انقلاب اسلامی نقش مردم را در سیاست دینی روشن کرد

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد گفت: حرکت‌های خودجوش منطقی را باید در جامعه پذیرا باشیم و این حرکت‌ها اگر در چارچوب شرع و اخلاق و رعایت قوانین اجتماعی باشد هرگز به معنای حرکت خودسرانه نیست.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز، آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته با اشاره به آیه 33 سوره لقمان اظهار کرد: دفاع از دین در قالب‌های مختلف از وظایف مسلمانان است و دفاع دیگر از آن در مقابل خرافات و پیرایه‌ها است.

لزوم پیاده‌سازی دین در دو ساحت فردی و اجتماعی

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم ما اجرای دین است، تصریح کرد: دین را باید در دو ساحت فردی و اجتماعی در جامعه پیاده کرد؛ ساحت اجتماعی عملاً مهم‌تر از ساحت فردی است، گرچه زیرساخت ساحت اجتماعی هم خودسازی فردی است.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد با تأکید بر اینکه هر فردی باید نسبت به اجرای دین پس از یادگیری التزام عملی داشته باشد، گفت: جلوه‌های فردی دین مانند نماز و روزه و خودسازی و رسیدن به قلب سلیم است که البته نماز و روزه نیز جنبه اجتماعی آن قوی‌تر است.

وی افزود: مهم‌تر از جریان فردی، جریان اجتماعی و اجرای آن در جامعه است، البته این میدان سخت‌تر از میدان فردی است و اوحدی از افراد در صدد اجرای اجتماعی دین برآمدند که پیامبر اکرم (ص)، امام علی (ع)، امام حسین (ع) نمونه بارزی از این افراد بودند.

مدرسی با بیان اینکه امام خمینی (ره) به تاسی از ائمه طاهرین و پیامبر اکرم (ص) براین‌اساس شکل حکومتی را به جامعه و اسلام دادند، عنوان کرد: در این زمینه باید دادِ سخن به پیاده‌شدن اسلام اجتماعی داد.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد در خطبه دوم نمازجمعه این هفته به بیان روایت اخلاقی از پیامبر اکرم (ص) پرداخت و افزود: نعمت‌ها از جانب خداوند به انسان داده می‌شود و بنابراین روایت اخلاقی اگر قدر این نعمت‌ها را ندانیم و از دست بدهیم، به‌سختی این نعمت‌ را مجدداً به دست خواهیم آورد.

جمهوری اسلامی نعمتی بزرگ برای همگان است

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی یک نعمت بزرگ است که مورد سفارش معصومین است؛ این نعمت باید از دو ناحیه مسئولان و مردم حسن جوار داشته باشد.

مدرسی بیان کرد: اگر مسئولان به مسئولیت الهی خود که به‌دست‌آوردن رضایت مشروع مردمی است، عمل نکنند این نعمت از دست همگان رمیده می‌شود.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به مسئولیت مردم تصریح کرد: مردم نیز مسئولیتی دارند و نباید به‌خاطر ضعف قانونی و یا یک حرکت ناشایست یک مدیر و کارمند نسبت به‌نظام بی‌تفاوت باشند، مردم باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند.

انقلاب اسلامی نقش مردم را در سیاست دینی روشن کرد

وی با اشاره به شهادت امام کاظم (ع) در ماه رجب و بعثت پیامبر اکرم (ص) در این ماه ادامه داد: در دهه فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و این ایام فرصتی برای بازبینی عوامل پدیدآورنده انقلاب، دستاوردها و کاستی‌های موجود است.

مدرسی با بیان اینکه خداوند فتح نزدیکی را شامل حال مردم و انقلاب اسلامی کرد، گفت: انقلاب اسلامی در زمینه‌های مختلف دستاوردهای بسیار بزرگی کسب کرده است و نقش مردم را در سیاست دینی روشن کرد، رأی مردم و حضور مردم در صحنه‌های انقلاب یک اصل مهم است.

وی ادامه داد: حضور مردم در صحنه‌های انقلاب یک اصل و تکلیف است و حقی است که باید پاس داشته شود.

ضرورت حرکت‌های خودجوش منطقی در چارچوب شرع و قوانین

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد ضمن نصیحت مشفقانه به دوست قدیمی حاکمیتی بیان کرد: شنیده شده است که در ایام نوروز هیچ حرکت خارج از قانون قابل‌قبول نیست و این مطلب درست است و باید در طول سال نیز این‌گونه باشد؛ این مطلب که گروه‌های خودجوش وجود ندارد نیز مخالف کلام رهبر انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یک حرکت خودجوش است که بر اساس معیارهای اسلام صورت می‌گیرد و نباید به‌گونه‌ای در مورد آن سخن گفت که یک حرکت خودسرانه بی‌معنی جلوه کند.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد با بیان اینکه حرکت‌های خودجوش منطقی را باید در جامعه پذیرا باشیم، تصریح کرد: این حرکت‌ها اگر در چارچوب شرع و اخلاق و رعایت قوانین اجتماعی باشد هرگز به معنای حرکت خودسرانه نیست.

مدرسی نیز در ادامه به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تذکر داد و گفت: به دنبال عکاسی یک خانم با وضعیتی نامناسب با پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی و تبرئه آن از سوی مسئولان این دانشگاه تحت عنوان اینکه این فرد اختلال حواس داشته است، باید در این زمینه از این فرد سلب مسئولیت شود و نمی‌توان هر حرکت خلاف‌شرع را با گفتمان اینکه این فرد اختلال حواس دارد از دایره تکلیف خارج کرد؛ مسئولان این دانشگاه باید نظارت بیشتری در این موارد داشته باشند.

خبرنگار: محمد مهدی داوری

انتهای خبر./

کد خبر: 1218486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =