تهران- ایسکانیوز: نخستین روز اجلاس اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه ای با تأکید بر نقش استانداران و سفرا با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، قائم مقام وزیر امور خارجه، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات آغاز به کار کرد.

در ابتدای این اجلاسیه رحمانی فضلی ضمن خیر مقدم به سفرا، استانداران، سرکنسول ها، وزرا پیرامون  این اجلاس اظهار داشت: ما با برگزاری این نشست خواهان افزایش همکاری های منطقه ای در حوزه اقتصادی، تجاری، گردشگری و تحکیم روابط سیاسی هستیم.

او در این باره گفت: این ایده مهم در نشست مشترک ما با سفرا و استانداران برنامه ریزی شد و طی 5 ماه کار مشترک کارگروه هایی در حوزه گردشگری و فعالیت های مشترکی هم در حوزه های سیاسی تشکیل شد که این جلسه خروجی این نشست ها است.

وزیر کشور با بیان اینکه رئیس جمهوری در نوبت ظهر میهمان اجلاس است افزود: پیش از این قرار بود رئیس جمهور و وزیر امور خارجه در افتتاحیه حضور داشته باشند اما به دلیل سفری که پیش آمد این امر محقق نشد.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: ایران با ۱۶ استان و ۱۵ کشور همسایه با توجه به موقعیت جغرافیایی خود این ظرفیت را دارد و دولت یازدهم نیز اراده توسعه مناطق کم توسعه یافته تر را داشته است. سفرهای استانی رئیس جمهور که بیشتر به مناطق مرزی بوده نشان از عزم و اراده این دولت در بسط و توسعه اقتصاد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی این مناطق از کشور دارد لذا در روابط متقابل با یکدیگر این امر را محقق می کنیم.

او با اشاره به تشکیل کمیته های مشترک و دائمی میان ایران و کشورهای همسایه گفت: امیدواریم در این اجلاس با تشکیل کمیته های مشترک و دائمی در استان های مرزی با کشورهای همسایه بتوانیم برای تقویت و تحکیم روابط ثابت گام های بلندی برداریم و شاهد توسعه پایدار و رفاه در مناطق مرزی و عقب افتاده باشیم.

وزیر کشور افزود: با توجه به تحولاتی که در عرصه بین المللی و منطقه ای با آن مواجه هستیم روابط منطقه ای می تواند جایگزین خوبی بر بسط و گسترش فعالیت های مشترک اقتصادی، تجاری و سیاسی باشد. حوزه ایران و همسایگانش در آسیای جنوب شرقی و مرکزی اعتقادی و دارای مناسبات خوب سیاسی در طول تاریخ بوده است.

رحمانی فضلی گفت: ما امروز شاهد تحولات سیاسی و خشونت و افراطی گری در منطقه هستیم که این مسئله می تواند در بی ثباتی امنیت منطقه کمک کند. با توجه به موقعیت استراتژیک این مناطق بایستی در مسیر پیشرفت و بالندگی در حوزه علمی و موقعیت ممتاز جغرافیایی همچنین نقش مکمل کشورها از لحاظ اقلیمی، کشاورزی، آبی و خاکی بسته یکپارچه منسجم و قوی را تشکیل دهند.

او همچنین افزود: اگر همکاری های مشترک اقتصادی را ساماندهی کنیم به طوری که یک منظومه یکپارچه در منطقه تشکیل شود، برای توسعه و امنیت پایدار منطقه تلاش کردیم.

وزیر کشور با اشاره به موضوع امنیت پایدار در منطقه گفت: افراطی گری در منطقه به مبناهای نامستحکم و توسعه های ناپایدار و همچنین فقر عمومی بر می گردد که در بعضی از مناطق شاهد آن هستیم و اگر به مردم آن  مناطق نگاهی کنیم زندگی نامناسب آنها شاهد وجود امنیت ناپایدار است.

رحمانی فضلی گفت: اشرار و تروریست ها در منطقه به دلیل وجود فقر رشد و ظهور پیدا کرده اند. برای حفظ امنیت و ایجاد توسعه پایدار اولویت با استان هایی است که در مرزها قرار گرفتند و در واقع این استانها می توانند دروازه ورود به کشورهای همسایه باشند.

او افزود: سفرهای رئیس جمهوری به استان های مرزی و عقب افتاده از لحاظ توسعه ای برای ایجاد عزمی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در کشور است.

وزیر کشور تصریح کرد: وزارت کشور می تواند در هماهنگی بین دستگاه های مختلف نقش آفرین باشد امیدواریم با تعیین شاخص ها و به صورت سالانه با تشکیل کمیته ها، فعالیت های خوبی را در زمینه توسعه، امنیت پایدار و ایجاد رفاه و آرامش ایجاد کنیم که در تحکیم روابط با کشورها هم موثر خواهد بود.

 
کد خبر: 226286

وب گردی

وب گردی