اردکانیان: حجم مفید مخازن سدها 50 درصد سال گذشته است

وزیر نیرو با بیان اینکه حجم مفید مخازن سدها به نصف سال گذشته کاهش یافته و موجب افت ظرفیت تولید برق به میزان 3500مگاوات شده است گفت: گرمای زودرس منجر به کاهش خروجی نیروگاه‌ها شده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، رضا اردکانیان وزیر نیرو امروز (یکشنبه 9 خرداد) در جلسه علنی مجلس و در قرائت گزارش خود از دلایل خاموشی‌های اخیر برق در کشور، از نمایندگان مجلس برای تعیین بودجه سال جاری تشکر کرد و اظهار داشت: انصافا بهترین بودجه برای صنعت آب و برق بودجه سال 1400 است که در این بودجه راهگشایی‌ها و گره‌گشایی‌های زیادی به وجود آمده به طوری که نحوه استفاده از مکانیسم 14 در مورد دریافت از مردم و استفاده از مکانیسم 15 برای منابع مالی بهسازی صنعت برق وجود دارد که در همین راستا ان‌شاءلله در سال جاری 10هزار روستا بهسازی برق شده و 20هزار عشایر هم به مولدهای خورشیدی مجهز می‌شوند.

وزیر نیرو تصریح کرد: سال آبی جاری که از مهر سال 99 تا پایان شهریور سال جاری است یکی از بدترین خشکسالی‌ها در 50 سال اخیر است این در حالی است که من فعالیتم را در سال 96 در وزارت نیرو آغاز کردم و در همین راستا سال 97 هم شاید دومین خشک‌ترین سال در 50 سال اخیر بود.

اردکانیان گفت: حجم مفید مخازن سدها به نصف سال گذشته کاهش یافته است و همین امر موجب کاهش ظرفیت تولید برق به میزان 3500 مگاوات شده است.

وی افزود:‌ اتفاق دومی که امسال شاهد آن هستیم گرمای زودرس است و زودتر گرم شدن هوا موجب به کار افتادن زودتر دستگاه‌های سرمایشی شده و نیروگاه‌های ما که توان خروجی‌شان متناسب با گرمای هواست با کاهش خروجی مواجه هستند.

وزیر نیرو تصریح کرد: در 29 اردیبهشت سال جاری به اوج مصرف 53 هزار و 800 مگاوات برق رسیدیم که این اوج در سال گذشته 24 خرداد بود و در سال 98 اول تیر و در سال 97، 9 تیر بود.

وی با بیان اینکه در سالجاری 22.5 درصد افزایش مصرف انرژی روزانه داشتیم تصریح کرد: این میزان در اردیبهشت 1400 به نسبت سال 98 و  99 با 17.9 درصد افزایش روبرو بوده است.

وی در ادامه عامل غافلگیری بعدی جهت مصرف برق را رمزارزها عنوان کرد و گفت: این واژه در افکار عمومی مفهوم روشنی ندارد که ما به عنوان صادرات انرژی از آن یاد می‌کنیم که اگر استخراج رمزارز با مجوز ماینینگ صورت گیرد، صادرات آن نیز مجوز خواهد داشت و اگر بدون مجوز انجام شود، صادرات آن نیز پنهانی و غیرقانونی خواهد بود.

اردکانیان گفت: زمانی که تولید رمزارز به صورت پنهان صورت می گیرد مصرف انرژی بیشتر می‌شود زیرا باید دستگاه‌های استخراج را در محلی پنهانی قرار دهند و برای خنک کردن آنها به مصرف انرژی بیشتری نیاز است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه با کمک نیروی انتظامی از تیر ماه سال 1399 تا فروردین 1400، دو هزار و 661 مرکز استخراج رمز ارز و 175 هزار دستگاه کشف شده است، ادامه داد: 10 درصد از انرژی مصرف تولیدی رمزارزهای کل جهان در ایران بوده و این میزان به معنای صرف دو هزار مگاوات انرژی برق است، در حالی که واحدهای دارای مجوز استخراج رمزارزها تنها 320مگاوات مصرف دارد.

وی افزود: جمع‌بندی کمیته مربوطه در شورای امنیت کشور که توسط وزیر کشور ابلاغ شده و دبیرخانه شورای امنیت ملی بر این است که یکی از دو علت قطعی برق، افزایش دما و استخراج رمزارزها هستند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: نتیجه خشکسالی‌ها، کمبود آب برای تولید برق، افزایش زودهنگام دما و استخراج غیرقانونی رمزارزها موجب شد تا برخلاف تمامی سال‌های گذشته رشد مصرف انرژی 19 درصد باشد. در سال 99 اوج مصرف 45 هزار مگاوات بود که در سال جاری به 54 هزار مگاوات رسیده است. 8 هزار و 500 مگاوات افزایش مصرف معادل برق تولیدی 70 توربین گازی می‌باشد.

اردکانیان گفت: 9 درصد افزایش مصرف برق مربوط به دستگاه‌های سرمایشی، 2 هزار مگاوات مربوط به دستگاه‌های استخراج رمزارز، 2 هزار مگاوات مربوطه به رشد مصرف در صنایع بزرگ و افزایش یک میلیون مشترک سالانه و اندکی مربوط به مصرف چاه‌های کشاورزی است.

وزیر نیرو تصریح کرد: هر ساله از انتهای شهریور واحدهای نیروگاهی به تعمیرات می‌روند، در فروردین ماه سال 99، 19 هزار مگاوات هنوز در حال تعمیر بود که این میزان در سال 1400 به 13 هزار مگاوات کاهش داده شد، در اردیبهشت ماه سال گذشته 10 هزار مگاوات در تعمیرات بود، اردیبهشت امسال 8 هزار و 500 مگاوات، خرداد سال گذشته 8 هزار و 400 مگاوات در حال تعمیر بود اما اکنون تنها 4 هزار و 200 مگاوات در حال تعمیر است که این از سرعت بیشتر تعمیرات در نیروگاه‌ها حکایت دارد.

وی با اشاره به اینکه واحدهای تولید برق در بندرعباس علیرغم بالا بودن دمای هوا در حال تعمیر هستند تا هر چه زودتر به شبکه برگردند، ادامه داد: زمستان سال گذشته به دلیل کمبود گاز، نیروگاه‌ها دیرتر به تعمیرات فرستاده شدند.

وزیر نیرو با بیان اینکه مصرف انرژی در مقایسه با سال گذشته 25 درصد افزایش داشته، گفت: قبل از آغاز به کار دولت یازدهم، تلفات شبکه 14.5 درصد بود که اکنون به 9.9 درصد رسیده و راندمان نیروگاه های حرارتی از 37 درصد به 39 درصد رسید، در حالی که متوسط جهانی 37 درصد است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =