مناسبات رو به جلو و پیشرفت ایران و جمهوری آذربایجان

با گذشت یک سال از تعطیلی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، معاون سیاسی وزارت امور خارجه امروز از مناسبات رو به جلو و پیشرفت ایران و این کشور خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، از جمله کشورهایی که مناسبات بسیار خوبی با آن داریم، خواهیم داشت و باید داشته باشیم، «جمهوری آذربایجان» است، این را معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران امروز (یکشنبه) ۲۹ بهمن ماه اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

علی باقری: عدالت مهمترین رکن حکمت در سیاست خارجی است

علی باقری همچنین مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را رو به جلو و پیشرفت خواند و گفت که این کشور «پیوندهای تاریخی، تمدنی، دینی و مذهبی ناگسستنی» با ایران دارد.

پس از حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در هفتم بهمن‌ ۱۴۰۱ که به کشته و مجروح شدن سه پرسنل این سفارتخانه انجامید، دولت این کشور سفارت در تهران را تعطیل کرد. از آن زمان تاکنون رفت و آمدهایی بین مقامات دو کشور انجام شده که از آن جمله سفر تیر سالجاری امیرعبداللهیان به باکو برای شرکت در نشست عدم تعهد و دیدارش با رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور بود. وزیر خارجه آذربایجان نیز برای شرکت در نشست فرمت ۳+۳ در اول آبان به تهران آمد.

هفتم بهمن سال جاری نیز جلسه رسیدگی به پرونده اتهامات عامل حمله به این سفارتخانه با حضور متهم پرونده و وکلای وی برگزار و قاضی در پایان این جلسه، ختم رسیدگی به این پرونده را اعلام و رئیس دادگاه هم گفت که حکم در مهلت قانونی صادر خواهد شد.سخنگوی وزارت خارجه ناصر کنعانی نهم بهمن نیز در اظهاراتی این حادثه را تلخ و زیانبار برای ایران و جمهوری آذربایجان خواند و گفت که مسؤولان دو کشور تلاش کردند تاثیر آن بر روند روابط به حداقل برسد و بر این باورند که نباید اجازه بدهند بدخواهان از این اتفاق سوءاستفاده کنند. کنعانی نسبت به آغاز مجدد فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت جمهوری آذربایجان در تهران ابراز امیدواری کرد.

علی باقری هم امروز با بیان اینکه در مورد کشورهای منطقه و همسایه اولویت‌مان تنش زدایی است، گفت که قطعا اجازه نخواهیم داد بیگانگان از شکاف‌های احتمالی بین ما و برخی از همسایگان سوءاستفاده کنند.وی گفت که با تحکیم پیوندهای بسیار راهبردی و ریشه‌دار خود با کشورهای همسایه از جمله آذربایجان، برای ایجاد منطقه‌ای با ثبات، توأم با همکاری جمعی و امنیت جمعی اراده جدی داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1220781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =