به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از قم، متروی قم از جمله طرحهاییست که از زمان آغاز به کار آن در سال ۱۳۹۰ همواره با کمبود منابع، تغییر دولتها و مشکلات پیمانکاری دستوپنجه نرم کرده است. فاز نخست این پروژه به طول حدود ۶ کیلومتر که حدفاصل ایستگاه قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری را پوشش میدهد، به لحاظ عمرانی تا حدود ۹۰ درصد پیشرفت داشته؛ اما همچنان به دلیل نبود واگن و تجهیزات بهرهبرداری، امکان استفاده عمومی از آن وجود ندارد.
بازدید اخیر معاون عمرانی وزیر کشور از ایستگاه میدان مطهری، از یک سو نشاندهنده اهمیت این پروژه در اولویتهای ملی است و از سوی دیگر حاکی از آن است که یکی از اصلیترین گرهها همچنان در تأمین ناوگان و تجهیزات خلاصه میشود. مسئولان استانی بارها اعلام کردهاند که باوجود تکمیل زیرساختها، بدون واگن نمیتوان مترو را وارد مدار بهرهبرداری کرد؛ موضوعی که متوقف به تخصیص منابع از سوی دولت و پیگیری نهادهای بالادستی است.
بر اساس اعلام مسئولان استانی، تا کنون بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای ساخت متروی قم هزینه شده و بخش عمدهای از ساخت ایستگاهها، تونل و تأسیسات زیربنایی به پایان رسیده است. بااینحال، کمبود منابع ارزی برای واردات یا تولید واگنهای مورد نیاز، پروژه را در مرحلهای نیمهتمام نگه داشته است. در سفر اخیر معاون وزیر کشور، یکی از محورهای اصلی گفتوگو با مدیران شهری، تسریع در فرآیند تأمین واگن از محل منابع داخلی و خارجی بوده است.
قم در حالی با این تأخیرها مواجه است که شهرهایی با جمعیت کمتر و زیرساخت ضعیفتر، توانستهاند حداقل بخشی از ناوگان مترو را به مرحله بهرهبرداری برسانند. کارشناسان شهری بارها هشدار دادهاند که توقف بیش از حد این پروژه، علاوه بر افزایش هزینههای نگهداری و بهروزرسانی تجهیزات، باعث فرسایش اعتماد عمومی به طرحهای بلندمدت زیرساختی خواهد شد.
در حال حاضر، چشم امید شهرداری قم و شهروندان به دولت و تعهدات مالی آن دوخته شده است. وعده پیگیری معاون عمرانی وزیر کشور، اگرچه گام مثبتیست، اما بدون برنامه زمانبندی روشن برای خرید و تحویل واگنها، همچنان در ایستگاه وعدهها باقی میماند.
خبرنگار: سیدمیلاد محسنی
انتهای خبر/
نظر شما