بازنشستگی معلمان در طول سال تحصیلی ممنوع

بازنشستگی معلمان در طول سال تحصیلی ممنوع است، این موضوع منجر به ثبت شکایت برخی معلمان به دیوان عدالت اداری شد اما هیئت عمومی دیوان عدالت اداری هم این موضوع را تایید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، وزارت آموزش و پرورش با صدور بخشنامه‌ای در سال گذشته مانع از بازنشستگی معلمان در طول سال تحصیلی شد.

بیشتر بخوانید:

آخرین خبرها درباره پرداخت پاداش بازنشستگی معلمان

طبق این بخشنامه، به منظور جلوگیری از اختلال در امر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان انجام ماموریت، انتقال و بازنشستگی کارکنان آموزشی در طول سال تحصیلی ممنوع است و بررسی درخواست ماموریت، انتقال و بازنشستگی صرفاً در فصل تابستان و تا پایان شهریور ماه انجام می‌شود.

این موضوع منجر به اعتراض برخی از معلمان و ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری شد.

در بخشی از دادخواست ارائه شده از سوی برخی معلمان آمده است: بخشنامه وزارت آموزش و پرورش، مغایر با حقوق معلمان بوده و تاریخ بازنشستگی بسیاری از معلمان در اثنای سال تحصیلی است و این موضوع در طول سال‌های متمادی رویه متعارف بود که فرهنگیان در هر مقطعی و فصلی از سال می‌توانستند بازنشسته شوند.

براین اساس صدور بخشنامه محدودیت بازنشستگی بعد از اول مهر ماه خارج از حدود اختیارات قانونی است و جلوگیری از بازنشستگی معلمان به بهانه اختلال در امر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان علاوه بر ایجاد اختلال در امور زندگی شخصی، ناشی از ضعف مدیریت و عدم آینده نگری آموزش و پرورش بوده و فاقد وجاهت قانونی است.

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در اینباره با صدور رأی اعلام کرد: بازنشستگی در اختیار دستگاه‌های اجرایی است و وزارت آموزش و پرورش می‌تواند در جهت حسن جریان امور و در جهت جلوگیری از اختلال در امر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان به وضع این موضوع اقدام کند.

با توجه به اینکه وزارت آموزش و پرورش، کارکنان آموزشی مورد نیاز خود را در طول یک سال تحصیلی مدیریت می‌کند و بازنشستگی آنها در طول سال تحصیلی در امر آموزش دانش‌آموزان اختلال ایجاد می‌کند، اعلام کرده است که بررسی درخواست‌های بازنشستگی در تابستان انجام می‌شود بنابراین بخشنامه آموزش و پرورش در اینباره، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1226702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =