رمز ارزها نصف برق تهران بزرگ را مصرف می‌کنند!

رخشانی مهر گفت: مصرف رمز ارزها معادل نصف مصرف تهران بزرگ است و از مردم خواهش می‌کنیم که موارد مشکوک را اطلاع دهند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، رخشانی‌مهر، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در گفت و گوی 18:30 شبکه خبر گفت:تولیدکنندگان رمز ارز به اندازه نصف تهران، برق مصرف می کنند به همین دلیل هفته گذشته بالغ بر 3 هزار دستگاه ماینر جمع آوری شد.

او افزود: دو بخش از تولید را در اختیار داریم؛ یک بخش تولید حرارتی است که بیشترین ظرفیت تولید حرارتی حدود ۵۰ هزار مگاوات است و بخش دوم نیز مربوط به نیروگاه‌های برق آبی می‌شود که محدودیت‌های نزولات آسمانی و بارش کم را داشتیم و تنها درصدی از این‌ها در اختیار ما است؛ بنابراین، به لحاظ توان، بیشتر از ۶ تا ۷ هزار مگاوات قابلیت تولید ندارد. در مجموع حدود ۵۶ تا ۵۷ هزار مگاوات ظرفیت تولید داریم که معنای آن، این می‌شود که مابه التفاوت این عدد را نسبت به نیاز مصرف که در هفته‌های آتی افزایش خواهد یافت، باید با برنامه‌های پاسخگویی بار یعنی جابجایی بار از پیک به یک ساعت دیگر جبران کنیم.

۴۵۰ ساعت در سال، در پیک مصرف برق هستیم

رخشانی مهر اظهار کرد: پیک برق در بازه‌ای از روز رخ می‌دهد که این بازه بیشتر از ۴ تا ۵ ساعت نیست که در فصل تابستان از ساعت ۱۲ تا ۱۸ است و دلیل این که ۶ ساعت در نظر میگیریم، متفاوت بودن شرایط در استان‌های مختلف است. اگر فرض کنیم که این اوج بار برای سه ماه رخ دهد مفهومش این می‌شود که ۴۵۰ ساعت در پیک مصرف هستیم. از نظر فنی یعنی باید ۷ تا ۸ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی وجود داشته باشد تا در سال ۴۵۰ مگاوات تولید کنند.

او گفت: میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای راه اندازی این ظرفیت نیروگاهی ۵ میلیارد یورو است. به همین دلیل، در تمام دنیا با این شیوه صورت می‌گیرد که ساعت بار را به ساعت دیگری جابجا می‌کنند؛ با این شیوه هم بهره‌وری سرمایه را داریم هم مدیریت دارایی انجام و نیاز به سرمایه گذاری عظیم در بخش نیروگاه‌ها و توزیع برق مرتفع می‌شود.

ذخیره آب پشت سدها حداقل ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است

این مقام مسئول اضافه کرد: ذخیره آب پشت سدها حداقل ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است یعنی از نظر انرژی بیشتر از ۵۰ درصد انرژی که سال قبل تولید شده را نمی‌توانیم طی روزهای آینده داشته باشیم. در حالی که طی سال‌های گذشته از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی می‌توانستیم تا حدود ۱۰ هزار مگاوات نیز تولید داشته باشیم، اما امسال، حداقل ۴ هزار مگاوات توان تولید این نیروگاه‌ها در ساعات اوج بار را عملاً از دست داده ایم.

او گفت: این موضوع باید با روش‌هایی جبران شود که در ساعات اوج بار بتوانیم کار کنیم که این مسئله بیشتر به اشتراک‌های خانگی و بخش‌های تجاری مربوط می‌شود زیرا بسیاری از مصارف خود را می‌توانند در عمل نداشته باشند؛ مانند روشنایی معابر یا اینکه به طور مثال چراغ‌های خانه را روشن می‌کنیم، اما پرده‌ها را می‌کشیم.

رخشانی مهر اظهار کرد: روش دیگر این است که جابجایی بار داشته باشیم یعنی بار را به ساعاتی که نیروگاه‌ها عملاً استفاده‌ای ندارند منتقل کنیم که این مسئله هم شامل مشترکان بزرگ صنعتی و کشاورزی و هم شامل خانه‌ها می‌شود به این مفهوم که کارهای پر مصرف مانند اتو زدن، جارو برقی کشیدن یا استفاده از ماشین لباسشویی را در ساعات اوج مصرف برق انجام ندهیم و در ساعات پایانی شب یا ساعات ابتدایی صبح که فشار کمتری روی نیروگاه هاست این کارها را انجام دهیم. در تابستان ساعت اوج مصرف در شب نیز از ساعت ۹ شروع می‌شود، اما محدودیت‌های شب کمتر از محدودیت‌های روز است.

وزارت نیرو سود تسهیلات مورد نیاز برای استفاده از نیروی خورشیدی را می‌پردازد

او در مورد استفاده از انرژی خورشیدی برای رفع این مشکلات نیز توضیح داد: امسال و سال گذشته از زمانی که طرح برق و امید آغاز شد این آمادگی از سمت وزارت نیرو به تمام مشترکان محترم اعلام شد که حداقل به اندازه ۳۰۰ تا ۴۰۰ وات در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند و سود تسهیلات را نیز وزارت نیرو پرداخت می‌کند. اکنون نیز هر کدام از مشترکان تسهیلاتی در این زمینه دریافت کند وزارت نیرو سود تسهیلات را می‌پردازد.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: مشترکان می‌توانند از طریق اپلیکیشن برق من یا سایت توانیر نسبت به ثبت‌نام در این زمینه اقدام کنند. سرمایه مورد نیاز برای این کار را نیز می‌توانند خودشان به صورت کامل تقبل کنند یا اینکه اگر نیاز به وام داشته باشند، به بانک معرفی می‌شوند و سود آن را وزارت نیرو می‌پردازد. هزینه لازم برای این کار حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان است.

‌نمی‌توان تمام منابع آبی را برای تولید برق استفاده کرد

او افزود: به جز دو تا سه روز ابتدای خرداد ماه در عمل خاموشی نداشتیم، زیرا مشترک آن همراهی کردند و اکنون نیز روزهای گرمی را پشت سر می‌گذاریم. اگر بیشتر از ۵۶ هزار مگاواتی که قابلیت تولید داریم، مصرف داشته باشیم این کمبود تولید باید با روش‌های گفته شده جبران شود.

رخشانی مهر بیان کرد: موضوع مهم این است که آیا ما باید ۶ تا ۷ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق از منابع آبی را نیز استفاده کنیم؟ اطمینان خاطر می‌دهند که برای این کار سناریوها و سیستم‌های هوشمندای وجود دارد، اما باید برای کشت پاییزه احتمال ادامه خشکسالی و این قبیل مسائل فکر کنیم. بنابراین، تمام این‌ها به این برمی‌گردد که مشترکان برق چقدر همکاری کنند.

هفته آینده شرایط سخت است اما قطعی برق نداریم

او ادامه داد: پیش بینی‌ها به ما می‌گوید که در هفته آینده حداقل یک تا یک و نیم درجه افزایش دما و بنابر این هفته سختی را خواهیم داشت، زیرا مفهوم آن این است که مصرف حداقل ۳ تا ۳۵۰۰ مگاوات افزایش خواهد یافت، اما می‌توانم بگویم که خاموشی نخواهیم داشت.

این مقام مسئول در مورد خاموشی‌های اوایل خرداد ماه نیز توضیح داد: دلایل مختلفی در این زمینه بود مانند این که تعدادی از نیروگاه‌های ما مشغول تعمیرات بودند، اما مهم‌ترین دلیل این است که افزایش مصرف ۲۶ درصد دو نسبت به سال قبل در بخش صنایع تجربه کرده بودیم و به طور میانگین ۲۰ درصد مصرف افزایش پیدا کرده بود.

او در ادامه گفت: در آن روز ویژه و خاص ۳ تا ۴ درصد مصرف ما نسبت به مشابه سال قبل اضافه‌تر شده بود که عمده این مصارف در بخش صنعت و کشاورزی رخ داده بود. در بخش کشاورزی در آن مقطع بالاتر از ۱۷ درصد رشد مصرف داشتیم و دلیل آن این بود که سال خشکسالی بود و در بسیاری از استان‌ها مانند فارس، استفاده از منابع آبی زیرزمینی حتی قبل از عید آغاز شده بود.

مردم ما را چوپانِ دروغ‌گو تلقی نکنند

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر بیان کرد: مردم ما را چوپانِ دروغ‌گو تلقی نکنند، جدول اعلامی در رابطه با قطعی برق یک جدول احتمالی است، زیرا ممکن است حوادثی رخ دهد که قابل پیش بینی نیست. به طور مثال بخش اتمی نیروگاه‌ها از دیروز به صورت اضطراری خروج داشته و احتمال خاموشی وجود دارد؛ به همین دلیل این جداول منتشر می‌شود و خارج از این جداول نیز مطلقا خاموشی نخواهیم داشت.

او گفت: بخش صنایع و کشاورزی دارای قراردادهای دو طرفه با وزارت نیرو هستند که در آن قرارداد مکلف می‌شوند در ساعات بار مصرف خود را جابجا کنند و اگر ضرری بابت این مسئله با آن‌ها وارد شود وزارت نیرو نیز مکلف به جبران خسارت است. مثلاً اگر کشاورزان حدود ۵ ساعت چاه‌های خود را خاموش کنند، ۱۹ ساعت مابقی شبانه روز به صورت رایگان از نعمت برق برخوردار می‌شوند.

برای مشترکان پرمصرف پیامک اخطار ارسال می‌شود

رخشانی مهر ادامه داد: برای مشترکان پرمصرف از طریق ارسال پیامک، اخطار صادر می‌شود. از وقتی طرح برق و امید اجرا شده حدود ۶ درصد از مشترکان پرمصرف، مصارف خود را کاهش داده‌اند و به سمت خوش مصرف آمده اند و همین طور تعدادی از مشترکان خوش مصرف نیز به سمت کم مصرفی حرکت کردند. در اپلیکیشن برق من و سامانه برق ایران جایگاه ویژه‌ای وجود دارد که هر کس میتواند ببیند آیا مشمول طرح برق امید می‌شود یا خیر و همین طور راهکارهایی برای کاهش مصرف برق نیز آموزش داده شده است.

او اظهار کرد: ادارات دولتی مکلف شده اند که میزان مصرف برق خود را نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش دهند سامانه‌های هوشمندی وجود دارد که به صورت مرتب میزان مصرف آن‌ها را بررسی می‌کند و اگر میزان مصرف خود را کنترل نکنند برق آن‌ها قطع خواهد شد. معمولاً بانک‌ها این مسئله را رعایت نمی‌کنند. خوشبختانه با مصوبه هیئت وزیران، استانداران برای دستگاه‌های اجرایی، مدیران انرژی را مشخص کرده اند که با آن‌ها در ارتباط هستیم و مصارف به شدت کاهش پیدا کرده است.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: این که در بخش توزیع مشکلی داشته باشیم که سبب ایجاد محدودیت شده باشد تقریباً نزدیک به صفر است یعنی بخشی از مشکل ما بر می‌گردد به فرسودگی نیروگاه‌هایی که سال‌ها قدمت دارند، اما عمده مشکل، نبود نیروگاه‌های برق آبی در امسال است.

رمزارزها نصف برق تهران بزرگ را مصرف می کنند!/ مردم موارد مشکوک را اطلاع دهند

او اظهار کرد: مصرف رمز ارزها معادل نصف مصرف تهران بزرگ است؛ اقدامات فراگیری در این زمینه با حدود ۴ تا ۵ هزار نفر نیرو بر اساس اطلاعات دریافتی از مردم انجام می‌شود هفته گذشته یکی از این اقدامات فراگیر انجام شد و بیش از ۳ هزار دستگاه ماینر در کشور جمع‌آوری شد.

این مقام مسئول در پایان گفت: از مردم خواهش می‌کنیم که موارد مشکوک را اطلاع دهند، چون این موارد محسوس است و به لوازم مردم آسیب می‌رساند به طور مثال وقتی این دستگاه‌ها وارد مدار می‌شوند، لامپ‌ها نیز کم نور می‌شوند. ضررهایی که برای مردم در این زمینه به وجود آمده توسط بیمه پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =