قیمت دلار از ۱۰۰ هزار تومان عبور می‌کند؟

عضو انجمن اقتصاددانان ایران درباره ارتباط حمله به کنسولگری ایران در دمشق و نوسان بازار ارز گفت: این حمله یک شوک سیاسی است و زمانی این شوک نگران کننده خواهد بود که اثری پایدار بر بازار ارز بگذارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، ایمان زنگنه، عضو انجمن اقتصاددانان ایران، درباره ارتباط حمله به کنسولگری ایران در دمشق و نوسان بازار ارز گفت: این حمله یک شوک سیاسی است و زمانی این شوک نگران کننده خواهد بود که اثری پایدار بر بازار ارز بگذارد.

بیشتر بخوانید:

افزایش قیمت دلار مقطعی است

وی افزود: در سال گذشته نیز تنش‌های سیاسی زیادی رخ داد که حتی بعضی از آن‌ها از شوک فعلی شدیدتر بود با این وجود بانک مرکزی توانست با اقداماتی اثر این شوک‌ها را کاهش دهد.

عضو انجمن اقتصاددانان تاکید کرد: شوک‌های سیاسی معمولا باعث ایجاد تلاطم‌هایی در بازارهای مالی می‌شوند ولی عده‌ای می‌خواهند تلاطم‌ها باعث ایجاد تغییراتی در اقتصاد شود، یعنی عامل غیراقتصادی بر بازارهای مالی مانند ارز اثر پایدار بگذارد.

زنگنه با اشاره به این موضوع که عده‌ای با بدبینی تلاطم‌های سیاسی را به فضای اقتصادی کشور گره می‌زنند، گفت: در سال‌های گذشته در برخی مواقع تنش‌های سیاسی منجر به افزایش شدید نرخ ارز می‌شد؛ ولی در سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی توانست نرخ ارز را با وجود تلاطم‌های سیاسی شدید مانند طوفان الاقصی کنترل کند.

عضو انجمن اقتصاددانان گفت: با توجه به تجربه خوب بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز در سال گذشته، امسال نیز التهاب ناشی از تنش سیاسی ایجاد شده توسط دولت و بانک مرکزی کنترل می‌شود؛ در سال گذشته نرخ ارز از فضای با ثبات اقتصادی نسبت به تنش‌های سیاسی تاثیر بیشتری پذیرفت.

وی افزود: برای مشخص شدن دستاوردهای بانک مرکزی باید صبور باشیم و بهتر است به آن اجازه دهیم برای مسائل ارزی و پولی کشور به صورت مستقل اظهار نظر کند.

عضو انجمن اقتصاددانان بیان کرد: تعدادی از رسانه‌های معاند و افراد سودجو ادعا می‌کردند نرخ ارز به بیش‌از ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد یا اینکه دولت نمی‌تواند جلوی روند صعودی تورم را بگیرد و تورم سه رقمی خواهد شد که خوشبختانه اجرای سیاست تثبیت و کنترل ترازنامه بانک‌ها توسط بانک مرکزی و اقداماتی از این قبیل نگذاشت این پیش بینی‌ها محقق شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1226395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =