ایران آمادگی تولید واکسن پنوموکوک و روتاویروس را دارد

مدیر روابط عمومی و امور بین ‌الملل انستیتو پاستور ایران از آمادگی این انستیتو برای تولید واکسن های پنوموکوک و روتاویروس خبر داد.

به گزارش گروه احسان مصطفوی در نشست خبری با موضوع بیان دستاوردهای حوزه سلامت به مناسبت دهه فجر با اشاره به فعالیت ۱۰۴ ساله انستیتو پاستور ایران و دستاوردهای آن در کنترل و مقابله با بیماری‌ ها، خاطرنشان کرد: انستیتو پاستور ایران، جزیی از شبکه بین المللی پاستور متشکل از ۳۳ انستیتو پاستور در ۲۶ کشور دنیاست که با هدف کنترل بیماری ‌های واگیر تاسیس شد و برنامه‌ های تحقیقاتی و آموزشی مشترک را دنبال می ‌کنند.

بیشتر بخوانید:

ساخت واکسن درمانی برای مقابله با سرطان پانکراس

انستیتو پاستور ایران تنها انستیتو پاستور در منطقه خاورمیانه

وی با بیان اینکه انستیتو پاستور ایران تنها انستیتو پاستور در منطقه خاورمیانه محسوب می شود، به تاریخچه تاسیس آن بعد از جنگ جهانی اول و در سال ۱۲۹۹ اشاره کرد و افزود: انستیتو پاستور ایران در طول تاریخ بیش از ۱۰۰ ساله خود نقش مهمی در کنترل بیماری‌ ها ایفا کرده است.

مصطفوی درخصوص فعالیت ‌های ماندگار انستیتو پاستور ایران گفت: این انستیتو مجموعه ای موقوفه ای است که پس از جنگ جهانی اول، با توجه به اینکه کشور ایران درگیر قحطی و گسترش بیماری های واگیر شده بود، برای ارتقای علم پزشکی و تحقیقات در زمینه انواع بیماری های واگیر در پی امضای موافقت نامه ای بین ایران و فرانسه، تاسیس شد.

مصطفوی در مورد فعالیت های ماندگار انستیتو پاستور ایران گفت: در سال ۱۳۳۳، مطالعه کارآزمایی بالینی برای بررسی اثربخشی درمان همزمان افراد هاری گزیده با سرم و واکسن هاری در انستیتو پاستور ایران انجام شد و به دنبال این مطالعه موفقیت آمیز، روش توامان تزریق سرم و واکسن در دستورالعمل درمان و پیشگیری سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت و این نتایج، تاثیری ماندگار در درمان و پیشگیری هاری در جهان باقی گذاشت.

وی ادامه داد: کنترل بیماری ‌های واگیر متعدد از جمله طاعون در غرب کشور، ریشه کنی آبله در ایران و منطقه خاورمیانه شرقی و همچنین ضدعفونی آب شهر تهران از جمله دیگر اقدامات مهم انستیتو پاستور ایران در دوره خدمت خود بوده است.

عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران به اقدامات انستیتو پاستور ایران در کنترل بیماری ‌های عفونی در سایر کشورها، اشاره کرد و گفت: کارشناسان بیماری طاعون انستیتو پاستور ایران فعالیت ‌های خود را در ۲۲ کشور انجام دادند. همچنین تحت نظارت یونیسف، ۲۳۸ میلیون کودک از حداقل ۲۲ کشور، واکسن ب ث ژ ساخت انستیتو پاستور ایران را استفاده کرده اند.

مصطفوی در ادامه بیان کرد: واکسن‌ های تولیدی آبله انستیتو پاستور ایران به کشورهای عراق، افغانستان و مصر و واکسن وبا تولید شده در این انستیتو نیز به فرانسه صادر شده است.

زمینه تبدیل انستیتو پاستور به قطب بیوتکنولوژی کشور

مدیر روابط عمومی و امور بین ‌الملل انستیتو پاستور ایران، درخصوص ایجاد قطب بیوتکنولوژی در کشور، گفت: از سال ۱۳۷۴، با اجرای پروژه هپاتیت بی و چند داروی نوترکیب، توسعه ارتباطات با شبکه بین المللی پاستور و راه اندازی دوره دکترای تخصصی فرآورده بیولوژیک، زمینه تبدیل انستیتو پاستور ایران به قطب بیوتکنولوژی پزشکی و دارویی در کشور فراهم شد.

وی گفت: در حال حاضر مجموعه انستیتو پاستور ایران، متشکل از ۱۳۰ عضو هیات علمی است. تاکنون بیش از ۷۰۰۰ مقاله توسط همکاران این مجموعه چاپ شده است و در پایگاه اسکوپوس نمایه شده است که ۲۲ درصد این مقالات با همکاری های بین المللی انجام شده است. هر عضو هیات علمی این انستیتو در سال ۲۰۲۳ در تالیف بیش از ۴ مقاله مشارکت داشته است که بالاترین آمار در مقایسه با دانشگاه های علوم پزشکی کشور است.

پایش بیماری های نوپدید در حیات وحش برای پیشگیری از طغیان بیماری ها در انسان

مصطفوی با اشاره به پایش بیماری های نوپدید در حیات وحش برای پیشگیری از طغیان بیماری ها در انسان، عنوان کرد: این پایش ها جزء رسالت های ذاتی ما می باشد. وی گفت: اکنون بانک واریانت های کووید ۱۹ در انستیتو پاستور ایران راه اندازی شده است و کیت های ویژه تشخیص اُمیکرون، در زمان شیوع این واریانت، تولید و در شبکه آزمایشگاهی کشور توزیع شده است.

