غنی‌سازی ۶۰ درصد دیرهنگام بود/ بهره‌برداری انتخاباتی دولت از مذاکرات وین

دبیرسیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: برجام چندین سال است که از سوی آمریکا نقض شده و آغاز غنی سازی ۶۰ درصد، مقداری دیرهنگام بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هفته گذشته شاهد اقدامی تروریستی و خرابکارانه در تاسیسات هسته‌ای نظنر بودیم؛ موضوعی که انگشت اتهام را به سمت رژیم صهیونیستی و جاسوسان این رژیم نشانه برد. درمقابل اما آغاز غنی سازی ۶۰ درصد براساس قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها، اقدامی بود که مسئولان آن را گام مهمی در راستای پاسخ به رژیم صهیونیستی قلمداد می‌کنند. موضوعی که به گفته برخی کارشناسان، شاید بتواند قدرت چانه زنی ایران را در مذاکرات وین افزایش دهد.

در همین ارتباط، علی بزرگخو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، با اشاره تاثیر آغاز غنی سازی ۶۰ درصد بر روند مذاکرات وین اظهارکرد: مدلی که درحال حاضر در روند مذاکرات وین از سوی وزارت امورخارجه دنبال می‌شود، مدلی فعال نبوده بلکه انفعالی بوده است؛ به معنای این که دولت به هر قیمتی به دنبال مذاکره است و تامین منافع کشور، هیچ اهمیتی برایش ندارد.

وی افزود: بار دیگر با حسن نیت این فرصت به دولت داده شد تا با آغاز مذاکرات، بتواند گام موثری را در رفع تحریم‌ها و تامین منافع کشور بردارد؛ نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که آغاز روند مذکرات در شرایط فعلی، فرصت دادن به طرف مقابل محسوب می‌شود. حتی براساس دکترین سیاسی غرب، در زمانی که کشوری تحت فشار قرار دارد، نباید به سمت مذاکره برود بلکه زمانی مذاکره باید آغاز شود که کشور امتیازاتی را در دست داشته باشد و بتواند بر سر این امتیازات چانه بزند.

تعویق مذاکرات وین بهترین پاسخ به رژیم صهیونیستی است

بزرگخو ادامه داد: حتی اگر دوستان به دنبال اثبات غرب گرایی خود هستند، باید به دکترین سیاسی غرب عمل کنند زیرا مذاکره تحت فشار، هیچ فایده‌ای برای کشور نخواهد داشت. شاهد هستیم که رژیم صهیونیستی به راحتی تاسیسات هسته‌ای کشور را مورد تعرض قرار می‌دهد، اما هیچ پاسخ درخوری به شکلی که برای کشور بازدارند باشد، دریافت نمی‌کند. بنظر بنده بهترین پاسخ به این اقدام رژیم صهیونیستی، توقف ۳ تا ۶ ماهه مذاکرات وین بود.

دبیرسیاسی اتحادیه تحکیم وحدت تصریح کرد: عقب انداختن مذاکرات می‌تواند به ضرر طرف مقابل باشد زیرا جمهوری اسلامی می‌تواند پس از گذشت ۳ ماه، با دستی پر پای میز مذاکره بنشیند. غنی سازی ۶۰ درصد نیز در وهله اول می‌تواند عنصر مثبتی در راستای ایجاد رعب و وحشت در دل دشمن باشد. البته که این اقدام باید زودتر انجام می‌شد زیرا برجام چندین سال است که از سوی آمریکا نقض شده و آغاز غنی سازی ۶۰ درصد، مقداری دیرهنگام بود.

وی گفت: اگر روند فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و غنی سازی ۶۰ درصد ادامه دار نباشد، موفقیتی چندانی را کسب نخواهیم کرد زیرا امکان دارد که بار دیگر روند غنی سازی، مورد حمله خرابکارانه قرار بگیرد.

هدف انتخاباتی دولت از طولانی شدن مذاکرات

بزرگخو هدف دولت طولانی شدن روند مذاکرات وین را بهره‌برداری انتخاباتی دانست و اضافه کرد: تمامی طرف‌های مذاکره به دنبال انجام فرآیند مذاکره در فضایی منطقی و معقول و به دور از تنش هستند؛ به همین دلیل انجام فعالیت تروریستی از سوی رژیم صهیونیستی، نوعی تنش زایی محسوب می‌شود که برای تنش زدایی از آن‌، نیازمند گذر زمان است. اما خب متاسفانه دولت جمهوری اسلامی اجازه سپری شدن زمان و کاهش تنش را نمی‌دهد تا در فضایی منطقی و معقول به مذاکره بپردازد. این موضوع نشان می‌دهد که دولت از انجام مذاکرات به دنبال اهداف انتخاباتی است.

دبیرسیاسی اتحادیه تحکیم وحدت با بیان این که غنی سازی ۶۰ درصد به تنهایی نمی‌تواند منافع ایران را تامین کند، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران باید در کنار غنی سازی ۶۰ درصد، برخی اقدامات سیاسی مانند توقف مذاکرات، ایجاد پیمان‌های پولی دوجانبه با کشورهای همسایه و رفع حاکمیت دلار از فعالیت‌های اقتصادی کشور را در دستور کار قرار دهد. این اقدامات می‌تواند عناصر امتیازگیری ایران را در مذاکرات افزایش دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =