انتخاب فرد اصلح از نگاه آموزه‌های قرآن کریم و روایات

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری گفت: اگر افراد جامعه در مباحث فردی و اجتماعی از اراده و اختیاری که خداوند به آن ها عطا کرده است، استفاده نکنند، به صورت اجباری در مسیری قرار می گیرند که افراد دیگر آن را انتخاب کرده اند و باید همراه موجی حرکت کنند که خود در تعیین آن هیچ دخالتی نداشته اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، حجت الاسلام رضا قاسمی نژاد گفت: انتخابات، از نگاه آموزه های قرآن کریم و روایات، دارای جایگاه ویژه ای است. قرآن کریم به عنوان کتاب زندگی و کتابی که ابعاد مختلف زندگی انسان را مورد توجه قرارداده است، برای تنظیم زندگی و به مقصد رسیدن انسان در ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز، دستورالعمل های ویژه ای دارد.

حجت الاسلام رضا قاسمی نژاد افزود: خداوند در قرآن کریم درباره بعد اجتماعی زندگی انسان، دستورالعمل های کامل و جامعی را بیان کرده است.

وی بیان کرد: در قرآن کریم دو اصل درباره انتخابات وجود دارد که نشان دهنده ی نگاه و نگرش قرآن کریم و اسلام به بعد اجتماعی، جایگاه، اختیار و اراده ی انسان در تعیین سرنوشت خود است.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد یادآور شد: خداوند در سوره رعد آیه 11می فرماید: "ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم" تغییر و تحول مثبت یا منفی به اراده انسان­ها است که این آیه، بر اصل مهم تعیین سرنوشت با اراده و اختیار انسان تاکید دارد. طبق این آیه خداوند، به انسان ها و افراد جامعه اراده و اختیار داده است تا علاوه بر سرنوشت خود بتوانند سرنوشت جامعه را نیز تعیین کنند.

حجت الاسلام قاسمی نژاد مطرح کرد: در آیه 11 سوره رعد، مشخص شده است که هر دو مسیر صلاح و شر در اختیار انسان قرار دارد. اگر انسان مسیر درست را انتخاب کند بدون شک سعادتمند می شود و بر عکس، اگر مسیر نادرست و گمراهی را انتخاب کند، روی خوشبختی و سعادت را نمی بیند.

وی خاطرنشان کرد: اگر افراد جامعه در مباحث فردی و اجتماعی از اراده و اختیاری که خداوند به آن ها عطا کرده است، استفاده نکنند، به صورت اجباری در مسیری قرار می گیرند که افراد دیگر آن را انتخاب کرده اند و باید همراه موجی حرکت کنند که خود در تعیین آن هیچ دخالتی نداشته اند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در ادامه عنوان کرد: کسانی که در انتخابات که جلوه ای از ابعاد اجتماعی جامعه است، شرکت می کنند در تعیین سرنوشت خود دخیل هستند و گاه مسیر درست یا نادرست را انتخاب می کنند؛ ولی کسانی که در انتخابات شرکت نمی کنند، مجبور هستند با گروهی همراهی کنندکه غالب می شوند که گاه این گروه، مثبت و به صلاح است و گاهی هم مسیر نادرست و زیانبار را در پیش میگیرند.

قاسمی نژاد اضافه کرد: در سوره محمد (ص) آیه 7، خداوند می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید، اگر خدا را یاری کنید، شما را یاری می کند و گام هایتان را استوار می سازد. این آیه بیانگر این است که اگر انسان وارد تعیین و انتخاب سرنوشت شد در این انتخاب، خداوند دو راه خدایی و شیطانی برای او قرار می دهد که طبق آیه، اگر انسان در راه خیر و خدایی قرار بگیرد، یعنی خدا را یاری کرده است و در مسیر درست، خیر، مسیر خدمت به خلق و مسیری که رضایت خداوند در آن است، قرار می گیرد و از انگیزه های گروهی، حزبی، هوای نفسانی و تعصبی دور می شود.

وی بیان کرد: خداوند در آیه 7 سوره محمد (ص)، به صورت صریح بشارت می دهد که اگر انسان ها راه خدایی را انتخاب کنند، خداوند هم در مشکلات و گرفتاری ها به آن ها کمک خواهد کرد و قدم های آن ها را استوار و قوی می کند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری گفت: در قرآن کریم به صورت واضح و روشن به بحث تعیین سرنوشت و انتخاب اصلح و درست اشاره شده است و جامعه اسلامی که پایبند قرآن، انبیاء،  اولیاء و ائمه اطهار است، باید این اصول و دستورالعمل هایی که خداوند فرموده است را رعایت کند.

حجت الاسلام رضا قاسمی نژاد افزود: افراد جامعه برای  انتخابات در مرحله اول، همت کنند و پای صندوق های رای بروند و وارد صحنه انتخابات شوند و در مرحله بعد، تلاش کنند قدم هایی که برداشته می شود، قدم های خیر باشد و به سمت مسیر درست و انتخاب اصلح حرکت کند تا شاهد یک تحول خوب و اساسی در عرصه های مختلف کشور و جامعه باشند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1097299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =