استادان رفتن به دنبال صنعت را در شأن خود نمی‌بینند

نبود ارتباط بین دانشگاه و صنعت، ریشه فرهنگی دارد، به طوری که استادان رفتن به دنبال صنعت را در شأن خود نمی‌بینند و احساس مسئولیتی در قبال مشکلات جامعه ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش و پژوهش از جمله نقش‌های اصلی دانشگاه هستند که باید اثرات ملموس آن در جامعه دیده شود. پژوهش علمی موثر در جستجوی راهکارهای برای مشکلات روز جامعه است و آموزش کارامد، نیروی انسانی توانا برای پیشبرد مشاغل تربیت می‌کند. 

مشکل اقتصادی یکی از مشکلات اساسی سال‌های اخیر جامعه ایران است تا جایی که نزدیک به یک دهه است مقام معظم رهبری شعارهایی اقتصادی برای آغاز هر سال انتخاب کرده است. به همین دلیل سال 1400 را هم سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نامیدند.

در این راستا، از دانشگاه انتظار می‌رود برنامه‌ای واقعی برای جهت‌دهی آموزش‌ها و پژوهش‌های خود برای تحقق شعار سال جدید داشته باشند. 

رحیم حب نقی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره نقشی که دانشگاه می‌تواند در تحقق شعار سال 1400 داشته باشد، اظهار کرد: آموزش و پژوهش نقش‌های اصلی دانشگاه هستند. مشکل این است که آموزش و پژوهش در دانشگاه امروز جدای از جامعه، صنعت، اقتصاد و کشاورزی بوده است.

رئیس دانشگاه ارومیه با بیان این که دانشگاه‌های ایران به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند، افزود: باید بتوانیم رابطه نزدیکی بین دانشگاه و صنعت برقرار کنیم، به طوری که آموزش دانشجویان و پژوهش‌های علمی، مرتبط با محیط اطراف باشند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود، تکنولوژی خلق کنند؛ اما این کار را انجام نداده‌اند و صنعت ما هم راه خودش را رفته است.

حب‌نقی با اشاره به این که صنعت در ایران به دلیل واردات، وابسته به خارج است، گفت: مشکل صنعت وابسته این است که وقتی تحریم می‌شود، آسیب می‌بیند. البته صنعت ما مشکلات ساختاری زیادی دارد اما این جنبه‌اش به دانشگاه مربوط می‌شود که صنعت وارداتی است و زمان تحریم آسیب می‌بیند.

رئیس دانشگاه ارومیه با تاکید بر این که پژوهش‌های دانشگاهی باید به نفع تمام ارکان جامعه از جمله صنعت و کشاورزی باشد، یادآور شد: اگر پژوهش و آموزش در دانشگاه‌ها به درستی انجام شود، دیگر فارغ‌التحصیلان بیکار نخواهند بود، به عبارت دیگر، یا بلافاصله جذب کار می‌شوند یا خودشان کارآفرین خواهند شد.

وی با تصریح بر این که عملی شدن شعار 1400 در سایه تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه اتفاق می‌افتد، گفت: نقشی که دانشگاه می‌تواند در تحقق این شعار داشته باشد، اینگونه محقق می‌شود.

حب‌نقی با بیان این که جدایی دانشگاه از صنعت یک فرهنگ است و مسائل فرهنگی درازمدت درست می‌شوند، افزود: این فرهنگ در دانشگاهیان وجود دارد که لازم نیست با اطراف خودشان ارتباطی داشته باشند.

رئیس دانشگاه ارومیه درباره راهکار ایجاد ارتباط دانشگاه و صنعت خاطرنشان کرد: توده‌ای از اعضای هیئت علمی، استادان و دانشجویان باید به این باور برسند که این روش آموزش و پژوهش صحیح نیست. ما در دانشگاه ارومیه کارهایی را شروع کرده‌ایم؛ اما با مقاومت استادان روبرو شده‌ایم.

وی با تصریح بر این که برخی استادان می‌گویند رفتن به دنبال صنعت در شأن ما نیست، گفت: ادامه یافتن این فرهنگ غلط کوتاهی دانشگاه است.

حب‌نقی با بیان این که صنعت هم دانشگاه را به تئوری صرف بودن متهم می‌کند، یادآور شد: از هر دو طرف مقاومت‌هایی وجود دارد و راهی غیر از این نیست که این مسیر را برگردیم و به دانشگاه بگوییم تو مسئول جامعه خودت هستی.

رئیس دانشگاه ارومیه مشکل ارتباط دانشگاه و صنعت را در رشته‌های علوم انسانی شدیدتر دانست و گفت: ارتباط رشته‌های علوم انسانی با جامعه و مسائلش کاملا قطع است و این یک درد است.‌ من از زمان تصدی ریاست دانشگاه این مشکل را داشتم و برنامه‌هایی هم در این زمینه داشتیم؛ اما این مشکل فرهنگی و بلندمدت است.

حب‌نقی در ادامه خاطرنشان کرد: در ذهن و فکر جامعه باید این را ایجاد کنیم که شما نسبت به محیط اطراف خودتان مسئولیت دارید و اگر این مسئولیت را در کلاس‌هایمان بیاوریم، این ارتباط ایجاد می‌شود.

رئیس دانشگاه ارومیه در پایان با بیان این که صنعت هم باید احساس نیاز نسبت به دانشگاه و علم روز داشته باشد، اظهار کرد: اگر دانشگاه و صنعت این مسئله فرهنگی را احساس کنند، تحریم‌ها به فرصت تبدیل می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =