منابع سودانی از تلاش برای کودتا در این کشور خبر دادند

منابع سودانی گزارش دادند که یکی از وزرای پیشین این کشور با همکاری چند تن دیگر تلاش داشته در این کشور کودتا به پا کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، روزنامه «السودانی»، امروز (شنبه)، به نقل از منابع آگاه از تلاش برای کودتا در این کشور خبر داد.

طبق این گزارش، نیروهای امنیتی در ارتباط با این مسئله چندین تن از جمله «علی مجوک»‌ از اعضای ارشد شورای انقلابی «الصحوه» و همچنین تعدادی دیگر از مأموران رسمی و  بازنشسته و یک گروه اسلامگرا به رهبری سرتیپ «ود ابراهیم» را دستگیر کرده‌اند.

منابع یادشده در این ارتباط خبر دادند:‌ «این اقدام تنها یک کودتا علیه نیروهای واکنش سریع نبوده بلکه این علیه کل نظام صورت گرفته است که ود ابراهیم، مجوک و یک گروه از گردشگران اسلام‌گرا برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند».

منابع یادشده نیز گزارش دادند که علی مجوک در دوره نظام سابق این کشور به عنوان وزیر مشاور در شورای عالی حکومت مرکزی گمارده شده بود که در بریتانیا به سر می‌برده و پس از آن به فرانسه، دبی، آدیس‌آبابا و شهر «القلابات»  (جنوب شرق سودان نزدیک به مرز اتیوپی) رفته است و در آنجا برخی از نظامیان تصمیم می‌گیرند که با او دیدار کنند.

در ادامه این گزارش آمده است که افراد یادشده مدتی قبل برای یک کودتا برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ اما نیروهای امنیتی بدقت تحرکات آنها را زیرنظر داشته‌اند.

منابع یادشده در ادامه گفتند که نیروهای اطلاعات نظامی، اطلاعات واکنش سریع، سرویس اطلاعات در حال بازجویی از افراد یادشده هستند و به محض اتمام تحقیقات جزئیات را اعلام خواهند کرد.

سودان پیشتر نیز شاهد یک کودتای نظامی در دوره «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق این کشور بود. البشیر در تاریخ ۲۲ فروردین ۹۸ در پی گسترش اعتراضات مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی، با دخالت ارتش برکنار شد و پس از آن یک شورای نظامی به رهبری «عبدالفتاح البرهان» قدرت را در این کشور به دست گرفت.

این شورا مورد حمایت عربستان سعودی، امارات و مصر قرار گرفت. پس از این اقدام، معترضان خواستار آن شدند که این شورای نظامی قدرت را به دولتی مدنی تحویل دهد که به دنبال آن، شورای حاکمیتی انتقالی سودان به ریاست البرهان و دولت موقت به نخست‌وزیری «عبدالله حمدوک» شکل گرفت.

منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1079262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =