جریان شناسی احزاب در ایران؛ از تحقق مردم‌سالاری تا ابزاری برای دیده شدن!

بیست‌وسومین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی «دانشگاه خانه گفت‌وگو» با موضوع «بایدها و نبایدها در حوزه انتخابات»، عصر دیروز در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیست‌وسومین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی «دانشگاه خانه گفت‌وگو» با موضوع «بایدها و نبایدها در حوزه انتخابات» و با حضور مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی،اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی،بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی عصر دیروز در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست میهمانان به آنالیز و تحلیل ریشه‌های شکل‌گیری تحزب در ایران، ضرورت‌ها و حتی آفت‌های آن پرداختند و نقش احزاب را در توسعه سیاسی و انتخابات کشور بررسی کردند ضمن اینکه در ادامه پیرامون معیارهای انتخاب اصلح در انتخابات پیش‌رو و نیز ضرورت توجه به فضای مجازی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

بیشتر بخوانید:

نقش محوری دانشگاه در گذار به جهان پساصهیونیسم/ طوفان‌الاقصی زمینه نابودی زودرس اسرائیل را رقم زد

مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در این نشست اظهار کرد: جریان انتخابات در کشور ما و به طور کلی همه چیز با توجه به ساختار مذهبی نظام حاکم باید بر مدار دین شکل بگیرد و بنابراین باید در این چهارچوب اهداف را پیگیری کنیم. انتظارات ما از مجلس شورای اسلامی باید متناسب با فلسفه وجودی نظام حاکم باشد نظامی که اکثریت مردم به آن رأی داده‌اند.

توانمندی و آشنایی با نیازهای مردم، اولویت اول در تصدی‌گری است

وی ادامه داد: در طول 45 سال گذشته همواره همچون راهپیمایی 22 بهمن امسال یک اظهارنظر رفراندوم‌گون داریم که نوع حضور جمعیت و ترکیب جمعیت از باورها و حتی ادیان مختلف نشان می‌دهد همه حضور دارند و کسی پشیمان نیست و در واقع مردم با حضور خود مرتب بر این تصمیم تأکید می‌کنند.

متقی‌فر با تأکید بر اینکه همه کنش‌های ما باید شاخص محور باشد، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم با فضاسازی کاذب و اندیشه‌های وارداتی خلاف خواسته مردم حرکت کنیم و این خیانت به مردم است چرا که مردم ما ولایت مدار هستند و دین خود را دوست دارند و مذهب تشیع را انتخاب کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه در تصدی‌گری در نظام اسلامی اولین مسئله، توانمندی و آشنایی به نیازهای مردم است، خاطرنشان کرد: اگر کاستی وجود داشته باشد از نوع فهم، درک، تقوا و میزان آشنایی ما با مبانی نظام دینی است. ما ناگزیریم و باید انتخابات برگزار کنیم چون مردم مهم هستند و بدون پشتوانه مردمی امکان تحقق حکومت مردمی وجود ندارد بنابراین مردم و انتخاب آنها حائز اهمیت است.

علائق و تعصبات حزبی آفت انتخابات است

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی با بیان اینکه نخبگان باید مردم را به سمت قله هدایت کنند، افزود: باید حزب را کنار بگذارند چرا که علائق حزبی آفت است و حزب تنها یک ابزار است و اگر تعصبات حزبی غلبه کند انحراف رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه حرکتی پذیرفته شده است که در امتداد آرمان های قدرت ساز باشد ادامه داد: هیمنه و اقتدار ما حاصل خون شهداست و ما نمی‌توانیم از این آرمان جدا باشیم. انتخابات رقابت و تصاحب قدرت نباید باشد بلکه باید به سمت انتخاب«اصلح» حرکت کنیم. کلیدواژه اصلح که 15 بار امام راحل و 13 مرتبه امام خامنه‌ای تأکید فرموده‌اند یعنی افرادی که نسبت به بقیه جامعیت داشته باشند و شرط اصلی آنها تقوا و دین باوری است.

باید به سمت انتخاب«اصلح» حرکت کنیم

متقی‌فر اضافه کرد: ما پیشنهاد می‌کنیم کسانی که تصمیم‌گیرنده هستند خودشان کاندید نشوند که مردم بگویند دارند برای خودشان کار می‌کنند بلکه لیاقت، شایستگی و رزومه علمی و اجرایی را ملاک قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه زمان در حال حرکت است و متناسب با آن مقتضیات زمان هم تغییر می‌کند، گفت: امام(ره) فرمودند مدرس‌ها را انتخاب کنید باید واکاوی کنیم تا بدانیم شهید مدرس چه داشت که امام بر انتخاب ایشان تاکید میکردند؟ مدرس ساده زیست بود حقوق مجلس را نگرفت و بیمارستان ساخت و چون تعلق نداشت مقابل قدرتمندان می‌ایستاد و با ظلم و فساد مبارزه می‌کرد.

احزاب در ایران موفق نیستند!/ درک مشکلات جوانان، رمز موفقیت یک تشکل سیاسی است

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی خطاب به نامزدهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکدیگر را تخریب نکنید، خلاف تقوا سخن نگویید، تهمت نزنید چرا که خدا دوست ندارد و در شأن نظام اسلامی نیست بلکه شجاعانه حرف بزنید و اندیشه‌ها و افکار را به نقد بکشید. کسانی که برای دیده شدن می‌آیند و با مراکز ثروت و قدرت نشست و برخاست می‌کنند به درد مجلس نمی‌خورند بنابراین اولین گام این است که از تعلق حزبی بیرون بیاییم.

وی با اشاره به اینکه ما در اسلام سندی مبنی بر باور به تحزب نداریم و حزب صرفا یک ابزار است، افزود: اول شرط سیاست‌مداری، سعه صدر است و این به معنی عبور از خط قرمزها نیست. امام(ره) برای یک دوره نیست و برای همیشه است چرا که امام یک شخص نیست بلکه یک اندیشه است و امروز جریان انحرافی به دنبال حذف اندیشه امام است.

متقی‌فر در بخش جمع بندی این نشست نیز با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در وزارت کشور گفت: تمامی دبیرکل‌های احزاب در این جلسات با یکدیگر اجماع دارند که احزاب در ایران موفق نیستند. جوانان، موتور محرکه حرکت‌های اجتماعی، ریزبین و مطالبه گر هستند و حزب باید ظرفیت جذب مطالبه گر را داشته باشد. درک مشکلات جوانان، مطالبات و هیجانات روحی آنها رمز موفقیت یک تشکل سیاسی است.

حزب بازی در ایران بیماری دیده شدن است!

وی با بیان اینکه اولین حزب را پیامبر گرامی اسلام(ص) تشکیل داد، تصریح کرد: حزب باید باشد. حزب باید به لایه های مختلف و عمیق جامعه بصیرت را برساند و خودش را تبلیغ نکند! اشخاص توسط مردم باید بزرگ شوند. تعصب حزبی عقل اجتماعی را از بین می‌برد. اگر جوان در حزب نباشد آن حزب مرده است.

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی افزود: در موضوع عفاف و حجاب و ساماندهی فضای مجازی؛ تبیین غلط است! مردم اگر دشمن را بشناسند خودشان گارد می‌گیرند. حزب بازی در ایران بیماری دیده شدن است و بسیاری از فرصت ها و هزینه ها را از بین می‌برد. ما باید به سمت متشکل شدن و سازمان یافتگی که قدرت می‌آورد حرکت کنیم و در دین ما برای همه اینها مدل بلااشکال وجود دارد.

تحزب، از پایه های نظام مردم‌سالار است

اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی به عنوان دیگر میهمان این نشست نیز با تبریک آغاز چهل و ششمین بهار انقلاب اسلامی بدون ستمشاهی اظهار کرد: حزب در اسلام سه بخش دارد یکی حزب خدایی که فلاح و رستگاری مربوط به آن است و مسئله دوم حزب الشیطان است که خسران دارد و باید از آن پرهیز کنیم. ما وظیفه داریم در حزب خدایی باشیم و نمونه این حزب هم حزب امیرالمومنین علی(ع) است.

وی ادامه داد: یکی از پایه‌های نظام مردمسالار تحزب است البته تحزب خوب! در نظام های مردم سالاری مسئله مردم یک اصل است چرا که همه چیز از آن مردم و برای مردم است. امام(ره) از سال 41 مسئله مردمی بودن را دنبال کردند و انقلاب را مردمی اداره و حکومت را هم مردمی کردند و همه کار را هم با انتخابات مردمی انجام دادند چرا که انتخابات یعنی تجلی خواست مردم.

بادامچیان تصریح کرد: حزب راه می‌اندازیم اما با انحصارطلبی! شاخص تعیین می‌کنیم اما هر کس که در این شاخص‌ها باب میل ما باشد انتخاب می‌کنیم. نمایندگانی که میخواهند به مجلس بروند باید امانتدار مردم باشند. انسانهایی آگاه و توانمند باشند با قانون نگاری و معاهدات بین المللی آشنا باشند، شجاعت داشته باشند و تحت فشار هر کاری را انجام ندهند و اگر همه علیه او ایستادند همچون شهید مدرس نهراسد.

ضرورت ورود نمایندگانی تحول آفرین و قوی به مجلس دوازدهم/ بیانیه گام دوم انقلاب راهکار حل مشکلات فعلی کشور است

وی با تأکید بر اینکه ما به نماینده شجاع و پاک نیاز داریم ادامه داد: در طول این 45 سال زیربناها را ساختیم، نیروهای ماهر را شکل دادیم و در حال حاضر مشکلات معیشتی داریم که راهکار آن و ابزارش بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه شعار ما در موتلفه اسلامی برای مجلس دوازدهم، «مجلس تحول و تکامل» است، افزود: برای این کار نمایندگان تحول شناس و تحول آفرین قوی می‌خواهیم. وظیفه ما رأی به صالحان است بنابراین باید بگردیم و اصلح را پیدا کنیم و بر همین اساس به ملت آگاهی بدهیم. امیدواریم مجلس دوازدهم مجلسی امانتدار، شایسته، اصلح، ارجح و تحول آفرین در همه ابعاد باشد.

وی همچنین در بخش پرسش و پاسخ این نشست در خصوص اینکه آیا صرفا حزب الله وجود دارد؟ گفت: خیر، در جامعه اسلامی هم حزب الله و هم انواع و اقسام حزب ها وجود دارد حتی در دوران پیغمبر اسلام حزب منافقین وجود داشته بنابراین جامعه باید باز باشد و در همین راستا رهبر انقلاب می‌فرمایند همه تفکرها از حق رأی خود استفاده کنید و به همین دلیل هم در طول این 45 سال همه نوع تفکری روی کار آمدند. حزب شیطان سرکوب نمی‌شود اما نباید به آن میدان داد.

بادامچیان تصریح کرد: بگذارید دانشجو در محیط آزاد رشد کند و خودش انتخاب آزادانه و آگاهانه داشته باشد چرا که در غیر این صورت نظام جمهوری اسلامی نیستیم. اگر کسی درون موتلفه خلاف مالی مرتکب شود به حسابش خواهیم رسید. ما بدهکار به این نظام هستیم.

وی با تأکید بر اینکه باید بگردیم اصلح و ارجح را انتخاب کنیم و به فهرست واحد و نه شورای واحد برسیم ادامه داد: به دانشجو بگویید میدان باز است و تبیین کنید اگر از حق رأی خود استفاده نکند زمینه را برای ورود کسانی که قبول ندارد فراهم کرده است.

قانون اساسی نیازمند بازنگری است/ هوش مصنوعی و دولت الکترونیک دنیا را عوض خواهد کرد

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: گام دوم گامی است که باید تحول ایجاد و نواقص برطرف شود. تحول در چه چیزی؟ در قانون اساسی. امام(ره) 8 سال بعد بازنگری را انجام دادند و امروز که 40 سال گذشته است آیا نمی‌خواهیم بازنگری کنیم؟ هوش مصنوعی و دولت الکترونیک دنیا را عوض خواهد کرد بنابراین ما قانون اساسی متناسب با زمان می‌خواهیم. اولین کار برای ساماندهی و تحول کشور ، بودجه است که باید سالم شود و گام بعدی ثبات قیمت‌هاست که باعث تورم و گرانی شده است.

پاشنه آشیل مشکلات فرهنگی کشور فضای مجازی است/ فضای مجازی قانون می‌خواهد

بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: اصلحی که همه از آن دم میزنیم چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ در دوره های اول مجلس شورای اسلامی افراد بسیار باسابقه و انقلابی روی کار آمدند که عملکرد شفافی داشتند و بسیاری از آنها نیز به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این دوره از مجلس به فرموده حضرت آقا شاخص های انقلابی دارد اما عملکرد مثبت نداریم! در لایه‌های پنهان مجلس افرادی هستند که به ظاهر حامی منافع ملی هستند اما هرگز منافع ملی را وظیفه خود قرار نداده‌اند.

نوباوه با بیان اینکه مدیر گروه کمیته فرهنگی برنامه هفتم توسعه بودم، افزود: کل سازمان سینمایی کشور ما 100 میلیارد تومان بودجه داشت اما یک سازمان سینمایی وابسته به یکی از نهادها 200میلیارد تومان بودجه داشت و همه اینها قابل اثبات است.

وی با تاکید بر اینکه چنین مواردی در سایه یک تفکر خودکامه به وجود آمده است، افزود: 26 نماینده از نماینده‌های فعلی تأیید نشده‌اند! منافع کشور شوخی بردار نیست و هیچ وقت رهبر انقلاب از ظلم ستیزی و گرفتن حق مظلوم ناراحت نمی‌شوند.

نوباوه اضافه کرد: پاشنه آشیل مشکلات فرهنگی کشور فضای مجازی است که یک شمشیر دولبه است و هم عامل پیشرفت و هم مایه دردسر می‌تواند باشد. اتحادیه اروپا در این زمینه یک ماده واحده تعریف کرده مبنی بر اینکه هر چیزی در فضای حقیقی جرم باشد در فضای مجازی هم میتواند جرم باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه وزرای ما واتساپ دارند و اطلاعات کشور از این طریق خارج می‌شود. تحزب بد نیست و مجلس محل تضارب اندیشه‌هاست و تضارب فکری موجب رشد افراد می‌شود. یکی از مشکلات ما این است که تشکیلات نداریم.مجلس یازدهم جزو ضعیف ترین دوره های مجلس است چرا که خودکامگی در آن رشد کرده است.

نوباوه خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم فضای مجازی را انکار کنیم همانطور که رهبر انقلاب در این زمینه پیشرو هستند و در این فضا صفحاتی دارند اما سوال این است که چطور در کشورهای اروپایی برای این فضا قانون وجود دارد؟کسانی که می‌گویند قانون فضای مجازی نمی‌خواهیم تصور میکنند با جلب آرای قشر خاکستری رئیس‌جمهور می‌شوند.

وی اضافه کرد: ایران جزو بهترین کشورهای دنیا در عرصه انتخابات است اما خوب نشان داده نشده و در واقع غربی‌ها نمایش امنیت و عدالت دارند.

چرا طیف‌ها و گروه‌ها را حزب عنوان می‌کنیم؟

معصومه رشاد؛ عضو هییت علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن نیز گفت: حدود دو سال است که تمام مباحث اندیشکده‌های راهبردی غرب به روی عدم وجود نظام حزبی درست در ایران متمرکز شده است. چرا طیف‌ها و گروه‌ها را حزب عنوان می‌کنیم؟ چرا حزب به معنای درست را ایجاد نمی‌کنیم؟

وی ادامه داد: خوشحالم امروز با شفافیت در مورد تضادهای داخلی صحبت شد. مطمئن باشید دشمن یک به یک این تضادها را بررسی می‌کند. دانشجویان امروز به نحوی توجیه شده اند که پای صندوق‌های رأی نروند! چرا صدا و سیما و دولت ما در فضای مجازی فعال نیست؟ ما به شفافیت نیاز داریم.

عصمت سوادی؛استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی اظهار کرد: رأی گیری در یک روز انجام می‌شود اما آثار آن سالها باقی می‌ماند منِ استاد دانشگاه باید مشارکت حداکثری را تا حد توان رقم بزنم چرا که باعث اقتدار سیاسی نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم به دانشجو تبیین کنیم با این رأی تا چه اندازه میتواند اثرگذار باشد و چه کسی دلسوز اوست قطعا پای صندوق های رأی خواهد آمد.

فرامرز میرزازاده؛ عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب نیز اظهار کرد: مصادیق و معیارهای حزب الله چیست؟ حزب به عنوان بازوی توسعه سیاسی اجتماعی جوامع غیرقابل انکار است و ما به عنوان فعالان تشکیلاتی چه نظریه‌ای برای تشکیل حزب در جامعه اسلامی ایران داریم؟ اگر به خودکامگی و دیکتاتوری در مجلس اشاره می‌شود به این دلیل است که بر اساس مرام نامه و دستورالعمل حزبی بالا نیامده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1220043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =