دو برابر شدن عملکرد تولید بذور گندم دیم در دیمزارهای خراسان‌شمالی

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: نتیجه میزان عملکرد تولید گندم در دیمزارهای استان با بهره گیری از بذور فناورانه به یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هر هکتار رسیده درحالی‌که طی سال‌های گذشته میزان تولید گندم دیم ۶۰۰ کیلوگرم در هر هکتار بوده است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، جلیل علوی در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز در خراسان شمالی اظهار کرد: ایستگاه تحقیقاتی دیم شیروان، ایستگاه تحقیقاتی دیم شمال شرق کشور است که در سال ۷۴ فعالیت خود را آغاز کرد.

وی عنوان کرد: از سال ۷۴ تا به کنون در حدود ۴۰۰ طرح تحقیقاتی در زمینه‌های به زراعی و به نژادی در این ایستگاه تحقیقاتی انجام شده و به پایان رسیده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: بیشترین محوریت طرح‌های تحقیقاتی انجام شده در این ایستگاه در زمینه ارقام بذری گندم دیم، جو دیم، گلرنگ دیم، کلزای دیم همچنین بذور گیاهان علوفه‌ای بوده‌اند.

وی در ادامه اعلام کرد: تا به کنون، از این ایستگاه، از نتایج طرح‌های تحقیقاتی به ثمر رسیده، تایید، آزادسازی و انتقال یافته به مزارع کشاورزی مربوط به ۱۵ رقم بذری گندم دیم، هشت رقم بذری جو دیم، شش رقم بذری نخود دیم، چهار رقم بذری عدس دیم، دو رقم بذری ماشک علوفه‌ای و دو رقم بذری گلرنگ دیم بوده‌اند.

علوی بیان کرد: نتایج به ثمر رسیده این ارقام بذری از این ایستگاه به دیمزارهای شمال شرق کشور که آب و هوایی نزدیک به یکدیگر را دارند، انتقال یافته‌اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر میزان عملکرد تولید ارقام بذری فناورانه گندم دیم که به دیمزارها انتقال یافته اند یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است و این در حالی است که میزان عملکرد تولید محصول گندم در دیمزارهای استان طی سال‌های گذشته ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار بود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: میانگین میزان عملکرد تولید ارقام بذری فناورانه گندم دیم که به دیمزارهای کشور انتقال یافته اند نیز یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار است.

وی در بخش دیگری از سخن خود همچنین به انجام تحقیقات در زمینه طرح کشت حبوبات دیم در تناوب با کشت غلات در دیمزارها در فصل زراعی پاییزه نیز اشاره کرد.

علوی در این باره گفت: در این ایستگاه تحقیقاتی بذور اصلاح شده نخود و عدس دیم، در فصل پاییز به صورت انتظاری برای بهره مندی از بارش‌های پاییزه و زمستانه کشت شدند که میزان عملکرد تولید این بذور انتخابی مورد تحقیق به طور متوسط ۶۰ درصد بودند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی تصریح کرد: با توجه به نتیجه حاصل شده، به کشاورزان استان توصیه می‌شود که با استفاده از ارقام بذری اصلاح شده نخود و عدس، کشت این دو محصول را از فصل زراعی بهاره به فصل زراعی پاییزه انتقال دهند.

علوی افزود: این محصولات را می‌توان با ادوات کشاورزی برداشت کرد.

خبرنگار:سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1231922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =