دانشگاه اولویت یک تشکل‌ها باشد

رهبر انقلاب ضمن تشریح انتظارات از تشکل‌های دانشجویی، توجه به محیط دانشگاه را برای جریان دانشجویی به عنوان اولین اولویت خود ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مشارکت تشکل‌های دانشجویی در توسعه فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و علمی کشور مورد نقد بسیاری از کارشناسان است چراکه آنها اعتقاد دارند این جریان نسبت به سال‌های گذشته، تا حدودی درگیر رکود و رخوت شده یا مسیر دقیق و موثری را برای فعالیت، مطالبه‌گری و آرمان‌خواهی را انتخاب نکرده است.

بیشتر بخوانید:

مطالبات دانشجوها؛ گرمابخش مهم‌ترین محفل دانشجویی سال

موضوعی که مقام معظم رهبری نیز در دیدار رمضانی (۱۴۰۳) با دانشجویان به آن پرداختند. ایشان انتظارات خود از تشکل‌ها را بسیار زیاد برشمردند و با تاکید بر ضرورت ایفای نقش موثر در محیط‌های دانشجویی دانشگاه‌ها، خاطرنشان کردند: تشکل‌های دانشجویی باید به‌ویژه در محیط دانشجویی و داخل دانشگاه اثرگذار باشند در حالی‌که این اثرگذاری اکنون دیده نمی‌شود یا اندک است. اولویت در درجه اول با دانشگاه است.

ایشان با اشاره به وجود تلاش‌هایی در دانشگاه‌ها برای اینکه دانشجوی ایرانی، تشخّص خود را در دنباله‌روی از غرب بداند، خاطرنشان کردند: تشکل‌های دانشجویی باید در مقابل این تلاش‌ها فعالانه بایستند.

رهبر انقلاب در ادامه اعضای تشکل‌های دانشجویی را به تقویت پشتوانه‌های فکری و نظری توصیه کردند و گفتند: بدون پشتوانه قوی فکری نمی‌توان تفکر انقلابی را گسترش داد ضمن اینکه ممکن است در اثر این ضعف، خود تشکل‌ها تحلیل بروند که در مواردی نیز این اتفاق افتاده و زیر عنوان اسلام، بر خلاف فکر اسلامی، کار و اطلاعیه داده شده است.

گفتمان‌سازی و تربیت نیروی انسانی، ضعف اصلی تشکل‌های دانشجویی

در این راستا برای ریشه یابی تاثیر گذاری اندک فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها یا جامعه، همچنین چاره جویی و چاره اندیشی برای پیدا کردن راهکار حل این مشکل، نظرات برخی از اعضای ادوار جریان دانشجویی را جویا شده‌ایم که در ادامه آن را مطالعه می‌کنید.

علی بزرگ‌خو دبیر اسبق اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در حال حاضر ضعف‌ها و انتقادات قابل ملاحظه‌ای به جریان دانشجویی از سوی جامعه، مسئولان و کارشناسان وارد است که بنده تا حدود زیادی موافق این انتقادات هستم.

وی علت اصلی ضعف تشکل‌های دانشجویی را عملکرد نامناسب در گفتمان‌سازی و تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی دانست و بیان کرد: ما می‌پذیریم که فعالیت جریان دانشجویی در حال حاضر با زمان پیروزی انقلاب و دانشجوی تراز انقلاب فرسنگ‌ها فاصله دارد.

آرمان‌خواهی به محیط آکواریمی تبدیل شده است

بزرگ‌خو با تصریح بر اینکه نبود رقیب در جریان دانشجویی به فعالیت دانشجویان انقلابی ضربه زده است، گفت: جنبش دانشجویی باید متحول شود؛ در این موضوع شکی نیست. البته در گام نخست باید فعالیت‌های تشکل‌ها در دانشگاه‌ها تبیین و مشخص شود. به این معنا که عناصر تحول خواه جامعه یعنی دانشجویان برای اینکه دچار فضای آکواریومی نشوند، نیازمند آرمان‌گرایی مطابق با نگاه واقع بینانه هستند.

این فعال دانشجویی اسبق تاکید کرد: مسئوالان تعریف درستی از فعالیت تشکل‌های دانشجویی ندارند، بنابراین نباید در امور این جریان نیز دخالت کنند.

وی ادامه داد: توجه نکردن به واقعیات جامعه باعث شده تا آرمان‌خواهی دچار محیط آکواریومی شده است. آرمان خواهی لازمه فعالیت دانشجویی است؛ اما اگر این آرمان گرایی به دور از واقعیت‌های جامعه باشد، این جریان را به فضای آکواریومی سوق می‌دهد.

جریان دانشجویی نتوانسته آسیب‌های ناشی از کرونا را ترمیم کنند

محمد زادمهر دبیر اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفت‌وگو با ایسکانیوز بیان کرد: کنش دانشجویان بعد از دوران کرونا و تعطیلی طولانی مدت دانشگاه‌ها و غیر حضوری بودن کلاس‌های درس، تغییر کرد. به این معنا که مجازی شدن آموزش، باعث آسیب و ایجاد تغییرات این فعالیت‌ها شد. چرا که عمده فعالیت تشکل‌ها به صورت چهره به چهره در دانشگاه‌ها است.

وی ادامه داد: به عقید بنده هنوز جنبش دانشجویی نتوانسته است از آسیب ناشی از دوران کرونا خارج شود. آنان پس از بازگشایی دانشگاه‌ها نتوانستند به جایگاه‌ قبل از دوران کرونا بازگردند.

زادمهر بیان کرد: دانشجو در ابتدای امر باید در دانشگاه اثرگذار باشد. در چنین حالتی دانشجو می‌تواند در فضای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و غیره... کشور موثر باشد.

این فعال دانشجویی اسبق با بیان اینکه ابزارهای جریان دانشجویی نیاز به بازنگری ندارد، گفت: جریان دانشجویی برای اثرگذاری بر جامعه نیاز به ابزارهای گونان مانند رسانه، برگزاری جلسات ونشست‌ها و غیره دارد. این ابزارها همواره تاثیرگذاری خود را دارند و دانشجویان باید یاد بگیرند که چگونه بهره برداری کنند.

قطع جریان انتقال تجربه از ادوار به مسئولان جدید تشکل‌ها

وی درباره اینکه فعالیت تشکل‌های دانشجویی نسبت به گذشته هنوز جذاب است یا خیر، گفت: پاسخ به این سوال دشوار است. شاید بتوان گفت که جذابیت فعالیت در گرو ارتباط مستمر با ادوار جریان دانشجویی است. فاصله ایجاد شده بین دانشجویان وادوار مانع از انتقال تجارب می‌شود.

زادمهر با بیان اینکه نداشتن آرشیو از اطلاعات مسئولان جریان دانشجویی و تخضض و نوع فعالیت آنها یک آسیب جدی برای این جنبش محسوب می‌شود، تصریح کرد: نهادهای مختلف مانند وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها یا نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری می‌توانند سامانه‌ای را طراحی کنند و داده‌ها را در آن بارگذاری کنند.

تشکل‌های دانشجویی درگیر حواشی شده‌اند

دانیال یادگاری دبیر اسبق اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در گفت‌وگو با ایسکانیوز بیان کرد: مقام معظم رهبری در گذشته نیز به جریان دانشجویی تذکر دادند که آنان باید بر تقویت مبانی متمرکز شوند.

وی اضافه کرد: عدم اطلاع دقیق و نا آشنا بودن با قوانین، منظومه فکری امامین انقلاب و دغدغه‌علاا یقشر دانشجو از مهم‌ترین عوامل هستند که باعث جریان دانشجویی تاثیرگذاری خود را در دانشگاه‌ها از دست بدهد.

یادگاری بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر فاصله تشکل‌های دانشجویی با مباحث مد نظر رهبر انقلاب فاصله پیدا کرده است. همچنین آنان از مسائل جهان اسلام و استراتژیک نظام در منطقه جدا است.

این فعال پیشین دانشجویی عنوان کرد: دانشجوبان باید نگاه و تفکر خود را در مباحث اجتماعی، سیاسی و اعتقادی تغییر دهند. در واقع بازنگری در این باره صورت گیرد. در چنین شرایطی آنان می‌توانند، مبانی اعتقادی مورد نظر امامین انقلاب را بازتولید کنند.

وی با انتقاد از پایین بودن میزان مطالعه دانشجویان افزود: به عنوان مثال اگر دانشجویان می‌خواهند درباره موضوعی به صورت تخصصی مطالبه گری کنند، در ابتدا باید درباره آن مطالعه کرده یا با کارشناسان آن حوزه گفت‌وگو کنند. موضوعی که در حال حاضر کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. به عقیده بنده، این موضوع نیز بر تاثیر گذاری فعالیت آنها مهم است.

یادگاری گفت: هم اکنون جریان دانشجویی تبدیل به جریانی شده که به دنبال حواشی است و کمتر به متن توجه می‌کند. یعنی آنان بیشتر حاشیه‌های حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را دنبال می‌کنند و کمتر به اصول و بانی اصلی انقلاب اسلامی می‌پردازنند.

جریان دانشجویی، معامله‌گر و پروژه بگیر

دبیر سابق جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: دانشجویان باید موضوعات روز نظام و جامعه را دنبال کنند ولی متاسفانه در حال حاضر این جریان به حاشیه‌ها می‌پردازند و گاهی حتی به این حواشی نیز دامن می‌زند.

وی بیان کرد: نوع معامله گری در فضای تشکل‌های دانشجویی نیز افزایش یافته است که این موضوع نیز باعث کم اثر شدن فعالیت‌های آنان شده است. جریان دانشجویی مستقل در دهه ۸۰ و ۹۰ وجود و موجودیت خود را در موضوعات مختلف سیاسی و افراد متفاوت نشان می‌داد. متاسفانه در دهه کنونی ما شاهد جریان دانشجویی مستقل به معنای واقعی نیستم. حتی دانشجویان تبدیل به پروژه بگیران رسانه ملی، دولت، قوه قضائیه، موضوعات فرهنگی و اجتماعی و غیره ... شده اند.

یادگاری خاطرنشان کرد: تشکل‌های دانشجویی نباید یک گام جلوتر یا عقب تر از مقام معظم رهبری حرکت کنند. این موضوع را باید تمام اعضای جریان دانشویی بدانند و به آن عمل کنند. این در حالی است که گاهی برخی از اقدامات و عملکرد جنبش دانشجویی با توصیه‌های رهبری زاویه دارد. این نیز به علت مشورت نکردن دانشجویان با کارشناسان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1226475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =