ضعف مدیریتی در به نتیجه رساندن اهداف پالایشگاه آبادان / توقف تولید بنزین سبز در پالایشگاه آبادان

جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: متاسفانه پالایشگاه آبادان فقط در واحد تقطیر، نفت کوره، نفت سفید، گازوئیل، وی بی، فعال است و در تولید بنزین که هدف استراتژیک آن بود، ناکام مانده است.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز از آبادان، جلیل مختار، نماینده سه دوره مردم آبادان در مجلس با انتقاد از ضعف مدیریتی در به نتیجه رساندن اهداف پالایشگاه آبادان گفت: متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم به اهداف اولیه و اصلی ساخت پالایشگاه آبادان که تولید بنزین و تامین نیاز داخل بوده است برسیم؛ ضمن اینکه قراربود در بخش دوم پالایشگاه آبادان این مهم به نتیجه برسد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به موضوع فاز دوم پالایشگاه آبادان گفت: متاسفانه علاوه بر همه مشکلات و چالش‌های ساخت فاز اول پالایشگاه آبادان، فاز دوم این پالایشگاه بلاتکلیف مانده است. دلیل آن هم این است که در بحث بخش اول فاز دوم پالایشگاه ابادان، فقط واحد تقطیر را از طریق فاینانسور چینی انجام دادیم که به دلیل عدم پرداخت اقساط فاینانس، نتوانستیم دوباره چینی‌ها را برای بخش دوم وارد عمل کنیم.

نماینده سه دوره مردم ابادان در مجلس با طرح این موضوع که پارت دوم پالایشگاه آبادان اصل موضوع است، تاکید کرد: پارت دوم پالایشگاه آبادان، ایجاد واحد تولید بنزین است. یعنی باید بتوانیم نفت کوره را از ۳۸ درصد به ۲۰ درصد برسانیم.

وی در این خصوص توضیح داد: یعنی باید بتوانیم نفت کوره که ارزش افزوده بسیار پایینی دارد و در کنوانسیون‌های جهانی در حال ممنوع کردن صادرات و استفاده در خود کشور می‌شود را در پارت دوم پالایشگاه ابادان به نتیجه دلخواه برسانیم اما این کار را هنوز نتوانسته‌ایم انجام دهیم.

مختار همچنین خبر داد: هفته گذشته نامه‌ای برای رئیس جمهور نوشتم که در بند «ه» تبصره یک بودجه ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ به میزان حدود ۲۶۰ میلیون یورو، تامین اعتبار کرده‌ایم تا از آن طریق بتوانیم پارت دوم پالایشگاه آبادان را راه بیندازیم، اما با وجود اینکه ۲ سال از این اتفاق میگذرد، وزارت نفت با وجود فروش نفت ۴۹۰ میلیون یورویی طی دو سال، این کار را انجام نداده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس یازدهم تاکید کرد: این امر محقق شده، یعنی فروش نفت شرکت ملی نفت انجام شده، اما در شرکت ملی پالایش و پخش کشور پول آن پرداخت نشده است تا پارت دوم ساخت پالایشگاه آبادان انجام شود.

نماینده مردم آبادان افزود: البته دولت شعار تولید ۵۷۰ هزار بشکه بنزین روزانه را داده بود اما هنوز به آن ظرفیت اسمی نرسیده و این نقدی است که هم به وزیر نفت و هم به رئیس جمهور داشته و در این باره مکاتباتی انجام داده‌ام و برایشان نوشته‌ام که بر اساس تولیدی که می‌خواستیم در پالایشگاه نفت آبادان انجام دهیم، طبق برنامه راهبردی توسعه و تثبیت پالایشگاه، فاز دوم تحقق نیافته است.

مختار همچنین تاکید کرد: متاسفانه پالایشگاه آبادان فقط در واحد تقطیر، نفت کوره، نفت سفید، گازوئیل و وی بی در حال فعالیت است که آنها نمی‌توانند اهداف استراتژیکی برای پالایشگاه آبادان که هدف کلیدی و اصلی آن تولید بنزین بوده است، باشند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین ادامه داد: بنابراین لازمه افزایش تولید بنزین، احداث پارت دوم فاز دوم پالایشگاه آبادان است که باید تکمیل شود. از این رو باز هم در بودجه ۱۴۰۳ این موضوع را تکرار کردیم و روز دوشنبه گذشته هم نامه‌ای به رئیس دیوان محاسبات نوشتم که چرا با وجودی که این درآمدها وصول شده‌اند، اما در این باره اقدامی صورت نگرفته است؟

نماینده مجالس دهم، یازدهم و منتخب دور دوازدهم مردم آبادان در پایان با انتقاد از ضعف مدیریت در وزارت نفت و پالایشگاه آبادان، از توقف تولید بنزین سبز در این پالایشگاه خبر داد و گفت: متاسفانه بخش آلکیلاسیون یا همان بنزین سبز که سوخت پهپادها است و تولیدش از سال ۱۳۹۶ اغاز شده بود، دو سالی است متوقف شده است.

خبرنگار: دانیال اسلامی پناه

انتهای خبر/

کد خبر: 1228377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =