سوال روز این است؛ اسکوچیچ بماند یا نه؟

در حالی که تیم ملی کشورمان با هدایت دراگان اسکوچیچ نتایج قابل قبولی کسب کرده، ادامه کار با این مربی به سوالی بزرگ تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،امیر کریمی(کارشناس فوتبال)؛ روزی که کی روش فوتبال ما را ترک کرد و بعد از آن داستان ویلموتس گیت پیش آمد، گزینه های پیش روی فدراسیون ورشکسته برای هدایت تیم ملی زیاد نبودند. گزینه های ایرانی هم البته بیشتر مطرح بودند اما شاید ذائقه فوتبال ما در سطح ملی با مربی خارجی شکل گرفته، چرا که سالهاست مربیان خارجی روی نیمکت آن نشسته اند و قیاس مربی داخلی با آنها که عمدتا قبل از اسکوچیچ اسم و رسمی هم داشتند کار را سخت می کرد.

چرا کروات؟

یک نکته درباره انتخاب مربیان کروات که در دو دهه گذشته بیشتر از همه در داخل کشور ما کار کرده اند این که آنها خلق و خو و فلسفه فوتبالی شبیه به فوتبال ایران دارند. به این نکته توجه کنید که یوگسلاوی سابق ملقب به برزیل اروپا بود و کرواتها در آن تیم نقش بیشتری داشتند حالا آنها بیشتر از بوسنی و صربستان هم در سطح بازی ملی و هم صدور بازیکن و مربی به مراتب موفق تر بوده‌اند. بطور مثال همین دالیچ که سرمربی کرواسی این روزها در یورو هست نزدیک به چهار سال در حوزه خلیج فارس مشغول بوده، پس نکته اول تشابه خصوصیات و فرهنگ فوتبالی ما به کروات ها و دوم اینکه اصولا مربیان کروات قبل از مطرح شدن مربیان به مراتب ارزانتری در بازار نسبت به همتایان خود هستند پس باز هم شرایط آنها به فوتبال ما بیشتر می خورد.

هرکاری می کنید سریعتر

می گویند افسری به سربازی می گوید چرا شلیک نکردی؟ سرباز در جواب می گوید به هزار و یک دلیل، دلیل اول فشنگ نداشتم. برای صعود نکردن از این مرحله دراگان هزار و یک دلیل داشت که می توانست با بیان آنها همین حالا در بی حوصلگی مثلا عدم صعود آنها را به جامعه فوتبالی ارائه کند  اما حالا با صعود به عنوان تیم اول نشان داد که حتی با کمترین هزینه ها و فریادها و دادک بیداد و اتهام و زیر رو کشیدن ها، از چنین مراحلی عبور کرد، یا حداقل فوتبال ما این توانایی را دارد که بتوان با یک مدیریت حداقلی به این موفقیت نایل آید. اشاره به این موضوع که او می دانست برای مدیریت رختکن به بزرگتری احتیاج دارد پس کریم باقری را به تیم ملی آورد و برای بار فنی مشاوری چون وحید هاشمیان را داشت، شناخت از فرهنگ و اخلاق فوتبالیست های ما یک آیتم برای موفقیت در فوتبال ماست. در مورد قرارداد اسکوچیچ بحث مرحله ای بودن آن مطرح هست، باز بدین معنی که بعد از صعود از هر مرحله اتوماتیک وار این قرارداد تمدید می شود، اما ظاهرا فدراسیون نشینان فکرهایی در سر دارند برای نیمکت تیم ملی. برای تعویض مربی در فوتبال قطعا باید آیتم هایی را بر شمرد، ما به تغییرات پی در پی و بی دلیل و منطق عادت داریم، مسئله اینست که با اسکوچیچ و حداقل ادعا و حداکثر امتیاز صعود کرده ایم، پس برای جایگزینی او دلیل فوتبالی وجود ندارد جز تمایلات شخصی یا اقناع قسمتی از افکار عمومی که هنوز در دوگانگی به سر می برند اما شاید روسا به دنبال نامی پرآوازه تر روی نیمکت برای جام جهانی باشند پس هر کاری می کنید سریعتر ، هر تصمیم دارید زودتر ، مرحله بعد منامه نیست، یک نسل از فوتبال منتظر حضور در جام جهانی هست.

دراگان

اسکوچیچ با حضورش توانست آمارهای زیادی را جابجا کند. منامه برای او در قامت سرمربی خوش یمن بود. طلسم بحرین، شکست دادن عراق که داشت تابوی دیگری میشد از دستاوردهای او به همراه صعود به دور بعدی و آمار صد در صد برد تیم ملی از زمان سکان داری او بوده. مرد نجیب کروات که البته شانس و اقبال هم با او یار بوده تا اینجا شایستگی خود را نشان داده، بر اساس قاعده فوتبالی کار درست ادامه دادن با اوست. اما یک مشکل برای او وجود دارد که با تمام این دستاوردها هنوز قشر عمده‌ای از افکار عمومی او را باور ندارند و به دنبال اسمی به مراتب بزرگتر از او روی نیمکت تیم ملی می‌گردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =