ایسکانیوز: صبح امروز "عبدالفتاح سیسی" رئیس‌جمهور مصر، برای مذاکره با "ملک سلمان" پادشاه عربستان بر سر اوضاع منطقه‌ای به ریاض سفر کرد.

به‌گزارش خبرگزاری "الیوم‌السابع"، "سیسی"  در این سفر کوتاه‌ خود به عربستان سعودی با پادشاه عربستان دیدار خواهد کرد و به رایزنی درباره برخی موضوعات مهم منطقه‌ای خواهد پرداخت.

احتمال می رود که هدف سفر " سیسی" به ریاض، همکاری و مشورت با " ملک سلمان" بر سر برخی موضوعات مهم و استراتژیک و نیز افزایش همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی باشد.

از سوی دیگر به گزارش پایگاه خبری العالم،  "رجب طیب اردوغان "ریيس جمهور تركيه، نیز قرار است در سفر رسمی و سه روزه برای ديدار و گفت وگو با پادشاه عربستان سعودی، امروز وارد ریاض شود.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی اعلام کرد، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور در جریان ملاقات رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه درباره روابط دوجانبه و راههای تقویت آن در همه زمینه ها و مسایل منطقه و بین المللی مورد توجه طرفین بحث و گفت وگو خواهد کرد.

روزنامه "المصریون" با اشاره به همزمانی سفر "عبدالفتاح سیسی" رئیس جمهور مصر با سفر اردوغان به ریاض؛ به نقل از منابعی آگاه در پایتخت عربستان تأکید کرد که اردوغان در طول این سفر برای تغییر نظر عربستان درقبال آنکارا که بویژه در سال های زمامداری عبدالله بن عبدالعزیز شاه سابق سعودی حاکم بود، تلاش خواهد کرد. روابط عربستان و ترکیه در دوره زمامداری عبدالله بن عبدالعزیز به علت حمایت آنکارا از گروه "اخوان المسلمین" مصر به تیرگی گرایید زیرا ریاض این گروه را تروریستی می دانست.

از سوی دیگر"عبدالفتاح سیسی"، رئیس جمهوری مصر در واکنش به همزمانی سفر او به ریاض با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با شبکه‌های خبری "الحدث" و "العربیه" گفت: "همزمان شدن سفر من با سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تصادفی و بدون هماهنگی قبلی است و ما از ترکیه می‌خواهیم که در امور داخلی ما مداخله نکند".

اوهمچنین بر عدم وجود هیچ‌گونه میانجی‌گری برای حل اختلافات با آنکارا تاکید کرد.

رئیس جمهور مصر در ادامه مصاحبه خود در خصوص حمایت کشورهای حاشیه خلیج فارس از مصر افزود: "حمایت دوستان ما در کشورهای حوزه خلیج فارس یکی از دلایلی است که باعث شده بحران را پشت سر بگذاریم و به رغم تلاش‌هایی که با هدف کارشکنی در روند سیاسی در مصر صورت گرفته ما توانستیم بر بحران پیروز شویم".

سیسی درباره تشکیل ائتلاف نظامی بین کشورهای عربی برای مبارزه با تروریسم اظهار داشت: ": ما این مساله را مطرح کرده‌ایم و فرصت برای بحث و گفت‌وگو در این باره وجود دارد. به عقیده من عربستان، امارات، کویت و اردن در این زمینه همکاری می‌کنند. عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز این مساله را تایید کرده است و ما در حال حاضر نیاز به اجرای این طرح داریم".

بحران سوریه یکی دیگر از محورهای مهم این مصاحبه بود و سیسی در این باره اعلام کرد: " ما خواهان حل مسالمت آمیز و سیاسی بحران سوریه هستیم. به عقیده من راهکار نظامی سوریه را به ورطه نابودی می‌کشد. چنانکه دیدیم پس از پایان ماموریت ناتو در لیبی، این کشور به مرکز تروریسم و تندروی تبدیل شد.من از وحدت سوریه سخن می‌گویم و معتقدم تقسیم سوریه به نفع ما نیست و عاقلانه نیست که تروریست‌ها را در سوریه به حال خود بگذاریم."

رئیس جمهور مصردر جواب این سوال که "آیا اظهاراتش درباره سوریه به معنای عدم مخالفت قاهره برای حضور بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در قدرت است" گفت:" این که چطور به راهکاری برسیم که معادله سوریه را حل کند مساله مهمی است. لذا نیازمند اقدام جمعی برای حل این بحران هستیم تا این مساله بر کشورهای عربی تاثیر بیشتری نگذارد".

چندی پیش مصر در واکنش به اقدام شاخه ای ازگروه تروریستی داعش در لیبی به مواضع داعش در این کشور حمله کرد. سیسی در اینباره به شبکه خبری الجزیره گفت: ما به اراده مردم لیبی احترام می‌گذاریم و نمی‌خواهیم اسیر دست شبه نظامیان مسلح شوند. ما از مشروعیت پارلمان متخب و ارتش لیبی حمایت می‌کنیم و خواهان عدم ارسال سلاح برای شبه نظامیان مسلح هستیم".

او در ادامه به بحران یمن نیز اشاره کرد و گفت: "بحران یمن بسیار پیچیده است اما می‌توانیم دست به کار شده و برای حل این بحران اقدام کنیم. ما نیاز به ایجاد وحدت در جهان عرب داریم و ایجاد وحدت نیز نیازمند اراده‌ای خالص است".

 
کد خبر: 232371

وب گردی

وب گردی