به گفته وی، دستگاه های توالی یابی نسل جدید درانستیتو پاستور ایران مستقر شده است واریانت های جدید را مورد پایش قرار می دهد.

مدیر روابط عمومی و امور بین ‌الملل انستیتو پاستور ایران درخصوص خدمات تخصصی انستیتو پاستور بیان کرد: این انستیتو مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در حوزه هاری است. آزمایشگاه های مرجع کشوری انستیتو پاستور ایران شامل آزمایشگاه هایی نظیر آزمایشگاه های کووید ۱۹، آبله میمونی، هاری، اشریشیاکلای، آربوویروس و تب های خونریزی دهنده ویروسی، مالاریا، سیاه سرفه، طاعون، تولارمی، تی کیو و تشخیص پیش از تولد است.

وی افزود: این انستیتو دارای آزمایشگاه های همکار مرجع هپاتیت و ایدز و آنفلوآنزا بوده و در حوزه تشخیص بیماری های واگیردار دیگر مانند سل، لیشمانیوز، توکسوپلاسموز، بورلیوز، سیاه زخم، بوتولیسم، بروسلوز و بیماری های قارچی فعالیت می کند.

راه اندازی بیش از ۵۰۰ آزمایشگاه در کشور در زمینه کووید ۱۹

مدیر روابط عمومی و امور بین ‌الملل انستیتو پاستور ایران در ادامه با اشاره به فعالیت های پاسخ سریع به طغیان ها در این مجموعه گفت: در این زمینه شبکه آزمایشگاه مولکولی کووید ۱۹ با عضویت بیش از ۵۰۰ آزمایشگاه در کشور و به محوریت انستیتو پاستور ایران راه اندازی شده است.

دکتر مصطفوی، استمرار فعالیت شبکه آزمایشگاهی مولکولی کووید ۱۹ و کنترل کیفی شبکه آزمایشگاهی را از دیگر اقدامات این موسسه عنوان و بیان کرد: در دولت سیزدهم، تولیدات انستیتو پاستور به طور مستمر تداوم پیدا کرد. در این مدت، بیش از ۱۶ میلیون دز واکسن پاستوکووک و پاستوکووک پلاس، بیش از ۹ میلیون دز واکسن هپاتیت ب، بیش از ۱۱ میلیون دز واکسن ب ث ژ، و ۱۴۰ هزار ویال پاستوسیس و بیش از ۳ میلیون ویال محلول تزریقی تولید شده است.

وی با بین اینکه تولیدات انستیتو پاستور ایران محدود به تولید سرم و واکسن نمی‌ شود، بلکه در زمینه تکثیر و پرورش حیوانات دانشگاهی فعال است، گفت: موضوع توسعه‌ واکسن های انستیتو را در کانون توجه قرار داده ‌ایم؛ در این راستا، در جهت تولید واکسن پنوموکوک و روتاویروس گام برداشته ‌ایم.

دکتر مصطفوی درخصوص پروژه‌های توسعه ‌ای انستیتو پاستور ادامه داد: ساخت آزمایشگاه حساس آغاز شده و تا کنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی عنوان کرد: قرار داد انتقال فناوری تولید واکسن پنوموکوک با شرکت فینلای کوبا منعقد شده که در دوران کرونا بر اساس متمم آن قرارداد، انتقال تکنولوژی و تولید واکسن پاستوکووک انجام شد.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین، در تیرماه سال ۱۴۰۱، پروژه احداث ساخت اسکلت بتنی ساختمان تولید واکسن های پنوموکوک و تتانوس، به عنوان بزرگترین خط تولید واکسن های پلی ساکاریدی دارای تکنولوژی پوششی، آغاز شد.

مصطفوی همچنین اظهار کرد: در فروردین ماه ۱۴۰۲، مطالعات اپیدمیولوژیک برای بررسی سویه های در گردش و مقاومت میکروبی پنوموکوک آغاز شد. در آذرماه ۱۴۰۲ نیز ارتقای ظرفیت واکسن از ۷ به ۱۳ و بالاتر در تفاهم نامه با فینلای کوبا انجام شد.

وی افزود: در مورد واکسن روتاویروس، دو نوع قرارداد (انتقال تکنولوژی واکسن مورد تایید سازمان جهانی بهداشت با شرکت هندی و قرارداد با شرکت دانش بنیان مورد تایید سازمان غذا و دارو) منعقد شده است و زیرساخت لازم برای تولید بر پایه هر دو سناریو در انستیتو پاستور ایران فراهم شده است.

عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱، اخذ موافقت اصولی تولید واکسن روتاویروس انجام شد و برای آماده سازی زیرساخت های مرتبط با تولید این واکسن اقدام لازم انجام شده است.

مدیر روابط عمومی و امور بین ‌الملل انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: اکوسیستم انستیتو پاستور با بیش از یک قرن تجربه و فعالیت های درخشان خود اقدامات مهم و تاثیرگذاری در جهت رفع نیازهای نظام سلامت و رصد، پایش و پیشگیری از بیماری ها در سطح ملی و فراملی انجام داده است.

وی گفت: انستیتو پاستور ایران با سابقه درخشان خود مصمم است به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام بهداشت و پژوهش کشور، نقش مهم خود را در خدمت به مردم همچنان ایفا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1219372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =