کمیته حقیقت‌یاب برای کرونا  توسط شورای حقوق بشر تشکیل شود

مجمع عدالتخواه دانشگاه مازندران در نامه‌ای از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب با موضوع کرونا و نقش آمریکا در آن شدند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مجمع عدالتخواه دانشگاه مازندران به همراه جمعی از تشکل‌های دانشجوی کشور به شورای حقوق بشر سازمان ملل نامه‌ای نوشتند.

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: در حال حاضر بیماری کرونا تمام جهان را در برگرفته و بسیاری را به کام مرگ فرستاده یا آسیب‌های جدی مادی و معنوی دچار کرده است و علاوه بر تلفات جانی و آسیب‌های اجتماعی، صدها میلیارد دلار زیان را بر اقتصاد جهان، بویژه کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه وارد کرده است.

دانشجویان در این نامه بیان کردند: در کنار این موضوع نمی‌توان سیاست‌های خصمانه و ضد حقوق بشری ایالات متحده آمریکا در رسیدن به اهداف خود را نادیده گرفت به طوری که این کشور استفاده از هر ابزار و وسیله‌ای، حتی سلاح‌های بیولوژیک را در رسیدن به اهداف خود جایز می‌داند. آمریکا در سال ۱۹۴۳ برنامه تحقیقاتی خود را برای استفاده از عوامل بیولوژیک آغاز کرد. این برنامه به طور رسمی تا سال ۱۹۶۹ ادامه یافت، در آن سال نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا به این برنامه ظاهرا پایان داد؛ اما این درحالی بود که ارتش آمریکا از سال ۱۹۵۳ برنامه دفاع میکروبیولوژیکی را به موازات برنامه قبلی شروع کرده و تا به امروز نیز این برنامه را ادامه داده است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: آمریکا حداقل ۱۸ عامل بیولوژیکی مختلف که به عنوان عوامل دارای پتانسیل استفاده به عنوان سلاح بیولوژیکی را دارند، را مورد مطالعه قرار داد که برخی از آنها حیواناتی که در رژیم غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی دیگر محصولات زراعی را هدف قرار داده می‌دهند. آمریکا همچنین مطالعات زیادی را با همکاری انگلستان و کانادا انجام داد و پایه‌های علمی جنگ بیولوژیکی خود را در طول جنگ سرد مستحکم کرد، نمونه‌ای از جنگ بیولوژیکی که گفته می‌شود توسط آمریکا انجام شده جنگ کره در سال‌های ۱۹۵۰-۱۹۵۳ است. در سال‌های بعد، آمریکا خود اعتراف کرد که توانایی تولید چنین تسلیحاتی را دارد.

در نامه به حقوق بشر سازمان ملل عنوان شده است: در همین راستا در اواخر سال ۱۹۶۰ نیز ارتش آمریکا انبار مهمات و اسلحه خانه بیولوژیکی خود را توسعه داد و همچنین آزمایش‌هایی مربوط به سیفلیس در گواتمالا (۱۹۴۶-۱۹۴۸) انجام گرفت که در سال ۲۰۱۰ پس از گذشت ۶۲ سال منجر شد رئیس جمهور وقت آمریکا باراک اوباما از ملت گواتمالا عذرخواهی کند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: چند هفته پیش از انتشار نخستین اخبار در مورد شیوع کرونا در اواخر ماه ژانویه ۲۰۲۰ ،جیمز جی استافریدیرز فرمانده سابق نیروهای امریکایی مستقر در اروپا، در یادداشتی در نشریه فارین پالیسی مطرح کرد که در دنیای امروز، سلاحهای بیولوژیکی وجود دارند که می‌تواند تا یک پنجم جمعیت جهان را به کام مرگ بکشاند. همچنین در بیانیه ماه مارس ۲۰۲۰ وزارت دفاع روسیه آمده است که مقامات روس اطلاعاتی دارند که براساس آن ایالت متحده در تلاش است که برخی از بندهای پیمان منع استفاده از سلاحهای میکروبی و شیمیایی خود را تحت نام پژوهش‌های مسالمت آمیز زیر پا بگذارد. مقامات روس پیش از این نیز مدعی بودند که اسناد و مدارکی در دست دارند که اثبات می‌کند بیماری طاعون آفریقایی که در ۱۰ سال گذشته در مرز روسیه و گرجستان شیوع داشته از آزمایشگاه‌های آمریکایی نشات گرفته است و مرکز آمریکایی لوگار در گرجستان مجهز به پهپادهای ناقل حشرات بیماری زا بوده است.

دانشجویان عدالتخواه خاطر نشان کرد:‌همچنین در گزارشی دیگر از وزارت دفاع روسیه آمده است:آمریکا چندین نمونه از شهروندان روسیه را در ۳۰ آزمایشگاه جمع آوری کرده تا از آنها برای ساخت سلاح بیولوژیک در نزدیکی مرزهای روسیه استفاده کند. پیشتر، وزارت خارجه چین نیز با صدور بیانیه‌های از آمریکا خواسته بود تا در مورد زباله‌های زیستی مدفون در کنسولگری آمریکا در شهر ووهان که توسط نیروهای امنیتی چین کشف شد، توضیحی ارائه بدهد.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: در ایران با اپیدمی شدن این ویروس بسیار خطرناک در سراسر کشور اوضاع بسیار خطرناک و زیانبار برای مردم گشته و هزاران نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند. این عوامل با وجود تحریم‌های ظالمانه و یک جانبه آمریکا که متضاد قوانین ملل متحد هستند اوضاع را بسیار بیشتر زیانبار کرده است. دولت ایران به اجبار یک وام اضطراری ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول درخواست کرده و البته این صندوق هم با همراهی ضدبشری با آمریکا از تخصیص این اعتبار سرباز زده است. این درحالیست که دولت ترامپ همچنان بر این ادعا اصرار دارد که تحریم‌ها مانع از کمک‌های بشردوستانه به ایران نمی‌شود.

در بخش پایانی این نامه آمده است: امید است با توجه به مفاد این نامه، شورای امنیت و مجمع عمومی در جهت اجرای وظایف خود که حفاظت از صلح و امنیت در جهان است، کمیته حقیقت یابی برای جلوگیری از تخلفات صورت گرفته در تولید یا شیوع ویروس کرونا تشکیل دهند و به وظیفه خود در صیانت از جامعه جهانی جامه عمل بپوشاند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068270

وب گردی

وب گردی