درآمدزایی ۲ میلیاردی از فروش گیاهان زینتی/ گردشگری کشاورزی را در استان ایجاد کردیم

رئیس سرای نوآوری، کشت و تجاری سازی گیاهان زینتی دانشگاه آزاد استان گلستان گفت: با توجه به اینکه از پرورش گیاهان کاکتوس مسیر را به سمت تولید گیاهان آپارتمانی برده‌ایم، فروش فوق العاده است و سالانه بالغ بر ۲میلیارد تومن محصولات سرای نوآوری استان گلستان به فروش می رسد.

محسن تجری رئیس سرای نوآوری کشت و تجاری سازی گیاهان زینتی  دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اخذ مجوز این سرا در سال ۹۸ گفت: نیازمند مجموعه ای دارای  پتانسیل بودیم که سازمان مرکزی مجوز سرای نوآوری را بدهد. در حال حاضر شهرک گلخانه‌ای به مساحت ۳ هکتار داریم که شامل ۳۷ هزار متر مربع است. در واقع ۳۷ گلخانه مسقف که شامل گلخانه های ۲ تا ۵ هزار متری، ۲۰۰ متر و ۳۰۰ متری هم هستند. قبلا در این گلخانه ها گیاهان کاکتوس کشت می‌کردیم با بازدیدی که سازمان مرکزی از این مجموعه داشتند مجوز برای نوآوری، کشت و تجاری سازی گیاهان زینتی صادر شد.

وی افزود: ماموریت سرای نوآوری؛ کارآفرینی مبتنی بر نوآوری است؛ یعنی اقدامات و فعالیت های فناورانه در آن انجام می شود. در راستای این عنوان، کارهای فناورانه مانند اختراع و طرحی که تا به حال انجام نشده باشد. علاوه بر این، کارآفرینی هم  باشد. در ورودی سرای نوآوری بخش شتاب دهنده ها هستند. شتاب دهنده ها مجموعه اقدامات و فعالیت هایی است که در قالب یک کار تیمی باشد. در قالب کار تیمی برای حل مسئله ای که با عنوان این سرا مرتبط باشد.

رئیس سرای نوآوری، کشت و تجاری سازی گیاهان زینتی استان گلستان در مورد اینکه چند سرا و استارت اپ در مجموعه شما فعالیت می کنند گفت: در این راستا بخشی از دانشجویان دانشگاه در این شتابدهنده ها در قالب تولید تراریوم های خانگی که یک کارآفرینی است مشغول شدند. بعد از فروش، درآمدش را به کسانی که در این شتابدهنده ها هستند، تقدیم می کنیم. در بخشی دیگر، دانشجویان مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر طوسی که اهل گرگان هستند در مقطع ارشد، در این شتاب دهنده ها مستقر شدند. در راستای بحث هوشمندسازی گلخانه ها از آنها نمونه کار خواسته شد و قرار بر این بود که حمایت آن با ما باشد. اعضای هیئت علمی دانشگاه نیز اینها را هدایت می کنند.

تجری در مورد نقش مرکز رشد در این سراها گفت: بعد از شتاب دهنده، بحث مرکز رشد است. مرکز رشد تخصصی که در سرای نوآوری است. کسانی که در قالب هسته و سرای نوآور در این شتاب دهنده وارد می شوند در خروجی آن به مرکز رشد می‌آیند و مرحله استقرار آنها از یک تا سه سال است در آخر تیم هایی که موفق بودند را نگه می داریم و به مرحله سوم می‌بریم که مرحله حضور شرکت ها است.  سرای نوآوری از آنها حمایت می‌کند و بخش هایی هم که موفق نبودند از آنها خداحافظی می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه نیاز امروز نظام جمهوری اسلامی ایران تخصص و مهارت است، ادامه داد: در این راستا دانشجویان رشته گیاه پزشکی و تولیدات گیاهی را در گلخانه مشغول کردیم.  به ازای ۱۶ ساعت کار در هفته در گلخانه بخشی از شهریه آنها از دانشگاه کم می شود. با این اقدام، دانشجویان در واقع مدرک تحصیلی خود را اخذ می‌کنند، مهارت و تخصص می‌آموزند و بخشی از شهریه آنها نیز کم می شود.

رئیس سرای نوآوری، کشت و تجاری سازی گیاهان زینتی استان گلستان در راستای فرمایش رهبری برای فرهنگسازی در زمینه «تولید»، گفت: پویش کارآفرینی در مجموعه و سرای نوآوری ما در حال انجام است و بخش دیگر تولید و تکثیر بذر است. برای مثال بذر آدنیوم که از خارج کشور وارد می شود را دانه ای ۱۳۰۰ میخریم؛ اما الان بخشی از آن را در مزرعه و شهرک خودمان به روش تلقیح مصنوعی که روی این گل ها انجام می دهیم، میگیریم.

وی در زمینه ارتباط با شرکتهای دانش بنیان گفت: یک شرکت دانش بنیان در سرای نوآوری استان مستقر است. پروانه گردشگری کشاورزی یا توریسم گردشگری را نیز راه اندازی کرده ایم برای اینکه مردم باید با مفهوم سرای نوآوری آشنا شوند. در همین راستا زیرساخت‌هایی که این گلخانه نیاز داشت را انجام دادیم و یک مجوز برای پروانه گردشگری کشاورزی گرفتیم. به این صورت که مردم خودشان بیایند و از این شهرک بازدید کنند. چون آموزش گلکاری و نحوه نگهداری از گلهای آپارتمانی است.  دانشجویانی که در این گلخانه مستقر هستند برای مردم توضیح می دهند و جاذبه ای به این صورت برای عموم هم ایجاد شده است.

تجری درآمدزایی از طریق سرای نوآوری استان را بسیار موفق خواند و اظهار کرد: در اسفند ماه ۴۰۰ میلیون تومان فروش داشته ایم، بهمن ماه ۲۰۰ میلیون و دی ماه ۱۷۰ میلیون؛ همچنین یک قرارداد ۴۰۰ میلیونی در قالب فروش درختچه های فضای باز نیز با استان مازندران بستیم. با توجه به اینکه از گیاهان کاکتوس مسیر را به سمت تولید گیاهان آپارتمانی برده‌ایم، فروش فوق العاده است. در واقع با تغییر رویکردی که انجام شده است سالی بالغ بر ۲ میلیارد تومن فروش محصولات سرای نوآوری استان گلستان است.

رئیس سرای نوآوری، کشت و تجاری سازی گیاهان زینتی استان گلستان حمایت معاونت فناوری دانشگاه آزاد از لحاظ مالی و تسهیل گری از سرای نوآوری را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: چند روز پیش از طرف سازمان مرکزی بازدید سرزده ای انجام شد. آقای ضرغامی و آقای دهقانی به همراه آقای نوروزی از گلخانه و سرای نوآوری گرگان بازدید سرزده ای داشتند که برای ایشان هم بسیار جالب بود. این ارتباط برقرار است. با توجه به اینکه مفهوم سرا، مفهومی جدید است ما بسیار نیازمند حمایت معاونت تحقیقات هم هستیم.

تجری در مورد اینکه مهم ترین چالش ارتباط صنعت و دانشگاه چیست، گفت: همیشه ارتباط صنعت و دانشگاه به دلیل عدم اعتماد برقرار نشده است؛ اما این چالش را نیز برطرف کرده ایم. نمونه بارز آن هم اینکه ما یک قراردادی با سازمان نظام مهندسی منابع طبیعی کشاورزی استان گلستان امضا کردیم. برای خیلی از افرادی که برای تاسیس گلخانه نیاز به مجوز دارند نیاز به فردی است که کار عملیاتی و گلخانه‌ای به صورت عملی انجام داده باشد ما این نارضایتی بین کشاورزان و گلخانه داران را برطرف کردیم. گردش کار به این صورت است که افراد از طرف سازمان نظام مهندسی معرفی و بعد در گلخانه ها شروع به کار می شوند. بدون هیچ بروکراسی اداری دوره ها را در اینجا می گذرانند. در نهایت گواهینامه آنها را به سازمان نظام مهندسی می دهیم و آنها این افراد را به عنوان مسئول فنی به گلخانه ها معرفی می کنند. این اعتماد صنعت به دانشگاه است و آنها به این اعتماد نسبت به گلخانه های ما رسیده اند.

وی در مورد اینکه نهادهای حاکمیتی مثل نهادهای ریاست جمهوری و یا نهادهای دولتی چه حمایت هایی برای توسعه سرای نوآوری انجام داده اند، گفت: در واقع چیزی که گلخانه سرای نوآوری را متمایز از سایر گلخانه ها می کند، کار عملیات فناورانه است؛ یعنی من کاری انجام دهم که گلخانه دار بیرونی نمی تواند آن را انجام دهد و لازمه آن ایجاد یک مرکز کشت بافت بود که ما بتوانیم این تمایز را ایجاد کنیم و یک فعالیت نوآورانه انجام دهیم.  آقای ستاری در بازدیدی که از گلخانه داشتند نظرشان مثبت بود، پروپوزال آن را نوشتیم؛ اما هنوز نتوانستیم مجوز ریالی از اینها بگیریم که بتوانیم مرکز کشت بافت این سرای نوآوری را ایجاد کنیم. شاید نیازمند این است که خود سازمان مرکزی و معاونت تحقیقات نیز به ما کمک کند.

تجری در مورد اینکه چقدر آینده دانشگاه آزاد به سراهای نوآوری وابسته است گفت: این ایده می تواند در جذب دانشجو بسیار موثر باشد. ایده اولیه فوق العاده است ولی بسیار زمان‌بر است و آینده روشنی برای آن می بینم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =