد. این نکته را بگویم که هیات انتخاب، هیات مشاوران دبیر است و انتخاب آثار امسال هم برگرفته از همین موضوع است و شایسته سالاری اتفاق افتاده است نه اینکه به پارسال ربطی داشته باشد. در فیلم ها آثار متنوعی می‌بینیم و این موضوع نشان می دهد که امسال همه خانواده سینما با میل و رغبت کنار هم هستند زیرا این جشنواره متعلق به خانواده سینما است. باید دست در دست هم دهیم تا فضای دو قطبی کنار برود. هیات انتخاب برگرفته از سیاست فرهنگی کشور و جشنواره انتخاب می‌شوند.

کد خبر: 1218015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =