جایگاه ویژه دانشگاه در مواجهه نخبگانی با تهدیدات نرم/ دانشگاه آزاد ظرفیت بی‌نظیری برای حل چالش‌های صنایع دفاعی دارد

انتشار سالانه بیش از 70 هزار پایان‌نامه‌ و رساله در دانشگاه آزاد اسلامی، فرصت بی‌بدیلی است که قسمتی از آن می‌تواند در خدمت صنعت دفاعی کشور نیز باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امروزه عرصه علم و فناوری یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین اجزای زندگی بشر به‌شمار می‌رود و کمتر کسی را می‌توان یافت که منکر اهمیت و اثرگذاری آن در زندگی اجتماعی و توسعه جوامع باشد. بهره‌مندی از برون‌دادهای علمی و فناوری امری تازه و منحصر به دوران جدید نیست.

با اندکی تحقیق در معیارهای توسعه کشورهای مترقی، درمی‌یابیم که با مرور زمان و گذر از عصر کشاورزی به عصر صنعت و ورود به عصر شبکه و فناوری اطلاعات معیارهای توسعه نیز همواره تغییر پیدا کرده و فناوری‌ها در حوزه‌های مختلف متحول شده است.

بر کسی پوشیده نیست علم و فناوری و هرآنچه با این گذاره ها مرتبط است از قبیل خلاقیت و نوآوری سهم مهمی در توسعه پتانسیل‌ها و امکانات ساحت‌های مختلف هر کشوری دارند. یکی از ساحت‌های مهم و حیاتی هر کشوری قدرت دفاعی و بازدارندگی آن کشور در مقابل تهدیدات مختلف است. در حقیقت در حوزه‌های دفاعی، نوآوری را می‌توان به‌کارگیری و انتشار یک فناوری جدید در صحنه عملیات تلقی کرد.

مفهوم نوآوری دفاعی برگرفته از نیازها و ضرورت‌های کشورها در صحنه جنگ‌های سرد و به‌ویژه جنگ‌های نرم است. حوزه‌های تهدید در جنگ‌های نرم و سخت با یکدیگر متفاوت است؛ ولی آنچه امروز بیش از هرچیزی به‌چشم می‌خورد تهدیداتی در حوزه‌های نرم است. تهدیدهای نرم پیچیده و حاصل پردازش‌های نخبگانی است، به همین دلیل است که پیش‌بینی آنها سخت است. امروزه با تلفیق فناوری در صنایع دفاعی، هر عنصری دارای هوش است.
در چنین شرایطی جایگاه ویژه دانشگاه و مواجهه نخبگانی با تهدیدات اهمیت پیدا می‌کند، البته وقتی موضوع حفظ امنیت و اقتدار کشور است، این اهمیت دوچندان می‌شود. امروز ظرفیت نرم و اندیشه نخبگانی که خاستگاه آن دانشگاه است، اصلی‌ترین نقش را در اوج گرفتن قدرت بازدارندگی کشورها ایفا می‌کند.

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان اثرگذارترین زیرنظام آموزش عالی کشور و بزرگترین شبکه حقیقی دانشگاهی، ظرفیت عظیمی در به‌کارگیری نخبگان به‌منظور تلفیق نوآوری در صنعت دفاعی کشور دارد. انتشار بیش از 70 هزار پایان‌نامه‌ و رساله در سال، فرصت بی‌بدیلی است که قسمتی از آن می‌تواند در خدمت صنعت دفاعی کشور نیز باشد.

باتوجه به برون‌دادهای علمی دانشگاه آزاد در علوم پیشران از جمله رباتیک، نانو و علوم انسانی، بستری مناسبی برای ارتقای سطح صنعت دفاعی کشور وجود دارد. همچنین در سال «جهش تولید» بازمهندسی و تولید ادوات و اقلام دفاعی، منطبق با دغدغه‌های رهبری معظم انقلاب است.

راه‌اندازی نظام یکپارچه پژوهشی در دانشگاه آزاد و مجزاسازی آن از مقوله فناوری بستری را به‌وجود آورده تا این دانشگاه به حل مسائل حوزه صنعت دفاعی کشور نیز ورود کند. امضای تفاهم‌نامه‌ سه هزار میلیارد ریالی دانشگاه با صنایع وابسته به وزارت دفاع نیز مؤید چنین رویکردی است. تفاهم‌نامه‌ها زمانی می‌توانند مثمر ثمر واقع شوند که چالش‌ها شناسایی و نیروهای نخبگانی دانشگاه نیز پای کار باشند.

اعطای تسهیلات کسری خدمت سربازی، گرنت های پژوهشی و تکمیل زنجیره صنعت و دانشگاه از جمله انتظاراتی است که محققان و پژوهشگران دانشگاه همواره از دستگاه‌های نظامی و دفاعی در قالب طرح‌های پژوهشی تقاضا داشته است. ارتباط تنگاتنگ صنعت دفاعی کشور با نخبگان دانشگاهی ضمن اینکه موجب رفع نیازهای صنایع می‌شود، نیازهای یادگیری و تجربه‌اندوزی دانشجویان ر ا نیز در این حوزه پاسخ می‌دهد.

تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد با صنایع وزارت دفاع فرصت مناسبی برای استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه در گروه‌های پیشران علمی به‌شمار می‌رود. باید اذعان کرد اصلی‌ترین کارآمدی دانشگاه در رفع تهدیدهای نرم و سخت یک کشور نمایان می‌شود. سوق پژوهش‌های دانشگاهی به سوی صنایع استراتژیک کشور و تمرکزگرایی در این حوزه می‌تواند گره بسیاری از مشکلات را بگشاید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066745

وب گردی

وب گردی