به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شد اما جمعی از داوطلبان این آزمون نسبت به نتایج و به طور کلی نحوه استخدام، اعتراضاتی را مطرح کردند. صبح امروز هم تجمعی اعتراضی از سوی داوطلبان مقابل وزارت آموزش و پرورش در همین راستا برگزار شد.
یکی از داوطلبان درخصوص دلایل این تجمع به ایسکانیوز گفت: ما جمعی از داوطلبان و معلمان حوزه تعلیم و تربیت و آحاد ملت نگران آینده آموزشی کشور مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به نحوه تصویب و اجرای آییننامههای استخدامی آموزش و پرورش اعلام میکنیم. در شرایطی که آموزش و پرورش به عنوان پایهگذار تمدن علمی و فرهنگی کشور باید محل متخصصان به آموزش و پرورش باشد متاسفانه شاهد ورود فزایندهای از سهمیههای غیرتخصصی و امتیازهای ناعادلانه و تصمیمات بدون کارشناسی در روند جذب معلمان هستیم.
وی افزود: در آزمون اخیر امتیازاتی بر حسب تاهل، تعداد فرزند، سابقه در دستگاههای دولتی مدنظر قرار گرفته است که عملا با این کار افراد شایسته از رقابت سالم حذف شدهاند. تصمیم گیریهای غیرکارشناسی عوامل مجلس که به صورت رفتار پوپولیستی یا لابی گری دست به چنین کارهایی میزنند و برای آینده یک میلیون داوطلب نسخهای میپیچند سراسر بیعدالتی است. ما خواستار بازنگری فوری و اساسی در آییننامهها و ملاکهای استخدام آموزش و پرورش هستیم. معلمی تخصص است نه امتیاز فرزند آوری و متاهلی و امتیاز سابقه!
یکی از داوطلبان هم با اشاره به اینکه امتیاز تاهل منجر به ناعدالتی میشود، گفت: بنده در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کردم، مجرد هستم و بدون امتیاز و ضریب و تمام دروس را بالای ۵۰ درصد زدم اما چون امتباز و ضریب نداشتم، قبول نشدم. حق تمام نخبههای کشور با آزمون استخدامی آموزش و پرورش ضایع شد.
اعتراض به نحوه تصحیح پاسخنامهها
علاوه بر این کارزاری هم با ۱۳ هزار امضا ایجاد شده که داوطلبان در آن نسبت به نحوه تصحیح پاسخنامهها هم معترض هستند. در متن این کارزار آمده است: بررسیهای دقیق و متعدد توسط داوطلبان نشاندهنده اشکالات اساسی و سیستماتیک در کارنامههای صادره است که از جمله مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
احتساب نادرست پاسخهای صحیح: در بسیاری از کارنامهها، پاسخهایی که داوطلبان به درستی علامتگذاری کردهاند، به اشتباه "غلط" محاسبه شده و این امر منجر به کاهش غیرمنصفانه درصدها و تضییع حقوق مسلم این عزیزان گردیده است.
اعمال نمره منفی برای دروس پاسخدادهنشده: مشاهده شده است که برای برخی از داوطلبانی که در یک یا چند درس خاص هیچ پاسخی را در پاسخنامه علامتگذاری نکردهاند، نمره منفی در کارنامه اعمال شده است. این خطای محاسباتی، علاوه بر ایجاد بیعدالتی، سؤالات جدی درباره دقت و صحت کل سیستم نمرهدهی مطرح میکند.
یکی از داوطلبان هم در پیامی به ایسکانیوز از برنامهریزی غیراصولی آموزش و پرورش برای آزمون گلایه کرد و نوشت: ما جمعی از داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش هستیم که در یک سال گذشته، با تمام توان و انگیزه، عمر و انرژی خود را صرف آمادگی برای این آزمون کردیم. با این حال، در کمال ناباوری، تنها ۳۰ روز پیش از برگزاری آزمون، وزارت آموزش و پرورش اقدام به افزودن حدود ۴۰ منبع جدید به لیست منابع آزمون نمود؛ منابعی که حجم بسیار بالایی داشته و مطالعه آنها در این مدت کوتاه عملاً غیرممکن است. آیا مسئولان برگزارکننده، خود قادر به مطالعه این ۴۰ منبع در ۳۰ روز هستند؟
وی میگوید: هیچ نهادی پاسخگوی این بیعدالتی آشکار نیست و صدای معترض داوطلبان شنیده نمیشود. از سوی دیگر، نبود ظرفیتهای کافی برای استخدام نیز ضربه مضاعفی به روح و روان داوطلبان وارد کرده است. داوطلبانی که یک سال با وعده و وعید مسئولین دلخوش بودند، اکنون با سرخوردگی و ناامیدی مواجهاند. اگر قرار بود ظرفیت استخدامی به این شکل محدود باشد، اساساً چه نیازی به برگزاری آزمون با این حجم از منابع و فشار روانی بود؟ مسئولان گفتند ظرفیت آزمون ۳۰ هزار نفر است اما در دفترچه فقط ۱۴ هزار ظرفیت اعلام شد؛ ۱۶هزار ظرفیت دیگر کجا رفت؟!
به گزارش ایسکانیوز، ویدیوهایی به دست ایسکانیوز رسیده که نشان میدهد این تجمعات تنها در تهران نیست و در شهر مشهد هم تجمع مشابهی برگزار شده است. آموزش و پرورش تاکنون واکنشی به این اعتراضها نشان نداده است و باید دید که مسئولان این سازمان چه پاسخی برای این نابه سامانی دارند.
انتهای پیام /

نظر شما