نبرد گلادیاتورها در کالچو

در یکی از مهمترین رقابت‌های این هفته فوتبال باشگاهی در ایتالیا، تیم میلان مقابل لاتزیو تن به شکست داد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)- محمدمعین ملکی؛ هفته سی و سوم سری آ، شب گذشته با دو دیدار به پایان رسید. در بازی اول، ناپولی دو بر صفر تورینو را از پیش رو برداشت و در بازی شش امتیازی هفته،لاتزیو با سه گل میلان را در هم کوبید و این تیم را که هفته های زیادی را صدرنشین بود به رده پنجم جدول فرستاد. در پایان هفته سی و سوم رقابتها،جدول سری‌آ، چنان جذاب و مهیج دنبال می‌شود که خاطرات کالچو دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی را برای هواداران فوتبال ایتالیا زنده کرده است.

کالچو؛ دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی

به جرأت میتوان گفت که تا قبل از سال ۲۰۰۶ و رسوائی کالچوپولی،لیگ ایتالیا معبد اساطیر و بزرگان فوتبال بود و بهترین و جذاب ترین رقابت‌های فوتبال در اروپا محسوب میشد.آن روزها کالچو چنان در راس فوتبال اروپا قرار داشت که تمام فوق ستاره های دنیا آرزوی بازی در تیم های لیگ ایتالیا را داشتند و در این تیم ها توپ میزدند. اسطوره هایی نظیر مارادونا، ماتیوس، پلاتینی ، فن باستن، رومنیگه، رودگولیت، ژان پیر پاپن،روبرتو باجو ، زیدان، رونالدو، باتیستوتا، برگومی، ژرژ وآ، کلینزمن، ریکارد، مالدینی، آلبرتینی، اسکیلاچی و ......
حتی بازیکنانی که در سایر لیگ‌ها خوش میدرخشیدند مقصدی جز کالچو نداشتند. بازیکنانی به عظمت مارادونا، رونالدو و زامورانو بارسلونا و رئال را به مقصد کالچو ترک میکردند. آن دوران تیم‌های کالچو مانند یوونتوس و میلان در جام باشگاه‌ها و اینتر و ناپل و لاتزیو و پارما در جام یوفا و جام برندگان جام،تمام جام‌ها را درو میکردند و هر سال توپ طلا نصیب بازیکنان شاغل در کالچو میشد. اگر بگوییم در آن دوران کیفیت و هیجان کالچو حتی از جام باشگاه های اروپا بیشتر بوده اغراق نکرده ایم. آری برای یک فوتبالی اصیل و یک عشق فوتبال واقعی، کالچو معبد عشق است.

کالچوپولی

در ماه می سال ۲۰۰۶ و در نتیجه تحقیقات دادستان ناپل در آژانس فوتبال ایتالیا، مکالمات تلفنی حاکی از دخالت ‌مدیران تیم های یوونتوس، میلان، لاتزیو، فیورنتینا و رجینا در سازمان داوران ایتالیا برملا شد. این تیم‌ها متهم به تقلب در بازی ها و انتخاب داور دلخواهشان شدند. بر اساس تحقیقات بیشتر مشخص شد که داوری‌ها همیشه به نفع چند تیم خاص از جمله یوونتوس اتفاق می افتد. گفتگوی تلفنی لوچیانو موجی مدیر یووه با مدیران فوتبال ایتالیا برای انتخاب یک داور خاص برای بازی یووه در روزنامه چاپ شد و خلاصه، این رسوایی و مجازات تیم های متخلف، افول کالچو را رقم زد. رسوایی که برگرفته از نام تنجنتپولی، رسوایی سیاسی ایتالیا در دهه ۸۰ میلادی،به کالچو پولی معروف شد.

پسا کالچوپولی

از فصل ۲۰۰۶ به بعد و با سقوط یووه به دسته پایین تر و مجازات سنگین تیم‌های میلان، فیورنتیا و لاتزیو ، لیگ ایتالیا به صورت تک قطبی و با قهرمانی‌های بی رقیب اینتر ادامه پیدا کرد و پس از بازگشت یووه به روزهای اوج،این یووه بود که سری آ را کاملا تک قطبی کرد،به صورتیکه یوونتوس ۹ سال پیاپی فاتح اسکودتو شد و در این سالها هیچ تیمی حتی به یووه نزدیک هم نشد.

بازگشت هیجان

فصل جاری رقابتها ، با سال های گذشته تفاوت‌های زیادی دارد. با گذشت سی و سه هفته از این رقابتها ، اینتر با هدایت اسطوره سابق یووه یعنی آنتونیو کونته ، تنها چند قدم تا فتح اسکودتو و پایان دادن به سلطه‌ی یووه فاصله دارد، اما در فاصله پنج هفته تا پایان بازی‌ها، رقابت برای کسب سهمیه ی لیگ قهرمانان فصل بعد بسیار حساس و جذاب دنبال میشود.  آتالانتا با هدایت گاسپرینی با ۶۸ امتیاز در رده دوم جدول قرار دارد و تیم‌های ناپولی ، یوونتوس و میلان با ۶۶ امتیاز و بر حسب تفاضل گل، رتبه‌های سوم تا پنجم جدول را در اختیار دارند.لاتزیو با یک بازی کمتر ۶۱ امتیاز دارد و با پیروزی در بازی عقب افتاده ۶۴ امتیازی خواهد شد.در واقع در فاصله پنج هفته تا پایان بازی‌ها پنج تیم از شانس بسیار زیادی برای کسب سه سهمیه باقی مانده لیگ قهرمانان فصل بعد برخوردارند. بهتر است بگوییم اگرچه ممکن است قهرمانی اینتر قبل از هفته پایانی مسجل شود اما قطعا رقابت بر سر سهمیه اروپا تا هفته ی آخر ادامه خواهد داشت و این رقابت فشرده  میتواند، برای طرفداران فوتبال یادآور دوران طلائی کالچو باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =