مهدی ابطحی سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تعداد کم پژوهشگران در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا و تمهیدات این معاونت برای افزایش تعداد پژوهشگران اظهار کرد: فارغالتحصیلان دکتری در ایران از قابلیتهای بسیار خوبی برخوردارند؛ اما فضای آموزشی کشور توان جذب این افراد را ندارد. چرا که بیشتر از نیاز جامعه، صندلی آموزشی وجود دارد.
وی افزود: در عین حال که فارغالتحصیل دکتری در کشور داریم؛ فضای آموزشی آنها را جذب نمیکند و این موضوع منجر به مهاجرت آنها میشود. این موضوع نشان میدهد که باید در آموزش و رشتهها آموزشی تغییراتی ایجاد شود.
ابطحی خاطرنشان کرد: به نظر من، راهکار این است که فارغالتحصیلان دکتری به صورت پست داک وارد فضای علمی شوند. وقتی این افراد به صورت پسادکتری وارد پژوهش میشوند، فرصت کافی دارند که بتوانند رزومههای قویتری داشته باشند. به عبارت دیگر، سابقه خود را افزایش دهند.
سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم گفت: از طرف دیگر،معتقدم که بدترین اقدام این است که پژوهشگران را استخدام کنیم، در حالی که به صورت دورهای پروژه دارند. این اقدام سبب مستهلک کردن نیروهای خلاق میشود. بهترین روش این است که ظرفیت بالایی پسادکتری وارد حیطه پژوهش شوند و بر اساس پروژهها همکاری کنند. همچنین در ادامه در ساختارهای اجرایی به صورت پژوهشگر کار خود را ادامه دهند.
وی تصریح کرد: این روش میتواند جایگزین پذیرش دانشجوی دکتری برای پژوهشگاهها شود. به جای این که ۳ سال برای آموزش وقت صرف شود، یک سال منتظر امتحان جامع شوند و سپس وارد پژوهش شوند. در گذشته این شیوه اجرا شده است. اگر معاونت علمی هم در این زمینه با وزارت علوم همکاری کند و ظرفیت پسادکتری افزایش یابد، تعداد قابل توجهی دانشآموخته دکتری وارد حوزه پژوهش خواهند شد.
انتهای پیام/

نظر شما