قیمت‌های فعلی طلا و سکه به هیچ وجه قابل اعتماد نیست

قیمت طلا و سکه در بازار طلای داخلی همزمان با رکورد شکنی بهای طلای جهانی افزایش یافته است اما نشانه‌های بسیاری از آغاز روند نزولی قیمت‌ها در بازار طلا پس از آرام شدن جو سیاسی و تخلیه هیجانات وجود دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ موجی از نااطمینانی اقتصاد جهانی را فراگرفت و سرمایه‌گذاران جهانی ناگریز به حرکت به سمت بازار طلا شدند. این اتفاق که مدت کوتاهی پس از بحران کرونا رخ داد منجر به تداوم رکود و تورم در اقتصاد جهان و به ویژه اقتصاد کشورهای غربی شد.

بیشتر بخوانید:

رکورد قیمت طلای جهانی بازهم شکسته شد

در این میان، فدرال رزرو آمریکا که همچنان درگیر مقابله با مشکلات ناشی از اپیدمی کرونا بود، پس آغاز جنگ اوکراین مجبور به افزایش پلکانی نرخ بهره شد تا بتواند از اثرات مخرب ترکش‌های این جنگ بر اقتصاد خود و تضعیف دلار جلوگیری کند. این اقدام فدرال رزرو تا حدی مانع کاهش ارزش دلار و رشد بهای طلای جهانی شد اما اتفاقی ناگهانی معادلات را برهم زد.

پس از حمله طوفان‌الاقصی در ۷ اکتبر سال ۲۰۲۳ تنش‌های خاورمیانه مسیر جدیدی به خود گرفت و بازارهای جهانی تحت تاثیر اتفاقات خاورمیانه شوکه شدند. پس از طوفان الاقصی حوادث متعددی در خاورمیانه رخ داد و گمانی‌زنی‌ها از تداوم تنش‌ها تقویت شد. از سوی دیگر در ماه‌های اخیر تنش‌های جبهه روسیه و اوکراین نیز تشدید شده است و همه این اتفاقات رکورد جدیدی را برای بهای طلا در بازار جهانی رقم زده است.

رکورد شکنی تاریخی اونس طلای جهانی

اونس طلای جهانی شش ماه پیش و قبل از آغاز حمله طوفان‌الاقصی در تاریخ ۶ اکتبر ۲۰۲۳ در کانال ۱۸۲۰ دلاری قرار داشت اما پس از گذشت ۶ ماه و در اثر اتفاقاتی که در این ماه‌ها افتاد، اکنون در تاریخ ۶ آوریل ۲۰۲۴ به کانال ۲۳۲۹ دلاری رسیده و بالاترین رکورد در تاریخ را ثبت کرده است.

حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و احتمال تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، تشدید درگیری روسیه و اوکراین و احتمال کاهش نرخ بهره آمریکا توسط فدرال رزرو از جمله دلایل رکورد شکنی اونس طلای جهانی است.

اونس طلا در ۶ ماه گذشته رشد کم‌نظیر ۲۸ درصدی را ثبت کرده است. با توجه به اینکه طلا به عنوان یکی از مقاوم‌ترین و امن‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها شناخته می‌شود، هر گونه نااطمینانی سرمایه‌گذاران، می‌تواند به تقاضا در بازار طلا تبدیل شود. از سوی دیگر کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا نیز موجب جذابیت کمتر دارایی‌های درآمدزا از جمله سهام و اوراق قرضه می‌شود و سرمایه‌گذاران در سبد خود سهم بیشتری به طلا می‌دهند.

تلاطم در بازار داخلی همزمان با رسیدن انس طلا به سقف

افزایش افسارگسیخته طلای جهانی و نگرانی از احتمال وقوع جنگ پس از حمله رژیم غاصب صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق، موجی از هیجانات را در بازار طلای کشور به وجود آورده و قیمت طلا و سکه در اثر هیجانات افزایش زیادی داشته است.

با توجه به اینکه رشد قیمت طلا در بازار داخلی کشور با افزایش تنش‌های سیاسی جهانی و رشد اونس طلای جهانی همسو بوده‌، کارشناسان مهمترین عامل افزایش قیمت طلا در کشور را خارجی و ناشی از تحولات سیاسی جهان می‌دانند.

قیمت‌های فعلی طلا و سکه به هیچ وجه قابل اعتماد نیست

بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این نکته مهم نیز تاکید دارند که نرخ‌های فعلی بازار طلا و سکه به هیچ وجه قابل اطمیانان نیستند و افزایش قیمت‌ها تنها ناشی از تشدید هیجانات سیاسی است و ورود به بازار طلا و سکه در این شرایط هیجانی به هیچ وجه منطقی و عقلانی بنظر نمی‌رسد.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در ابتدای امسال ۳ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بود که به ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسیده که حاکی از حدود ۱۳ درصد افزایش در طول کمتر از ۲۰ روز است. قیمت سکه طرح جدید نیز با حدود ۱۶ درصد افزایش از ۳۸ میلیون و ۷۹۳ هزار تومان به ۴۵ میلیون تومان رسیده و حباب آن نیز به ۹ میلیون و ۲۱۳ هزار تومان رسیده است.

ربع سکه نیز حباب بالایی دارد و در حالی که قیمت ربع سکه ۱۶ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان است، حباب آن به ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان رسیده است.

گفتنی است قیمت فعلی طلا و سکه در بازار داخلی نیز در سقف تاریخی خود قرار دارد و ناشی از اتفاقات سیاسی و رشد قیمتی هیجانی و کوتاه مدت است. بنابراین با آرام شدن جو سیاسی و تخلیه هیجانات بنظر می‌رسد به زودی شاهد تغییر روند قیمت‌ها خواهیم بود.

احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا توسط فدرال رزرو

اخیرا میشل بومن؛ یکی از اعضای شورای فدرال رزرو، گفته است که این امکان وجود دارد که در صورت بالا ماندن تورم، فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش دهد و کاهش زود هنگام یا خیلی سریع نرخ‌های بهره می‌تواند باعث بازگشت تورم به ایالات متحده آمریکا شود.

این در حالیست که یکی از دلایل سرمایه گذاران جهانی در افزایش تقاضای طلا با فرض کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در جلسه بعدی بوده است.

اما این اظهارات بومن حاکی از کاهش احتمال پائین آوردن نرخ بهره توسط فدرال رزرو و حتی تقویت احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو است. در صورت کاهش تنش‌های سیاسی سطح جهان، افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو می‌تواند نقطه شروعی برای تغییر روند طلای جهانی باشد که به بازار داخلی نیز سیگنال کاهشی می‌دهد.

ریزش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی

در بازار داخلی طلا و سکه تاکنون بارها مشاهده شده که پس از بحران‌های سیاسی، قیمت طلا و سکه به یکباره افزایش شدیدی را تجربه کرده و در مدت کوتاهی پس از آرام شدن جو هیجانی، روند نزولی را آغاز کرده است.

بنابراین با توجه به اینکه به زودی جوهیجانی بازارها آرام می‌شود و احتمال کاهش اونس طلا در بازار جهانی با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو نیز وجود دارد، بنظر می‌رسد همچون تجربه‌های قبلی به زودی شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه باشیم. بنابراین در چنین شرایطی باید از ورود هیجانی به بازارها خودداری کنیم، چرا که ریسک بالایی داشته و می‌تواند موجب ضرر و زیان شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1226246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =