رحمانی فضلی: اراده ایران و تاجیکستان بر گسترش همکاری‌هاست

وزیر کشور با بیان این که روابط ایران و تاجیکستان مبتنی بر شرایط فرهنگی، اعتقادی، تاریخی، همسایگی و منطقه‌ای رو به رشد است، تاکید کرد: اراده دو ملت و دو کشور بر گسترش همکاری‌هاست.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه نشست مشترک وزرای کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان که در محل وزارت کشور برگزار شد با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران اولویتی خاص و جدی به گسترش روابط همسایگی قائل است، گفت: امروز توفیق داریم در خدمت برادر و دوست خودم رحیم زاده وزیر کشور تاجیکستان هستم و درخصوص زمینه های گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی بحث و گفت و گوهای خوبی انجام شد.

رحمانی فضلی با اشاره به این که روابط ایران و تاجیکستان مبتنی بر شرایط فرهنگی، اعتقادی، تاریخی، همسایگی و منطقه ای کاملا رو به رشد و مناسب بوده است؛ گفت: تلاش هر دو کشور بر این است که ظرفیت های همگرایی و همکاری در سطوح مختلف تقویت شود.

وزیر کشور با بیان اینکه پیرو گسترش مناسبات همکاری دو کشور، اسفند ماه سال گذشته سفری به کشور تاجیکستان داشته ام، گفت: تلاش های همه مسئولان کشور، اعم از اینجانب در کسوت وزیر کشور، ظریف به عنوان وزیر خارجه و رییس جمهوری بر گسترش مناسبات اقتصادی و فرهنگی دو کشور است.

رییس شورای امنیت کشور با اشاره به ظرفیت همکاری های امنیتی دو کشور گفت: تفاهم نامه امنیتی خوبی میان دو کشور منعقده شده و در این راستا برای همکاری در بخش پلیس میان دو کشور در حوزه های مبارزه با مواد مخدر، جرایم سازمان یافته، آموزش، تبادل استاد و دانشجو کار خواهیم کرد.

گسترش همکاری ها در حوزه فرهنگی از دیگر محورهای مورد اشاره وزیر کشور بود و در این خصوص گفت: زبان فارسی زبان مشترک ایران، تاجیکستان و افغانستان است و این سه کشور می توانند یک مثلث همکاری فرهنگی در منطقه ایجاد کنند.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: پیرو این مناسبات و ظرفیت های قوی فرهنگی، گسترش تبادلات علمی، دانشجویی و اساتید میان دو کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر کشور به ضرورت گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: تقویت همگرایی اقتصادی منطقه ای، مورد تاکید مسئولان عالی کشور است و در این راستا ظرفیت خوبی میان دو کشور ایران و تاجیکستان در حوزه سرمایه گذاری های مشترک، همکاری های بین بانکی و تجاری وجود دارد.

وی اضافه کرد: اراده دو ملت و دو کشور ایران و تاجیکستان بر گسترش این همکاری هاست و برای همین باید نهایت استفاده از ظرفیت های موجود برای توسعه اقتصادی هر دو کشور به عمل آید.

رحمانی فضلی ابراز امیداوری کرد: این سفر، سفر پر خیر و برکتی برای هر دو ملت ایران و تاجیکستان باشد و زمینه های خوب همکاری میان دو کشور گسترش یابد.

رمضان رحیم زاده وزیر کشور تاجیکستان با تشریح این موضوع که رحمانی فضلی به درستی بر ضرورت گسترش مناسبات فرهنگی و اقتصادی دو کشور تاکید دارد؛ گفت: امروز به همراه هیاتی، با هدف بررسی زمینه های گسترش همکاری ها در حوزه های مختلف به ایران سفر کرده ایم.

وزیر کشور تاجیکستان با اشاره به این موضوع که گسترش همکاری بین دو کشور در حوزه جرایم فراملی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر امری ضروری است، گفت: سند های همکاری خیلی خوبی میان دو کشور به امضا رسیده است و باید از این ظرفیت برای گسترش همکاری در حوزه های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی استفاده شود.

رحیم زاده با اظهار این مساله که سفر اخیر رحمانی فضلی به کشور تاجیکستان زمینه ساز همکاری های خوبی میان دو کشور شد، گفت: باید سفرهای کاری میان دو کشور ادامه یابد.

وزیر کشور تاجیکستان تصریح کرد: به دنبال بررسی تمام راه ها و گزینه های موجود در گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی دو کشور ایران و تاجیکستان هستیم و امید داریم که با محور قرار دادن فرهنگ مشترک دو کشور به خصوص زبان فارسی، دوستی دو کشور تقویت و تحکیم شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =