کانون‌های قرآن و عترت باید زیر نظر دفاتر نهاد رهبری فعالیت کنند

مدیرکل تبلیغات و امور دینی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کانون‌های قرآن و عترت نیز باید همانند حوزه قرآن و عترت به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری واگذار شود.

حجت الاسلام امیر ابراهیم زاده مدیرکل تبلیغات و امور دینی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره وظایف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاونت فرهنگی و دانشجویی اظهارکرد: رسالت نهاد نمایندگی رهبری و معاونت فرهنگی به یک دیگر نزدیک است و هر دو نهاد، اعتلای اسلام، انقلاب و مسائل دینی و مذهبی را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: سال ۱۳۷۴، حجت الاسلام صدر رئیس وقت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، نامه‌ای را خطاب به مقام معظم رهبری می‌نویسند که در این نامه نسبت به وظایف معاونان فرهنگی و مسئولان نهاد استعلام می‌گیرند. مقام معظم رهبری در پاسخ به این نامه تاکید می‌کنند که موضوعات دینی، مذهبی و قرآنی، رسالت اصلی نهاد است و معاونت فرهنگی وظایف دیگری را بر عهده دارد.

ابراهیم زاده ادامه داد: نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، از ابتدا به شکل کنونی مستقر نبوده است بلکه دفاتر فرهنگ اسلامی در واحدهای دانشگاهی، روحانیون را جذب کرده بودند. این دفاتر زحمات زیادی را کشیدند و موضوعات قرآنی و مذهبی دانشگاه را پیگیری می‌کردند. به تدریج این دفاتر به معاونت فرهنگی و دانشجویی تبدیل شدند به طوری مسئولان دفاتر فرهنگی درحال حاضر به عنوان کارشناس در دانشگاه فعالیت دارند.

مدیرکل تبلیغات و امور دینی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: رسالت اصلی نهاد نمایندگی رهبری در آن زمان، برعهده دفاتر فرهنگ اسلامی بود. درحال حاضر نیز با استقرار نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، رسالت تدوین موضوعات دینی و قرآنی بر عهده این نهاد قرار دارد. دکتر طهرانچی نیز به عنوان یک فرد انقلابی و متعهد، به دنبال تفکیک وظایف نهاد و معاونت فرهنگی بودند تا برخلاف سابق، این وظایف دچار هم پوشانی نشود.

وی با بیان این که درحال حاضر هیچگونه اختلافی میان دفاتر نهاد و معاونت فرهنگی در واحدهای دانشگاهی وجود ندارد، افزود: دکتر طهرانچی ۱۱ وظیفه را برای دفاتر نهاد تبیین کرده‌اند اما ابزار آن‌ها را در اختیار نهاد قرار نداده‌اند. چارت تشکیلاتی از جمله این ابزار محسوب می‌شود به گونه‌ای که کانون‌های قرآن و عترت نیز باید همانند حوزه قرآن و عترت به نهاد واگذار شود. همچنین درکنار واگذاری نماز، دبیر ستاد اقامه نماز در هر واحد نیز باید در اختیار نهاد قرار بگیرد. البته این فرآیند در سازمان مرکزی انجام شده است.

ابراهیم زاده در پایان خاطرنشان کرد: دفاتر نهاد راهبر فرهنگی در واحدها هستند و هدایت، حمایت و نظارت بر سیاست‌های فرهنگی، بر عهده دفاتر نهاد است. خوشبختانه بسیاری از معاونان فرهنگی واحدها مسئولان نهاد را تنها نگذاشته‌اند و همواره از آن‌ها حمایت کرده‌اند به طوری که در بیشتر واحدها، دفاتر نهاد با معاونت فرهنگی هماهنگ شده‌اند. به بیان دیگر نهاد و معاونت فرهنگی هیچگونه اختلافی ندارند بلکه ابهاماتی در نحوه وظایف آن‌ها وجود دارد که امیدواریم این ابهامات با تلاش مسئولان، به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091914

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =