تشکل‌ها باید اهداف و آرمان‌های خودشان را با نسل جدید بروزرسانی کنند

سجاد درویشی گفت: تشکل‌های دانشجویی باید طبقه اهداف و آرمان‌های خودشان را با نسل جدید، بروزرسانی کنند و این اتفاق می‌تواند باعث پویایی تشکل‌ها و همگرایی با نسل جدید جامعه شود.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، یکی از ارکان مهم هر دانشگاه، دانشجویان هستند که در صورت وجود نداشتن این رکن، دانشگاه، معنایی ندارد. طبیعاً وظیفه هر دانشجویی در درجه اول، اشتغال به تحصیل و تلاش در جهت آموختن علم و دانش است؛ اما برخی از دانشجویان در دانشگاه‌ها، علاوه بر یادگیری و فراگیری آموزش در کلاس‌های درس، به فعالیت‌های فوق برنامه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ذیل مجموعه تشکل‌های دانشجویی می‌پردازند که این تشکل‌ها از دیرباز، برای بزرگان و چهره‌های مطرح در سطوح مختلف، مورد اهمیت بوده است. در این گزارش، قصد بررسی وضعیت تشکل‌ها، نوع فعالیت‌ و مسائل مرتبط آن‌ها را داریم؛ بنابراین، در همین راستا به گفت‌وگو با سجاد درویشی از ادوار انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد می‌پردازیم که به شرح ذیل است.

کار تشکیلاتی برای یک انسان معتقد کمال‌گرا ضرورتی انکارناپذیر است

ضرورت وجود تشکل در دانشگاه چیست؟

ما انسان‌ها هر کاری را انجام می‌دهیم، بر اساس باورها و عقایدمان بوده و متناسب با قوت و ضعف باورها و حدت و شدت آن در وجودمان، تنظیم نوع اعمال و میزان آن‌ها در طول عمر نمایان می‌گردد؛ و در واقع باورها و عقایدمان، روح حاکم بر ما را متجلی می‌سازند.

طبقه تجربیات که اصطلاحاً به آن، اصل هم‌افزایی یا سینرژی گفته می‌شود و آن عبارت است از اینکه: کارکرد دو یا چند نفر با هم که برای رسیدن به هدفی مشترک همدیگر را یاری می‌دهند، همواره بیش از مجموع کارکرد تک تک آنهاست. یعنی ضرورتاً هر انسانی برای تکثیر و افزایش تأثیر فردی خویش، در عمر محدود، ناگزیر به حضور در جمعی با شاخصه‌های معین است. ضرورت کار جمعی و گروهی و به عبارت امروزی‌تر، کار تشکیلاتی، برای یک انسان معتقد کمال‌گرا، ضرورتی انکارناپذیر است.

آیا فعالیت در تشکل‌های دانشجویی، در توسعه ابعاد شخصیت فردی و اجتماعی و پیشرفت دانشجویان تأثیر دارد؟

تشکیلات، وسیله‌ای برای بهتر انجام دادن مسئولیت‌ها، خودسازی و رشد اخلاقی فردی و دسته جمعی است؛ عامل لازم در ایجاد تشکیلات از نظر معنوی، ایمان و باور مشترک است و از نظر مادی انسان‌ها هستند.

تشکل‌ها میتوانند زمینه ساز رشد اخلاقی و کار دسته‌جمعی باشند؛ و برای رشد استعدادها، شناخت و تربیت کادرها و تهیه برنامه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، مسئولیت‌های اجرایی راه بر عهده گیرند که این امر به خودی خود، راه را برای آینده اعضای تشکل‌ها، هموارتر می‌کند.

هدف شما از شرکت و عضویت در تشکل دانشجویی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، چه بود؟

هدف بنده از حضور در انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، دغدغه‌های دانشجویی، رشد فردی و خودسازی، استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی انجمن برای تحقق اهداف این مجموعه و رسیدن به آرمان‌های انقلاب طبق بیانات رهبر انقلاب بوده است.

تبیین و قانع کردن دل‌ها وظیفه مهم‌ تشکل‌هاست

از دیدگاه مقام معظم رهبری، مهم‌ترین وظیفه و ماموریت تشکل‌های دانشجویی چیست؟

طبق بیانات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، تبیین و قانع کردن دل‌ها، وظیفه مهم‌ تشکل‌هاست و بر این وظیفه بسیار زیاد تأکید شده است.

آیا اقدامات تشکیلاتی شما باعث حل مشکلات جامعه و دانشجویان، شده است؟

بله؛ در ابتدای دوران شیوع ویروس کرونا، با توجه به نیاز روز جامعه و مردم، عده‌ای از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در قالب تشکل‌های انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، جامعه اسلامی دانشجویان و بسیج دانشجویی، با همکاری و هم‌افزایی حوزه علمیه ولایت شهرکرد، بنا به دغدغه و مسئولیت اجتماعی خویش در آن برهه زمانی حساس، کارگاهی را جهت تولید ماسک بهداشتی تأسیس کردیم و حدود ۲هزار عدد ماسک، تولید و بین مردم نیازمند توزیع شد که یکی از موفق‌ترین پروژه‌های جهادی در استان چهارمحال و بختیاری بود.

همچنین تهیه و توزیع بسته معیشتی بین ۶۰ نفر از اعضای نیازمند شهرکرد، در همان دوران کرونا، از دیگر برنامه‌های انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد بود که به نوع خود در گره‌گشایی از مشکلات جامعه، مؤثر بود.

کاهش ارتباط میان اعضای تشکل‌ها با بدنه دانشجویی یکی از عوامل آسیب‌زای تشکل‌هاست

وضعیت تشکل انجمن اسلامی دانشجویان مستقل از زمان فعالیت شما تاکنون تغییراتی داشته است؟

متاسفانه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و دیگر تشکل‌ها دچار افت شدید شده‌اند که از مناظر مختلف، می‌توان آن‌ها را بررسی کرد. فعالیت تشکل‌های دانشجویی از بطن جامعه و دانشگاه تأثیر می‌پذیرد؛ باید پذیرفت که هرگونه ضعف و قوتی در آن، نیز متأثر از تحولات اجتماعی است؛ لیکن علی‌رغم این مسئله، عواملی که مطرح می‌شود، اعم از این که منشأ اجتماعی و یا دانشگاهی و تشکیلاتی داشته باشند، از مهم ترین عوامل در کاهش اثرگذاری جنبش دانشجویی است.

کاهش عمق فکری فعالان دانشجویی

کاهش عمق فکری فعالان دانشجویی، متأثر از تغییرات اجتماعی کشور به‌ویژه افزایش بی‌تفاوتی در نسل جدید، نسبت به نسل‌های گذشته، نگرش منفی نسبت به فعالیت سیاسی، تغییر نگرش نسل جدید به آینده و دغدغه‌های متفاوت نسل جدید است.

کاهش ارتباط تشکل‌ها با بدنه دانشجویی

پدیده آسیب‌زای دیگر در تشکل‌های دانشجویی، کاهش ارتباط میان اعضای تشکل‌ها با بدنه دانشجویی که در نتیجه باعث کاهش کمّی اعضای تشکل‌ها است.

کاهش ارتباط با جامعه متناسب با رسالت‌های تشکل‌های دانشجویی، ارتباط با بدنه اجتماعی و مردم، به عنوان یکی از مهم‌ترین ملزومات فعالیت‌های آن‌ها شناخته می‌شود و کاهش یا قطع ارتباط با جامعه می‌تواند از دلایل افت تشکل‌ها باشد.

عدم حمایت تشکل‌ها

نداشتن پشتوانه و حمایت قوی از ابعاد مختلف تشکل‌ها، مزید بر علت کاهش فعالیت، آن‌ها است.

بطور کلی همه موارد مطرح شده، علاوه بر کلیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در دانشگاه آزاد واحد شهرکرد، قابل تعمیم به سایر تشکل‌ها نیز هست.

کادرسازی تشکل‌ها در سال‌های اخیر مغفول واقع شده است

مشکلات و چالش‌های موجود در سر راه تشکل‌ دانشجویی شما چه بوده است؟

نبود حمایت کافی مسئولین دانشگاه از انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و بطور کلی از تشکل‌های دانشجویی در اجرای برنامه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و نیز تأیید نشدن اکثریت برنامه‌ها در شورای نظارت و شورای فرهنگی دانشگاه، به‌دلیل نبود بودجه کافی برای تشکل‌ها از مشکلات و موانع، فعالیت تشکل بوده است و همچنان ادامه دارد.

از دیگر مشکلات تشکلی که در آن فعالیت داشتیم، کادرسازی بصورت مستمر بود که همواره به عنوان یکی از اصول تشکیلات محسوب می‌شود و متاسفانه، در سال‌های اخیر، مغفول واقع شده است.

انتظارات مقام معظم رهبری از تشکل‌های دانشجویی چیست؟

باتوجه به توقعاتی که مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) از تشکل‌ها دارند، کار اصلی دانشجویان، درس خواندن است؛ اما در کنار آن، نگاه ویژه به مردم و جامعه، جهت ارائه راه حل برای مشکلات، جزء وظایف دانشجویان است. ما دانشجویان برای تحقق هدف فردایی بهتر از امروز، باید آرمان‌های مشخصی را تعریف کنیم.

مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، گام اول برای حرکت به سمت آرمان‌ها و تحقق فردایی بهتر را شناخت موقعیت کنونی کشور می‌دانند؛ البته بسیاری از اهداف انقلاب هنوز تحقق نیافته اما توجه مستمر به انقلابی‌بودن نظام و درک وقایع دیروز، باید همواره مورد توجه جامعه دانشجویی باشد تا درباره امروز، قضاوتی صحیح داشته باشیم.

ایجاد پویایی در محیط دانشگاه با وجود تشکل‌ها با عقاید مختلف اتفاق می‌افتد

وجود همزمان تشکل‌های دانشجویی با عقاید سیاسی مختلف در دانشگاه مفید است یا مضر؟

به نظر بنده یکی از آفات تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه ما، فعال نبودن تشکل‌های مختلف دانشجویی با اعتقادات سیاسی و فرهنگی مختلف، باعث شد که آن پویایی گذشته و تقابل سالم گرایش‌های فکری با نسل جدید، وجود نداشته باشد. در کل، تشکل‌های فعال، باعث نشاط و تنوع در اجرای برنامه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی درون دانشگاه می‌شوند.

اگر بخواهید تجارب خود را در اختیار فعالین در تشکل‌های دانشجویی قرار دهید، چه توصیه‌ای به آنان می‌کنید؟

تشکل‌های دانشجویی باید طبقه اهداف و آرمان‌های خودشان را با نسل جدید، بروزرسانی کنند. و این اتفاق می‌تواند باعث پویایی تشکل‌ها و همگرایی با نسل جدید جامعه شود.

خبرنگار: محمود اسماعیل‌پور اشکفتکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1229207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =