خدمات الکترونیکی دولت متناسب با عرضه و تقاضا نیست

مدیر فروم اینترنت اشیاء ایران گفت: آن چیزی که در این برهه زمانی مشخص است به خصوص با توجه به بحث ویروس کرونا و نیاز بیشتر مردم به استفاده از خدمات الکترونیکی، دولت در این زمینه عقب‌ماندگی‌های‌ زیادی دارد و متناسب با نیاز تقاضا رشد نکرده است.

مهدی روحانی‌نژاد مدیر فروم اینترنت اشیاء ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در رابطه با شکل‌گیری فروم اینترنت اشیاء در کشور، اظهار کرد: شکل‌گیری و تقویت اکوسیستم IoT در ایران، همفکری و همافزایی با نهادهای حاکمیتی برای سیاستگذاری درست و مؤثر و رفع چالش‌ها و تقویت توانمندی‌های بومی و ظرفیت‌های استارتاپی در گسترش خدمات متنوع و کاربردی در کشور و کمک به گســترش فعالیت بازیگران ایرانی IoT در بازارهای بین‌المللی را  از عمده اهداف راه‌اندازی فروم اینترنت اشیاء در کشور مطرح کرد.

وی تصریح کرد: بحثی که ما در فروم اینترنت اشیاء ایران در نیمه اول سال در دستور کار خود قرار دادیم و آن را به شدت دنبال می‌کنیم  بیشتر بحث شهر هوشمند است که با همکاری سازمان فاوای شهرداری تهران انجام می‌شود. در این رابطه دو موضوع را به جد دنبال می‌کنیم  یکی بحث جلوگیری از حریق بوستان‌ها و جنگل‌های شهری مثل چیتگر و سرخه‌حصار ... است. با توجه به اینکه در تابستان امسال بیشتر با معضل آتش‌سوزی مواجه بودیم، بنابراین برای بکارگیری اینترنت اشیاء در این زمینه ما راه‌حل‌هایی را ارائه دادیم حتی از شرکت‌های فعال در این عرصه نیز دعوت کردیم.

روحانی‌نژاد افزود: قبل از اینکه حریق سطح وسیع‌تری را در برگیرد ما از طریق سنسورها و فرایندها آتش‌سوزی را اطلاع رسانی می‌کنیم تا زودتر اطفای حریق صورت گیرد. در این راستا فراخوانی نیز منتشر شده است و تا به امروز بیش از ۱۵ شرکت دانش‌بنیان و استارتاپی اعلام آمادگی کردند که در حوزه شهر هوشمند فعالیت‌هایی را انجام دهند.

وی ادامه داد: ما بعد از ارزیایی این شرکت‌ها در نهایت از دستاوردهای آنها در بحث اطفای حریق جنگل‌ها و بوستان‌های شهری استفاده خواهیم کرد.

مدیر فروم اینترنت اشیاء ایران تصریح کرد: موضوع دوم بحث اپراتورهای ایمنی در بخش ساختمان‌ها است که این کار قبلا مستقیما توسط آتش‌نشانی انجام می‌شد، بنابراین در بحث اپراتور ایمنی بالاخره بخش خصوصی یکسری دستگاه‌هایی را در ساختمان‌ها نصب خواهد کرد تا در صورت وقوع آتش‌سوزی بدون اینکه انسانی در آن دخیل باشد این دستگاه‌ها هشدار داده تا اطلاع‌رسانی زودتر از قبل انجام خواهد شد. فروم اینترنت اشیاء ایران این مباحث را به صورت جدی دنبال می‌کند، امیدواریم تا پایان سال شرکت‌های منتخب انتخاب شوند تا فعالیت خود را در این حوزه شروع کنند.

مدیر فروم اینترنت اشیاء ایران با اشاره به بحث دولت الکترونیک در کشور گفت: در طی این مدت آمارهای مختلفی در زمینه بحث الکترونیکی شدن به دولت ارائه می‌شود؛ اما هیچکدام از این آمار دقیق نیستند که بتوان براساس آن عملکرد الکترونیکی شدن دولت را ارزیابی کرد. آن چیزی که در این برهه زمانی مشخص است به خصوص با توجه به بحث ویروس کرونا و نیاز بیشتر مردم به استفاده از خدمات الکترونیکی، دولت در این زمینه عقب‌ماندگی‌های‌ زیادی دارد. به عنوان مثال اگر سرعت تقاضا در بازار سال گذشته یک عددی مطرح می‌شد الان سرعت تقاضا ۱۰ برابر شده است، طبیعتا متناسب با تقاضا، عرضه خوب رشد نکرده است. درست است که نسبت به سال قبل رشد داشتیم ولی متناسب با نیاز تقاضا نیست.

وی خاطرنشان کرد: خیلی وقت‌ها مقاومت‌هایی برای اجرایی شدن دولت الکترونیک وجود دارد و بسیاری از دستگاه‌های دولتی علاقه‌مند نیستند که شفافیت اتفاق بیفتد و نقاط ضعف‌شان مشخص شود، بنابراین بحث الکترونیکی شدن دولت به کندی پیش می‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =