یکصد شهر کشور در وضعیت قرمز آبی

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: بیش از ۲۱۰ شهر کشور تحت تنش آبی قرار دارند که از این تعداد وضعیت یکصد شهر قرمز است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، «حمید رضا جانباز» روز چهارشنبه در حاشیه امضای تفاهمنامه همکاری بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حصرت امام(ره) و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در جمع خبرنگاران افزود: طبق پیش‌بینی‌ها دمای هوا افزایش بیشتری خواهد داشت و بر همین اساس احتمال دارد تعداد شهرهای قرمز آبی افزایش یابد.

وی ادامه داد: همچنین احتمال دارد در برخی شهرها و روستاها که وضعیت بدتری دارند با فطع آب روبرو شویم که تلاش می‌شود از طرق دیگر آب مورد نیاز تامین شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از افزایش تعداد روستاهای که با تانکر آب رسانی خواهند شد خبرداد و گفت: تابستان امسال بیش از هفت هزار روستا در لیست آبرسانی تانکری قرار گرفته اند.

جانباز خاطرنشان ساخت: همانطور که پیش بینی می شد امسال سال بسیار سختی به لحاظ بارشی داریم که جزو کم بارش ترین سال های ۵۰ ساله اخیر است.

وی ازآغاز پایش و رصد مناطق جمعیتی کشور از پارسال خبرداد و گفت: روزانه وضعیت منابع آبی و چگونگی تامین آب  این مراکز رصد می شوند و با توجه به پیش بینی صورت گرفته درباره افزایش دمای هوای کشور در روزهای آینده تلاش می شود وضعیت به گونه ای مدیریت شود تا مردم متحمل سختی و مشکل نشوند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: پایش روزانه نشان می دهد در برخی استان ها برای تامین آب مورد نیاز با مشکل روبرو شده و نیز در بسیاری از روستاها به دلیل پایین رفتن سطح آب ناگزیر به آبرسانی سیار خواهیم بود.

جانباز افزود: پیش بینی این است که در تابستان امسال بیش از هفت هزار روستای کشور نیاز به آبرسانی تانکری پیداکنند که استفاده از ظرفیت گروه های جهادی می تواند در این باره کمک خوبی باشد.

وی به ظرفیت های بودجه ۱۴۰۰در بخش آبرسانی روستایی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: امسال اتفاق های خوبی از باب اختصاص بودجه برای تکمیل مجتمع های آبرسانی روستایی و آبرسانی به تک روستاها خواهد افتاد و ما نیز از تمام ظرفیت های خود استفاده خواهیم کرد تا هموطنان روستایی نیز همانند شهروندان از آب سالم و پایدار برخودار باشند.

مدیرعامل شرکت‌آب و فاضلاب کشور از رایزنی با سازمان برنامه بودجه کشور خبرداد که با موافقت این سازمان از بودجه مناطق محروم بخشی به طرح های آبرسانی روستایی اختصاص یابد.

جانباز گفت: درسال های اخیر و با عنایات مقام معظم رهبری اتفاق های خوبی در بخش آبرسانی روستایی رقم خورد به گونه ای که موفق شدیم ۹ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور به آب شرب سالم و پایدار دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: این امر با وجود اختصاص نیافتن مبالغی از صندوق توسعه ملی ممکن شده و از محل بودجه عمومی تامین شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مشکل عمده تاخیر در پروژه های آبرسانی روستایی را متصل نبودن سیستماتیک شرکت های آب و فاضلاب با ذینفعان و علاوه بر آن برقراری دیرارتباط با مشارکت های مردمی برشمرد.

جانباز با اشاره به تفاهمنامه ای که با بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) امروز منعقد شد گفت: تلا شده تا حدودی این عقب ماندگی ها جبران شود.

وی از هدف گذاری برای آبرسانی به بیش از ۲ هزار و دویست روستای کشور در طرح ملی آبرسانی خبرداد که در قالب ۱۸ مجتمع آبرسانی روستایی محقق خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: در بخش آبرسانی روستایی علاوه براعتباراتی که از محل پیوست طرح های تملک دارای سرمایه ای که به شرکت ها اختصاص می دهیم از حدود ۴ الی ۵ سال گذشته موضوع ارتباط با بخش خصوصی و گروه های جهادی و کسانی که تمول دارند و تمایل دارند در بخش آبرسانی روستایی در قالب خیرین آب رسان استفاده کرده و معتقدیم این امر کمک زیادی به تحقق اهداف خواهد کرد.

جانباز گفت: در همین زمینه با بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از اواخر سال گذشته درقالب تعیین پروژه های عمرانی کشور توافق هایی صورت گرفت که در قانون بودجه ۱۴۰۰ این فرصت فراهم شد و نخستین کار مشترک در این زمینه امرزو کلید خورد.

وی افزود: امروز برای استان سیستان و بلوچستان که به لحاظ اقلیمی، میزان بارش و وضعیت تراکم، منابع آبروستایی که جزو اولویت ها است در قالب ۱۳۰ روستایی این استان توافق صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: این امر در سایر استان هایی که مشکل جدی آب دارند دنبال خواهد شد .

جانباز خاطرنشان ساخت: تلاش می شود با تامین اعتبارات و واگذاری روستاها طرح در ۱۳۰ روستای سیستان و بلوچستان تا پیش از پایان امسال به نتیجه برسد و سپس به کل کشور تعمیم داده شود.

وی با تاکید براینکه همه کشور از این طرح های خواهند داشت گفت: اما امسال تلاش می شود استان هایی که وضعیت آب در آنها نگران کننده است مانند جنوب کرمان، نیمه جنوبی استان فارس، بخش هایی از استان های خراسان و خوزستان جزو اولویت ها قرارگیرند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: امسال تعداد زیادی از استان های مر کز فلات ایران مشکل جدی تامین آب هستند که با توجه به مجموع شرایط و وضعیت بارش ها و دمای هوا در اولویت آبرسانی قرار خواهند گرفت.

جانباز در باره تعداد شهرهای تحت تنش آبی گفت: پیش بینی می شود امسال تعداد شهرهایی که نسبت به سال گذشته که وضعیت بارش مناسب بود و امسال که نامناسب است به بیش از ۲۱۰ شهر برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =