ریزسوزن های یخی دارو را به بدن می رسانند

محققان وصله های حاوی ریز سوزن را از یخ ابداع کرده‌اند که دارو را به بدن منتقل می‌کند و مزایای بیشتری نسبت به ریزسوزن های فعلی دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از نیواطلس؛ هرچند تزریق با سوزن دردناک است اما وصله های حاوی ریز سوزن جایگزینی بدون درد برای آنها هستند.

درهمین راستا گروهی از محققان دانشگاه سیتی در هنگ کنگ یک نسخه از این فناوری را ابداع کرده‌اند که از یخ ساخته می‌شود. به این ترتیب تولید و استفاده از وصله ریز سوزن راحت تر خواهد بود.

به طور معمول ریز سوزن‌های اینچنینی از پلیمرهای زیست تجزیه پذیر ساخته می‌شوند که پس از انتقال دارو به بدن حل می‌شوند. اما در تحقیق جدید به جای پلیمر از یک ماده ساده‌تر یعنی یخ استفاده شده است.

اصل به کارگیری ریزسوزن های کریو مشابه نمونه‌های قبلی است. سلول‌های درمانی در ریز سوزن‌ها بارگیری می‌شوند، اگرچه در این حالت آنها با یک ماده محافظت کننده برودتی ترکیب و سپس در یخ منجمد می‌شوند. وقتی سوزن‌ها وارد پوست می‌شوند، تکه وصله پشتی آنها می شکند. در نتیجه گرمای بدن بیمار آنها را ذوب می‌کند و بار دارو به بیمار منتقل می‌شود.

محققان ادعا می‌کنند یخ نسبت به سیستم‌های ریز سوزن فعلی مزایایی دارد. به عنوان مثل ساخت آن راحت تر از وصله هایی با کمک پلیمرهای زیست تجزیه پذیر است. همچنین دورریز کمتری دارند و می‌توان با کمک آنها سلول‌ها را برای مدت طولانی‌تری در مخزن سرد نگهداری کرد.

در آزمایش‌ها محققان از ریزسوزن های کریو برای درمان سرطان در موش‌ها استفاده کردند. آنها نوعی داروی سرطان را همراه وصله های مذکور به بدن موش‌ها منتقل کردند و متوجه شدند واکنش سیستم ایمنی بدن آنها بهتر از موش‌هایی بود که تزریق زیرجلدی یا وریدی دریافت کرده بودند. هرچند این ایده جالب به نظر می‌رسد اما امکان استفاده از آن بسته به نتایج تست‌های بیشتر است.

این تحقیق در نشریهNature Biomedical Engineering منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =