نتفلیکس صدای خاندان سلطنتی بریتانیا را در آورد

غرب در مواجهه با حقایق نه تنها اصولی برخورد نمی‌کند بلکه با رفتار خود نشان داده هیچ چارچوبی برای این عرصه قائل نیست.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، این روزها بحث و جدل نت فلیکس و خاندان سلطنتی انگلیس بالا گرفته است. زیرا در قسمت‌های جدید سریال تاج که از شبکه نت فلیکس پخش می‌شود، اتفاقاتی رخ می‌دهد که برای خاندان سلطنتی خوشایند نبوده است

درباره سریال تاج باید گفت که این مجموعه تا به حال در چهار فصل تولید شده است. فصل اول در سال ۲۰۱۶ ساخته شد که حاوی ۱۰ قسمت یک ساعته بود که به دلیل استقبال خوب تماشاگران خیلی زود فصل دوم آن نیز ساخته شد. همچنین فصل سوم آن نیز تولید و به پخش رسید. اما داستان نت فلیکس و خاندان سلطنتی از فصل چهارم آغاز شد. یعنی جایی که معلوم شد آب‌ آن‌ها در یک جوی نمی‌رود.

*سریالی محبوب علیه ملکه الیزابت!

این فصل بازه تاریخی بین سال‌های ۱۹۹۷ تا۱۹۹۰ را نشان می‌دهد. حساسیت خاندان سلطنتی از جایی شروع شد که این سریال به زندگی ملکه الیزابت پرداخت و در قسمت‌های خود از پیدا و پنهان سیاست انگلیس در این دوران گفت. از این رو وزیر فرهنگ بریتانیا در واکنش به فصل جدید این سریال گفته است: «سریال محبوب «تاج» محصول نتفلیکس باید در ابتدای هر قسمت سلب مسؤولیت داشته باشد و توضیح دهد که این فیلم بر اساس واقعیت نیست. این نمایش بر اساس زندگی خانواده سلطنتی انگلیس ساخته شده است، اما آخرین فصل آن در دهه ۱۹۸۰ اتفاق می‌افتد و بسیاری از شخصیت‌های اصلی هنوز زنده هستند.» چنین واکنشی نسبت به اثری هنری و تصویری قابل پذیرش است. یعنی وقتی نهادی، سازمانی، فردی یا هر چیزی دیگری تصویری از آن نشان می‌دهند که با واقعیت سازگاری ندارد، طرف مقابل این حق را دارد تا علیه آن اعتراض کند و در مواردی از ادامه اثر تولید شده جلوگیری کند.

*افسار گسیختگی رسانه‌ای

اما نباید از ذهن بیرون برد که آزادی رسانه‌ای که غرب بر سر آن ادعا دارد خیلی وقت است که با رفتار خود خدشه‌دار شده و شاید آزادی رسانه‌ها در غرب حرف گزافی باشد که هیچ خریداری هم ندارد. آزادی که با رد کردن اصول و چارچوب اخلاقی امروز، افسارگسیخته و هیچ چیزی هم جلودار آن نیست. برای مثال می‌توان به اهانت‌هایی اشاره کرد که در چند سال اخیر رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب غربی علیه پیامبر اسلام (ص) روا داشته اند. نظاره کردیم که چگونه مجله فرانسوی شارلی ابدو در اقدامی گستاخانه نسبت به پیامبراسلام(ص) توهین کرد که بعد از مدتی کوتاه نیز با حمایت رئیس جمهور این کشور نیز همراه شد. البته این گستاخی غرب تنها به پیامبر اسلام خلاصه نشده بلکه حضرت عیسی(ع) نیز توسط رسانه‌های غربی مورد اهانت قرار گرفته است که نمونه‌های آن در رسانه‌ها و تولیدات هنری غرب موجود است. به طور مثال در فیلم‌هایی مانند آخرین وسوسه مسیح ساخته اسکورسیزی و نیز در انیمیشن سیمپسون‌ها حضرت مسیح مورد تمسخر قرار گرفته است.

*سکه دو روی غرب

این رویه رسانه‌ای غرب نشان می‌دهد که هرکجا حرفی از دین و آزادگی به میان بوده، افرادی بوده‌اند که با تولیدات خود چنین ارکانی را لجن مال کنند. چنین اقداماتی در میان مدت شاید جواب دهد اما در بلند مدت منجر به انزجار و دوری از رسانه‌هایی خواهد شد که قصد ندارند حقایق را بیان کنند. مثال چنین اتفاقی را شاید بتوان در تاریخ صدر اسلام پیدا کرد. آنجا که پیامبر گرامی اسلام(ص) تبلیغ خود را شروع کرد اما سران قریش در این فکر بودند تا نگذارند صدایی از اسلام به بیرون نشر کند و حتی در اقدامی قصد داشتند تا حضرت محمد(ص) را به شهادت برسانند. اما امروز می‌بینیم صدای اسلامی به نقاط مختلف جهان رسیده است.

شاید گفتن این نکته جالب باشد که طبق برخی از آمارها رشد جمعیت مسلمانان فرانسه۸.۱ درصد بوده و دیگر ادیان نیز نهایتا ۲درصد رشد داشته‌اند. این یعنی تا سال ۲۰۲۵ از هر ۵ فرانسوی یک نفر مسلمان خواهد بود. از این رو چهار دهه بعد شاید فرانسه به یک کشور اسلامی تبدیل شود که رئیس جمهور آن نیز باید مشلمان باشد. ناگفته پیداست که دین اسلام برای تمدن غرب به چالشی تبدیل شده که باید برای آن فکری کنند. کوتاه سخن آنکه غرب در برابر خواسته‌های خود و منافع خود هیچ توهین و حتی حرکت خارج از چارچوبی را برنمی‌تابد اما وقتی پای دیگران در میان باشد به هیچ چارچوب و اصولی پایبند نیست و با هر ترفندی که شده خواهان حذف رقیب خود است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =