نخستین دانشجوی دکترای تخصصی رشته زیست شناسی، فارغ التحصیل شد

نخستین دانشجوی دوره دکترای تخصصی رشته زیست شناسی، گرایش علوم سلولی و مولکولی دانشکده علوم و فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با موفقیت از رساله خود دفاع کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، نخستین دانشجوی دوره دکترای تخصصی رشته زیست شناسی، گرایش علوم سلولی و مولکولی دانشکده علوم و فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با موفقیت از رساله خود دفاع کرد.

بر اساس این گزارش سحر صباغ زاده، دانشجوی دوره دکترای تخصصی رشته زیست شناسی، گرایش علوم سلولی و مولکولی از رساله خود تحت عنوان "بررسی بیان پروتئین نوترکیب HIV-LDP12-NEF-MPER-V3 در سلولهای پروکاریوتی و یوکاریوتی و ارزیابی ایمونولوژیکی آن با فرمولاسیون های مختلف در موش BALB/c" با حضور اساتید راهنما و مشاور، داوران داخلی و خارجی، دکترای تخصصی رشته زیست شناسی، رئیس دانشکده علوم و فناوریهای نوین، دکتر فلورا فروزش، معاون پژوهشی دانشکده، دکتر فاطمه عشوری، ناظر معاونت پژوهش و فناوری، مطابق با بخشنامه و قوانین پژوهشی دفاع و موفق به اخذ مدرک دکترای تخصصی در این رشته شد.

هدف از این پایان نامه، بررسی ایمنی زایی پروتئین نوترکیب LDP12-Nef-MPER-V3 در موش BALB/c، جهت القای پاسخهای موثر بوده و جهت ایمنی زایی از 55 موش ماده در 11 گروه با 5 سر موش در نظر گرفته شد. تزریق ها سه بار با فاصله سه هفته ای، به صورت زیر جلدی انجام شد. دو هفته بعد از آخرین تزریق، پاسخهای ایمنی همورال و سلولی به ترتیب در سرم و سلولهای طحال موشی و با استفاده از روش الایزا سنجش شدند. در نهایت داده ها به وسیله آزمونهای one-way و Mann-Whitney، ارزیابی شدند.

بر اساس نتایج این تحقیق، جهت دستیابی به یک واکسن موثر علیه ویروس HIV، نیازمند پاسخ ایمنی قوی همورال و سلولی است. از این رو، داده های تحقیق بیانگر قابلیت القای تحریک سیستم ایمنی توسط رژیم تزریقی LDP12-Nef-MPER-V3 به همراه ادجوانتHp91  میباشد که امکان دستیابی به یک واکسن موثر بر علیه HIV را فراهم می کند.

 رشته دکترای سلولی و مولکولی این دانشکده در سال 1395 ، اولین پذیرش دانشجو را داشته است.

 سید مهدی سادات، دکتر فاطمه روح اله به عنوان استاد راهنما و دکتر اعظم بوالحسنی مشاوره این پایان نامه را به عهده داشتند.

کد خبر: 1088818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =