کمبود منابع آب با بارش‌های اخیر جبران نخواهد شد

سخنگوی صنعت آب گفت: شرایط حاکم برای بارش‌های سال جاری به عنوان چهارمین سال خشک متوالی و به تبع آن وضعیت منابع آب، ضرورت توجه جدی به مقوله مصرف را می‌رساند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب اظهار داشت: مجموع ۱۳ سد دریاچه ارومیه با موجودی مخزنی ۶۴۶ میلیون مترمکعب، دارای ۳۹ درصد پرشدگی است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش ۳۴ درصدی خبر می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

وضعیت قرمز منابع آبی ۵ استان کشور

وی افزود: در سد زاینده‌رود نیز با ۲۲ درصد پرشدگی، شاهد افزایش ۱۰۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

سخنگوی صنعت آب تصریح کرد: ورودی سدهای کشور از ابتدای سال آبی تاکنون ۸ میلیارد و ۸۲۰ میلیون مترمکعب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب بوده ، لذا ورودی سدها نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است.

قاسم زاده با اشاره به افزایش خروجی سدهای کشور از ابتدای سال آبی تاکنون به میزان ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته، افزود: در سال گذشته میزان آب خروجی از سدهای کشور معادل ۷.۴۲ میلیارد مترمکعب بوده است که این میزان در سال جاری با کاهش بارش‌ها و عدم امکان استفاده از بارش مستقیم در مصارف کشاورزی، به ۹.۲۶ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است؛ بنابراین حجم آب موجود مخازن با وجود ۴۳ درصد پرشدگی و حجمی معادل ۲۱.۶۳ میلیارد مترمکعب، همچنان ۷ درصد نسبت سال گذشته کمتر است و بارش‌های خوب چند روز گذشته نتوانست جبران کمبودهای منابع آب باشد.

قاسم‌زاده افزود: متوسط بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۷ بهمن‌ماه در مقایسه با شرایط نرمال، ۳۶ درصد کاهش یافته است. همچنین در مقایسه با سال گذشته، بارش کشور نشان‌دهنده کاهش ۳۱ درصدی است.

وی خاطرنشان کرد: شرایط حاکم برای بارش‌های سال جاری به عنوان چهارمین سال خشک متوالی و به تبع آن وضعیت منابع آب، ضرورت توجه جدی به مقوله مصرف را می‌رساند تا با مشارکت همگانی در امر مدیریت مصرف آب، پایداری در بهره‌مندی از این نعمت ارزشمند الهی حاصل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1220717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =