چین گفتگوهای تجاری با استرالیا را برای مدت نامعلومی تعلیق کرد

چین امروز در اقدامی تلافی‌جویانه، گفتگوهای تجاری با استرالیا را برای مدت نامعلومی تعلیق کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از یورونیوز؛ چین امروز پنجشنبه و در اقدامی تلافی‌جویانه اعلام کرد که گفتگوهای تجاری با استرالیا را به حالت تعلیق درآورده است.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، یک مقام ارشد چین در این ارتباط اعلام کرد که پکن «برای مدت نامعلومی» تمامی فعالیت هایی که به گفتگوهای تجاری با استرالیا مربوط می شود را لغو می کند.

به گزارش یورونیوز، این رویداد به تلافی لغو پیمان همکاری زیربنایی موسوم به «کمربند و جاده» از سوی استرالیا و نیز تهدید کانبرا به لغو قرارداد اجاره بندر «داروین» به یک شرکت چینی روی داده است.

کمیسیون توسعه ملی و اصلاحات چین نیز امروز با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد که برنامه گفتگوهای راهبردی چین و استرالیا «به دلیل رویکرد جاری» دولت کانبرا لغو شده و پکن «کلیه فعالیت‌های اقتصادی تحت چهارچوب توافقنامه» را برای مدت نامعلومی متوقف می‌کند.

این کمیسیون؛ استرالیا را به اعمال «تبعیض» با «ذهنیت جنگ سرد» متهم کرده است.

روابط چین و استرالیا پیش از این به دو دلیل دیگر نیز به تیرگی گراییده بود. دلیل نخست آن بود دولت کانبرا بر خلاف نظر کارشناسی سازمان جهانی بهداشت، خواستار تحقیق مستقلی در مورد منشأ بیماری کرونا در چین شد و دلیل دوم آنکه مقامات استرالیایی ساخت شبکه نسل پنجم تلفن همراه (۵ جی) به دست غول مخابراتی هوآوی در کشورشان را ممنوع کردند.

گفتنی است که اولین نشست مذکور میان دور طرف در چهارچوب این رایزنی‌های تجاری در سال ۲۰۱۴ برگزار شد و استرالیا آن را فرصتی برای «روابط اقتصادی نزدیک‌تر» با چین خواند. اما اکنون روابط دو طرف به شدت به سردی گراییده است؛ زیرا ماه گذشته، دولت اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا پیمان «کمربند و جاده» با چین را لغو کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =