سبک زندگی مومنانه بر پایه تواضع و بندگی استوار است

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه سبک زندگی مومنانه بر پایه تواضع و بندگی استوار است، گفت: راه نجات از گمراهی حرکت در مسیر عبودیت است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ آیت الله محمدباقر تحریری، در سلسله جلسات هفتگی درس اخلاق که در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، اظهار داشت: انسان برای اینکه بتواند مسیر کمال را طی کند موظف است در عالم دنیا به انجام اعمال و رفتار نیک بپردازد؛ لازم به ذکر است که این اعمال و رفتار در مقابل دیدگان دیگران جلوه نمایی می‌کند به گونه‌ای که آنان این اعمال را نیکو می‌شمارند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه انسان به صورت فطری اعمال و رفتار نیک را دوست دارد و هر کجا خوبی باشد به آن توجه می‌کند، ادامه داد: گاهی همین انسان می‌خواهد این خوبی‌ها آشکار شود و رشد پیدا کند از این جهت یکی از اموری که در این مسیر پیدا می‌شود مدح و ستایش است.
وی ندیدن و بازگو نکردن خوبی‌های دیگران را نشانه تنگ نظری دانست و عنوان کرد: تنگ نظری در نهایت به حسادت منجر می‌شود. انسان وقتی یک کار نیکی انجام می‌دهد و مدح می‌شود باید مراقب باشد که گرفتار غرور و تکبر نشود و هرگز تصور نکند که این عمل نیک به صورت کامل از سوی خودش صادر شده و ماندگار خواهد بود.
آیت الله تحریری افزود: آن کسی به طور مطلق سزاوار مدح شدن است که کمالات از خودش باشد و زدوده نشود؛ خداوند متعال منشأ کمالات بوده و انسان‌ها کمال خودشان را از او دارند. اولیای الهی لحظه‌ای کمالات وجودی خودشان را از آن خود نمی‌دانند برای همین هرگز گرفتار غرور و وسوسه نفس نمی‌شوند.
تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: انسان زمانی که مورد مدح و ستایش قرار می‌گیرد باید توجه داشته باشد که آن عمل نیک است که مدح می‌شود و انتساب به شخص نوعی تفضل از سوی خداوند متعال بوده که باید شکر الهی را به جای آورد. به خصوص زمانی که انسان نسبت به دیگری عمل خیری را انجام می‌دهد این مدح‌ها تحقق پیدا می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه انسان باید از اعمال نیک خود به صورت مستمر مراقبت داشته باشد، گفت: کسی که عمل نیکی انجام نداده اما توقع ستایش و مدح شدن داشته باشد چنین انسانی گرفتار وسوسه نفس است، طبق صریح روایات؛ انسان همواره باید در مسیر عبودیت قرار داشته باشد تا گمراه نشود، کسی که دیگری را مدح می‌کند باید این عمل را برای رضای خداوند انجام دهد و بداند که خداوند خوبی‌ها را دوست دارد و مدح می‌کند.
آیت الله تحریری در پایان با تاکید بر اینکه بهترین عمل بندگی و تواضع در پیشگاه خداوند متعال است، خاطرنشان کرد: انسان مؤمن همواره تلاش می‌کند همه افعالش بر اساس شاخص‌های ایمانی باشد تا آن کار، نقش الهی پیدا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =