دیدار دکتر طهرانچی با نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با آیت‌الله سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز دیدار کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سفر به تبریز، صبح امروز با آیت‌الله سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز دیدار و گفت‌وگو کرد.
‎آیت‌الله آل‌هاشم در ابتدای این نشست با خیرمقدم به دکتر طهرانچی، گفت: موفقیت‌هایی که در دو سال اخیر دانشگاه آزاد اسلامی شاهد هستیم، در سایه تدبیر مقام معظم رهبری و مدیریت دکتر طهرانچی است. یکی از اقدامات ایشان مربوط به حلقه مفقوده ارتباط دانشگاه و صنعت است که دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی موفقیت‌های خوبی در این زمینه به دست آورده است.
‎وی با بیان اینکه تاکید مقام معظم رهبری بر تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه است، گفت: سال ۱۳۹۴ ایشان در مراسم تحلیف و دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش که در دانشگاه امام خمینی نیروی دریایی برگزار شد، به وزیر دفاع و فرمانده نیروی دریایی تاکید فرمودند که ارتباط‌شان با صنعت را ارتقا دهند چرا که اگر این ارتباط تقویت شود، می‌توان کارهای بزرگی انجام داد و به موضوع ساخت موتورهای بی‌صدای زیردریایی اشاره کردند.
‎امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود به فرصت رشد دانشجویان خارجی در کشور اشاره کرد و افزود: افزایش دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه‌های کشور به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی فرصت خوبی است و باید از آن بهره برد. البته دانشجویان نیز باید تابع مقررات جمهوری اسلامی باشند.
‎آیت‌الله آل‌هاشم خاطرنشان کرد: افتخار می‌کنیم در رأس دانشگاه آزاد اسلامی چنین دانشمندی حضور دارد و بنده هم دانشگاه آزاد اسلامی را قبول دارم و هم به این دانشگاه علاقه دارم و سعی می‌کنم در تمام جلسات هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی شرکت کنم.

‎دکتر طهرانچی: معتقدیم در حوزه فرهنگی نیازمند دال مرکز گفتمانی هستیم

‎در ادامه، دکتر طهرانچی با ابراز خرسندی از دیدار مجدد آیت‌الله آل‌هاشم و تبریک کسب بالاترین رأی انتخابات مجلس خبرگان رهبری توسط ایشان، گفت: این مورد یک تبریک به نظام جمهوری اسلامی ایران دارد که باطل‌کننده تئوری‌هایی بود که معتقد بودند که پس از حوادث سال ۱۴۰۱ بین مردم و روحانیت فاصله افتاده است. دشمن می‌خواست اینگونه القا کند که مردم با روحانیت فاصله گرفتند. اتفاقی که در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در آذربایجان شرقی افتاد، نشان داد که مردم روحانیت را باور دارند و اگر روحانیون زیست مردمی داشته باشند، مردم هم آن را درک کرده و در فرهنگ خود جای می‌دهند.
‎دکتر طهرانچی ادامه داد: رأی معنادار آیت‌الله آل‌هاشم در این شرایط حساس، تئوری‌های جامعه‌شناسی که مبتنی بر مراودات غربی بود را باطل و ثابت کرد که مردم ما هوشیار و خردمند هستند و نظام را دوست دارند.
‎عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: انتخابات مجلس خبرگان رهبری در آذربایجان شرقی یک الگو در این مسأله است و خیلی از نظریات جامعه‌شناسی باید این شاهد مثال را به عنوان یک اثر قابل ملاحظه ببینند.
‎دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنان خود به درگیر شدن با مسائل جامعه اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید عبارت مهمی را بیان کردند و فرمودند دانشگاه محل تربیت قوه عاقله کشور است و اساتید در آن نقش مهمی دارند. ایشان سه نکته درگیر شدن با مسائل کشور، تربیت هویتی، اخلاقی ومعنوی و ضرورت تحول و صیرورت دائمی در محیط دانشگاه را مطرح کردند.

‎ درگیر شدن با جامعه صرفا حل مسأله صنعت نیست بلکه باور کارآمدی و نقش‌آفرینی در جامعه و صنعت است

‎وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی که در این مدت خود را با مسائل جامعه درگیر کرده، باعث امیدبخشی به جوانان شده است چرا که وقتی خود را با جامعه درگیر می‌کنیم، توانستیم جوان را با جامعه درگیر کنیم و امید را در آنها به وجود بیاوریم و در جامعه به جوان نقش بدهیم. درگیر شدن با جامعه صرفا حل مسأله صنعت نیست بلکه باور کارآمدی و نقش‌آفرینی در جامعه و صنعت است. این رویکرد یک رویه برگرفته از منظومه فکری مقام معظم رهبری است و دانشگاه آزاد اسلامی با همه توان به سمت پیاده‌سازی آن حرکت می‌کند. دانشگاه آزاد اسلامی اکنون در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنایع، ماشین‌سازی، مسائل اجتماعی و اقتصادی و... ورود کرده است.
‎رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت توجه به حوزه دانشجویی، خاطرنشان کرد: واقعیت این است در مقطعی هستیم که سبک زندگی به شدت متاثر از القائات بیرونی و القائات واداشته‌ای است که به دنبال گذار از دین، خانواده، هویت و ملیت بوده و این نوع سبک زندگی جوانان ما را تهدید می‌کند. در مواجهه با این تهدید جدی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اقدامات و برنامه‌های متنوعی را اجرایی کرده که می‌توان به کرسی‌های آزاد اندیشی که مطالبه مقام معظم رهبری است و برگزاری جشنواره امامت و مهدویت اشاره کرد. معتقدیم در حوزه فرهنگی نیازمند دال مرکز گفتمانی هستیم و اگر این دال مرکزی نباش، کنش‌های فرهنگی بی‌اثر است.
‎دکتر طهرانچی ادامه داد: با توجه به اینکه انقلاب اسلامی مبتنی بر نظریه ولایت فقیه و در چارچوب نظریه امامت و مهدویت است، سعی کردیم در حوزه‌های علمی، فرهنگی و هنری به امامت و مهدویت بپردازیم. امسال همه دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها جشنواره‌های فاخری در این حوزه برگزار کردند و یک جریان در کشور به‌وجود آمد.
‎رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از اقدامات این دانشگاه استفاده از تجربه موفق آموزش علوم پزشکی است که از تربیت پایه و عرصه استفاده می‌کند، گفت: یکی از حوزه‌هایی که از روش آموزش پزشکی بهره بردیم، حوزه تعلیم و تربیت است، آنچه در این عرصه مهم بود، فقط معلم نیست بلکه می‌خواهیم نظریه تربیتی تولید کنیم. ما در دانشگاه آزاد اسلامی به نظام‌های وارداتی اتکا نداریم و با استفاده از الگوی آموزش پزشکی دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی را تاسیس کردیم و مدارس سما را ذیل این دانشکده‌ها ساماندهی خواهیم کرد. مدارس سما محل تربیت و رشد نظریه‌هاست.

‎راه اندازی دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی در همه استان ها

‎وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در هر استان یک دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی راه‌اندازی می‌کند و رشته‌های تربیتی تا حتی حوزه معماری مدارس، آموزش علوم، فیزیک، معارف و... را در برمی‌گیرد و می‌تواند مدل‌های را برای آموزش و پرورش توسعه دهد. برای دیگر دانشکده‌ها نیز تحولات خاص خود را رقم زدیم که می‌توان به راه‌اندازی دانشکده‌های جامعه و حکمرانی، هنر و رسانه، ساخت و تولید، علوم و فناوری‌های همگرا و کوانتومی، حمل و نقل ... اشاره کرد که برای هرکدام از آنها نیز محیط عرصه را راه‌اندازی کردیم.
‎رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: طرح پویش اشتغال و صدرا (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) از دیگر طرح‌های دانشگاه آزاد اسلامی است که منجر به افزایش امید و خودباوری جوانان شده است و باعث شده تا جوانان هدفمند شده و وقت‌شان را به بطالت نگذرانند.
‎دکتر طهرانچی یادآور شد: یکی دیگر از دانشکده‌ها، دانشکده فرهنگ و زندگی است که ذیل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قرار دارد و شش گروه معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، دفاع مقدس، وصایای امام خمینی (ره)، انس با قرآن کریم و دانش خانواده را دربرمی‌گیرد. عنوان این دانشکدگان رو «فرهنگ و زندگی» انتخاب کردیم چراکه معتقدیم عنوان در کنار کارکرد می‌تواند هدایت‌گر مسیر باشد.
‎وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی تنها دانشگاهی است که همه دانشجویان آن باید درس وصایای امام (ره) را بگذرانند، در این راستا علاوه بر وصیت نامه سیاسی الهی امام (ره)، از مجموعه سخنرانی‌های مقام معظم رهبری در ۱۴ خرداد و بیانیه گام دوم انقلاب نیز استفاده کردیم و کتاب و منبع جدیدی برای درس وصایا تدوین شده است.
‎رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: در کنار آن نیز از ظرفیت‌های چند رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی استفاده می‌کنیم. به عنوان نمونه روزنامه فرهیختگان فعالیت در حوزه پادکست را آغاز کرده و تا کنون پادکست‌های ««محمدرضا پهلوی، آنطور که فکر می‌کرد، آنگونه که حکومت می‌کرد»، روایت سال‌های جنگ و... را تولید کرده و روزی ۳ هزار نفر به این پادکست‌ها گوش می‌کنند و این روش، یک شیوه جدید در امور فرهنگی دانشگاه است.
‎دکتر طهرانچی با قدردانی از حسن توجه آیت‌الله آل‌هاشم به دانشگاه آزاد اسلامی، به رشد دانشجویان غیرایرانی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: برای اثرگذاری بیشتر در حوزه دانشجویان غیرایرانی، امور بین‌المللی راه‌اندازی شده و معاونت‌های پشتیبانی و فرهنگی ایجاد شده است تا بتوانیم شبکه‌سازی فرهنگی داشته باشیم. دانشگاه آزاد اسلامی تدابیر لازم برای مواجهه با دانشجویان غیرایرانی را لحاظ کرده است.
‎انتهای پیام/

کد خبر: 1223538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =