لنزهای تماسی سرطان را تشخیص می‌دهند

لنزهای تماسی یکی از ابزارهایی هستند که در دهه اخیر در دنیای پزشکی با پیشرفت بسیار خوبی همراه بوده است؛ به شکلی که از یک ابزار برای تصحیح عیوب انکساری چشم به ابزاری برای تشخیص انواع بیماری‌ها تبدیل شده است. اما به تازگی دانشمندان آمریکایی نوعی لنز تماسی طراحی کرده‌اند که بیماری‌هایی مثل سرطان را تشخیص می‌دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محققان مرکز تحقیقات چشم آمریکا با تلفیق زیست‌مواد جدید، فناوری نانو، طراحی منحصر به‌فرد، حسگرهای زیست سلولی، عوامل ضدباکتریایی و حتی علم مربوط به کوچک‌سازی باتری و انتقال نیرو توانستند لنز تماسی‌ای طراحی کنند که بیماری سرطان کاربر خود را تشخیص می‌دهد.

دکتر لیندون جونز، مدیر این مرکز تحقیقات، یکی از برجسته‌ترین دانشمندان لنزهای تماسی است و از ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ توسط Expertscape به عنوان دانشمند برتر انتخاب شده است. وی در حال حاضر سیزدهمین پژوهشگر تاثیرگذار بینایی‌سنجی در تمام رشته‌ها است.

محققان با کمک نشانگرهای زیستی که در اشک انسان وجود دارد، لنزهای تماسی خود را برای کمک به تشخیص و پایش بیماری‌های سیستمیک (بیماری‌هایی که به طور همزمان چند اندام و بافت گوناگون بدن یا همه بدن را هدف قرار می‌دهند) و چشمی از جمله دیابت، سرطان و بیماری خشکی چشم طراحی کرده‌اند. در این لنز، مدار مجتمع پیشرفته‌ای تعبیه کرده‌اند که به غیر از تشخیص آب‌سیاه، با تصویربرداری از عروق شبکیه چشم، قبل از وقوع بیماری‌هایی چون فشار خون بالا، سکته مغزی و دیابت را پیش‌بینی می‌کند.

معمولا در درمان و مدیریت بیماری‌های چشی از علوم مواد و میکروالکترونیک استفاده می‌شود. مواد مقاوم در برابر کم‌آبی همراه با جریان الکترو اسمزی و مواد مهارکننده اکسیژن واکنش‌پذیر برای زمانی که در لنزها یکپارچه می‌شوند، می‌توانند درمان خوبی برای بیماری خشکی چشم باشند. سلول‌های کریستال مایع نیز می‌توانند عملکرد مردمک چشم و عنبیه را تصحیح کنند و نور ورودی را فیلتر کنند تا نقص فیزیولوژیکی چشم را برطرف کنند. از سوی دیگر، فیلتر طیفی تعبیه شده در این لنزها پتانسیل آن را دارند که کوررنگی را تا حدود زیادی کاهش دهند.

این لنزهای تماسی همچنین می‌توانند دارورسان خوبی هم باشند. به این شکل که نسبت به قطره‌های چشمی معمولی دوز دقیق‌تری از دارو را وارد چشم می‌کنند و مدت زمان نگه داشتن دارو در سطح چشم را افزایش می‌دهند و بسیاری از عوارض جانبی داروها را کاهش می‌دهند.

این لنزهای تماسی می‌توانند برای چشم‌های منحرف افراد شخصی‌سازی شوند تا به طور خاص براساس شکل قرنیه فرد انحراف نور را تحت کنترل قرار دهند. حتی می‌توانند با کمک میکروالکترونیکی که درون‌شان تعبیه شده، عناصر نوری را کنترل کنند تا پیرچشمی را در زمان واقعی نشان دهند.

محققان امیدوارند که با کمک این لنزهای تماسی انواع بیماری‌ها و اختلالات چشمی افراد را برطرف کرده و بیماری‌های شخص را با تحلیل اشک او تشخیص دهند.

کد خبر: 1091958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =