ماجرای روز قدس و جمعه بازار

روز قدس امسال مردم، به جز آرمان آزادی قدس و ابراز تنفر از صهیونیست‌های جنایتکار و حمایت از مردم مظلوم غزه، بهانه‌های دیگری برای کوبیدن پاهاشان بر زمین، و پرتاب مشت‌هایشان به آسمان داشتند.

تقریبا اکثر شهرهای ایران بازار روز دارند از یکشنبه بازار رشت تا دوشنبه بازار تنکابن یا جمعه بازار آبادان، یک روز در هفته دستفروش‌ها و تولید کنندگان محلی با اجناسی که معمولا خودشان تولید می‌کنند با مشتری‌هایشان، خیابان را قُرق می‌کنند و فضایی سنتی از بازار را پدید می‌آورند.
چندسالی ست، محل زندگی من به جمعه بازار نزدیک است و معمولا جمعه‌ها توجه‌ام را جلب می‌کند که چه ساز وکاری، جمعه‌ها این نقطه از شهر را که اتفاقا از مرکز شهر فاصله دارد، به نقطه تجمع مردم و کانونی اجتماعی بدل می کند؟!
معمولا پاسخی که به آن رسیده‌ام این است، مردم به دنبال بهانه و بهینه هستند، یعنی چه؟
یعنی بهانه‌های ساده و کم دردسر که می‌تواند خودشان و خانواده هاشان را سرگرم کند، اگر با اجناس ارزان‌تر از قیمت بازارهای معمول هم همراه شود، با خود بهینگی را همراه خواهد داشت و این یعنی، جمعه بازار بهانه و بهینه‌ی مطلوب مردم را با خودش دارد.

پیوندی که بین مردم آبادان با جمعه بازار برقرار شده وقتی معنادارتر و قابل مطالعه می‌شود که بدانید با وجود جابه جایی چندباره مکانِ جمعه بازار طی سالیان گذشته، همچنان رونق جدی این بازار برقرار است.

همانطور که پیش‌تر گفتم، محل زندگی‌ام به این بازار نزدیک است، و طی سالیان گذشته کمتر بهانه‌ای موفق شده جمعه بازار را خلوت کند، از بارش باران‌های گاه و بیگاه، تا نماز جمعه، یا حتی انتخابات، کافیست جمعه‌ها میزان تجمع و مراجعه مردم را در این بین مقایسه کنید، بسادگی جمعه بازار پیروز به میدان آوردن مردم بوده، اما جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ یک تفاوت جدی داشت.

روز قدس امسال، مردم به جز آرمان آزادی قدس و ابراز تنفر از صهیونیست‌های جنایتکار و حمایت از مردم مظلوم غزه، بهانه‌های دیگری برای کوبیدن پاهاشان بر زمین، و پرتاب مشت هایشان به آسمان داشتند، فریاد خشم مردم آبادان، دلیل دیگری هم داشت، خون‌هایی که از سربازان ملت بر زمین ریخته شده بود، به جمعیت راهپیمایی به شدت و به شکل قابل ملاحظه‌ای افزوده بود.

طوری که حتی جمعه بازار هم از صبح تا ظهر خلوت‌ترین ساعات خود را داشت، و این یعنی آرمان قدس برای مردم بهانه و بهینه است، حتی بیشتر...

حسن هربان فعال رسانه‌ای شهرستان آبادان

خبرنگار: محمدعلی بنی سعید

انتهای خبر/

کد خبر: 1226080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =