محکومیت لایحه ممنوعیت حجاب و نماز در فرانسه

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با صدور پیامی لایحه ممنوعیت حجاب و نماز در پارلمان فرانسه را محکوم کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)؛ حجت‌الاسلام محمد شریفانی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با صدور پیامی لایحه ممنوعیت حجاب و نماز در پارلمان فرانسه را محکوم کرد.

در ابتدای این پیام آمده است: شاهد حرکت بسیار زشت و غیرمنطقی از دولت فرانسه در مورد ممنوعیت حجاب و نماز در دانشگاه‌ها هستیم که دل هر مسلمان دردمند و بلکه هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد. اگر این دو اصل فاخر یعنی نماز و حجاب به‌عنوان اصل عبادی و اصل اجتماعی از منظر دینی بنگریم، نماز بالاترین مرتبه را در دین مقدس اسلام به خود اختصاص داده و حجاب جایگاه و منزلت ویژه‌ای در قرآن کریم دارد.

در ادامه این پیام به آیاتی از قران کریم اشاره شده و آمده است: بیش از ۳۰ آیه قرآن، ما را مأمور به اقامه و احیای نماز کرده است؛ «وَ أَقِیمُوا الصَّلاه». خدای متعال در قرآن نسبت به اصل دین چهار مرتبه توصیه کرده که «أَقِیمُوا الدِّینَ» ولی نمازی که یک عنصر از دین است بیش از ۳۰ مرتبه توصیه به اقامه کرده است و در جای جای سوره‌های نور و احزاب، ما را توصیه اکید به حفظ حجاب می‌کند؛ «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ...» (آیه ۳۱ سوره نور) و امثال این تعابیر، ما را به این اصل فاخر دینی فرا می‌خواند.

شریفانی در پیام خود با اشاره به تاثیر روانی نمازه اشاره بیان کرده است: صرف نظر از منظر دینی، از منظر بهداشت روانی نیز امروزه دانشمندان بر حفظ سلامت روحی و راهکارهای مؤثر بر آن تأکید دارند. در این دنیایی که وحشت، اضطراب، ناامنی و فشارهای روحی مردم را از پای درآورده ضروری‌ترین مسئله حفظ آرامش روحی و سلامت و بهداشت روانی انسان‌هاست. به حق می‌توان ادعا کرد نماز و حجاب دو اصل ارزشمند است که در سلامت روحی و معنوی و سلامت اجتماعی نقش بسیار پررنگی دارد.

در ادامه پیام امده است: از منظر حقوقی، کشوری که ادعای آزادی را به رخ می‌کشد حق حداقلی ۶ میلیون مسلمان را رعایت نمی‌کند تا آن‌ها بتوانند آزادانه نسبت به آیین خودشان و نسبت به حجاب تصمیم‌گیرنده باشند و بسیار زشت است که در یک محیط علمی مثل دانشگاه که اقتضای طبیعی آن آزادی‌خواهی و حق‌طلبی است ممنوعیت و ارائه چنین لایحه غیرمنطقی اعلام شود. همچنین از منظر اجتماعی، حقوق شهروندی هر مسلمان و بلکه هر انسانی آن است که بتواند بر اساس اعتقاداتش آزادانه در جامعه زندگی کند و به عقایدش تا آنجا که به حقوق دیگران لطمه‌ای نزند عمل کند.

 در پایان متن این پیام عنوان شده است: در عصری که آزادی و آزادی‌خواهی، تمدن و مدرنیته شعار همه دولتمردان دنیا شده است، دولت فرانسه چگونه این قانون و لایحه را برای ممنوعیت این دو اصل ارزشمند دینی، اجتماعی، اخلاقی و حقوقی ارائه داده، در حالی که با هیچ عرف و منطقی سازگاری ندارد! ما به سهم خودمان محکومیت و زشتی چنین لایحه‌ای را به‌عنوان یک دانشگاهی و از زبان دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی، استادان ارزشمند، مدیریت محترم، دانشجویان و کارمندان اعلام کرده و چنین لایحه‌ها و مصوبات غیرقانونی را محکوم می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093182

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =