پشت پرده توقیف رسانه های مقاومت در آمریکا چیست؟

کارشناسان عراقی بر این باورند که شبیخون شب گذشته دولت آمریکا با بستن رسانه های مقاومت، علاوه بر رسوایی جدید درباره ادعای دموکراسی خواهی و چند صدایی، همزمان چند نقطه را هدف گذاری کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، سه شنبه شب گذشته (اول تیرماه ۱۴۰۰) رسانه های محور مقاومت و شیعیان به طور خاص در منطقه شاهد شبیخون آمریکایی بود و دهها پایگاه اینترنتی خبری بسته شدند.

این اقدام تنها دو هفته بعد از تصمیم شبکه خبری عرب زبان «الحره» وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا که هرگونه اظهار نظر کارکنان و خبرنگاران خود را در شبکه های اجتماعی ممنوع کرده بود، اتفاق افتاده است.

از این رو درباره شبیخون شب گذشته دولت آمریکا به رسانه های محور مقاومت و شیعیان که بخش زیادی از آنها را رسانه های عراقی تشکیل داده اند، دیدگاه های مختلفی مطرح شده است.

برخی آن را راهزنی آمریکا برای سرقت اطلاعات و عده ای مهندسی انتخابات زودهنگام عراق توسط آمریکا و سوق دادن جامعه عراق به سمت تکصدایی با هدف پیروز کردن مهره های آمریکا در این  انتخابات که قرار است دهم اکتبر (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شود، دانسته اند.

بخشی از دیدگاه ها نیز با اشاره به مطالبات برخی از گروه های نزدیک به آمریکا (منتسب به اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ عراق) در خصوص عدم برگزاری انتخابات و فراخوان ها برای تحریم آن، از احتمال تاخیر و عدم برگزار انتخابات در عراق خبر داده اند از این رو آمریکا در راستای تحمیل خواسته هایش بر عراق، از هم اکنون تمهیدات را برای خاموش کردن صداهای مخالف آغاز کرده تا از این طریق بستر برگزار نشدن انتخابات را فراهم کرده باشد.

احتمال کودتای سیاسی یا ممانعت از پخش رسانه ای رزمایش بی سابقه نیروهای الحشد الشعبی توسط رسانه های محور مقاومت از دیگر اهداف این شبیخون آمریکایی ها عنوان شده است.

با وجود همه تحلیل هایی که راجع به شبیخون رسانه ای آمریکا عنوان شده، تاکنون نهادهای عراقی و بین المللی مدعی دفاع از آزادی بیان و رسانه، نسبت به این اقدام آمریکا واکنش نداده و حتی بیانیه محکومیت صادر نکرده اند.

سکوت این نهادهای ملی و بین المللی در قبال بستن شدن همزمان دهها پایگاه اینترنتی بیش از پیش وابستگی آنها را به آمریکا و سیاست  هایش در عراق آشکار کرده است.

کودتای نرم سیاسی آمریکا

رییس مرکز پژوهش های راهبردی «العراق» در یادداشتی که امروز چهارشنبه در اختیار ایرنا قرار داده، همه احتمالات بالا را درخصوص شبیخون رسانه ای آمریکا محتمل شمرده است.

«محمد صادق الهاشمی» گفته است: خاموش کردن صداهای مخالف (سیاست آمریکا) در آستانه انتخابات زودهنگام عراق و یکه تازی رسانه های لیبرال و بعثی ها یکی از مهمترین اهداف این شبیخون به شمار می رود و واشنگتن می کوشد، از هم اکنون نتائج انتخابات عراق را به نفع سیاست های خود مهندسی کند.

پشت پرده توقیف رسانه های مقاومت در آمریکا
محمد صادق الهاشمی رئیس مرکز پژوهش های راهبردی العراق

وی از این رو پیش بینی کرده است که به زودی یا قبل از انتخابات زودهنگام پارلمانی، عراق شاهد هرج و مرج هدایت شده توسط آمریکا باشد.

به گفته وی، بستن پایگاه های خبری دلیل روشنی بر موضع گیری خصمانه آمریکا علیه شیعیان و نشانه آماده شدن برای کودتای نرم رسانه ای و سیاسی است، برای همین شبیخون آمریکایی ها نشان می دهد که واشنگتن از همه شیعیان ناخرسند است و می خواهد همه آنها را حذف سیاسی بکند.

الهاشمی با اشاره به اینکه زمانبندی حمله رسانه ای آمریکایی بسیار حائز اهمیت است افزود که این اتفاقات در زمان دولت دمکراتیک آمریکایی و در آستانه دولت «سید ابراهیم رئیسی» و پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام آتی عراق رخ داده است.

برهمین اساس رییس مرکز پژوهش های راهبردی العراق، تحریک شیعیان به رویارویی و هرج و مرج و حذف فیزیکی آنها را بعید ندانسته است.

رسانه های مقاومت آمریکا را آزرده کرده اند

کارشناس برجسته سیاسی عراق نیز معتقد است که شبیخون رسانه ای آمریکا نشان می دهد که رسانه های محور مقاومت توانسته اند، به شدت آمریکا را آزرده کرده و در آگاهی بخشی عمومی در سطح جهان عرب، اسلام و جامعه جهانی نقش ایفا کنند.

«جمعه العطوانی» در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا تاکید کرد: به نظر می رسد رسانه های مقاومت در جنگ رسانه ای خود با محور آمریکایی توانسته است در هم سطح داخلی، هم منطقه ای و حتی بین المللی افکار عمومی را تحت تاثیر قرار بدهند.

پشت پرده توقیف رسانه های مقاومت در آمریکا
جمعه العطوانی کارشناس سیاسی عراقی

وی این پیروزی رسانه ای را مقارن با پیروزهای نظامی محور مقاومت در یمن، لبنان، فلسطین، عراق و سوریه دانست و افزود: آمریکا برای همین، جبهه رسانه های مقاومت را با این عصبیت هدف قرار داده است.

العطوانی خاطر نشان ساخت که بستن پایگاه های اینترنتی رسانه های محور مقاومت، دروغ بزرگ آمریکایی ها مبنی بر ادعای آزادی بیان و دمکراسی را آشکار کرد و نشان داد که آمریکا یک نظام دیکتاتوری و معتقد به بستن دهان های مخالف است.

نیازمند معیارهای بین المللی رسانه ای هستیم

کارشناس سیاسی  - اجتماعی عراق نیز معتقد است که آمریکا بدون هیچ دلیل واضح و روشن قضایی، مجموعه ای از پایگاه های اینترنتی رسانه های منطقه را بسته است.

«محمد فخری مولا» در گفت و گو با ایرنا افزود: آمریکا برای بستن این پایگاه های خبری هیچ توجیه قضایی از جمله هتک حرمت یا تعرض به غیر را ارائه نکرده و تنها براساس دستورات دولتی و تصمیم ظالمانه وزارت دادگستری آمریکا این پایگاه ها را بسته است.

به گفته وی، آمریکا مدعی نقض معیارها شده اما این معیارهای آمریکایی همچنان برای دیگران نامفهوم و نامعلوم هستند از این رو نیاز است که در جهان یک معیار بین المللی مورد توافق همگان در خصوص فعالیت رسانه ای تعریف شود تا اینگونه بازیچه برخی قدرت های بزرگ امثال آمریکا قرار نگیرد.

این صاحب نظر عراقی افزوده است که همه پایگاه های اینترنتی که به دستور وزارت دادگستری آمریکا بسته شده اند، رسانه های آزاد و صادق قلم هستند.

وی نسبت به تبعات این اقدام آمریکا هشدار داد و گفته است که نهادهای ملی و بین المللی مدعی دفاع از رسانه و آزادی بیان باید در مقابل این اقدام موضع خود را اعلام و حداقل بیانیه های محکومیت صادر کنند.

پشت پرده توقیف رسانه های مقاومت در آمریکا
محمد فخری مولانا کارشناس سیاسی-اجتماعی عراق

محمد فخری مولا تاکید کرد که آنچه اتفاق افتاده نشان می دهد آمریکا درصدد تغییر نقشه آتی رسانه ها در منطقه است تا در آینده فقط قلم های زرد و مزدور آمریکا باقی بمانند.

وی اضافه کرد: روند جنگ نرمی که آمریکا آغاز کرده در حال منتهی شدن به جنگ سخت است که این بار بستن دهان ها و تفکر نکردن، جایگزین سلاح شده است.   

طبق گزارش ها، آمریکا بیش از ۳۰ پایگاه خبری اینترنتی در دامنه «COM » و «NET» را بسته که مهمترین رسانه های بین المللی «العالم»، «پرس تی وی» و «الکوثر» (ایران)، «لؤلؤه» (معارضه بحرین)، «المسیره» (یمن)، «النباء» (معارضه عربستان سعودی)، «فلسطین الیوم» (فلسطین)، «الصراط (لبنان) هستند.

پایگاه های خبری اینترنتی وابسته به شبکه های خبری عراقی نیز شامل «الفرات» (جریان حکمت ملی) ، «آسیا» (کنگره ملی عراق)، «النعیم» (دفتر آیت الله  محمد یعقوبی (حزب فضیلت اسلامی))، «کربلاء» (تولیت آستان عتبه حسینی، «آفاق» (حزب الدعوه اسلامی عراق)، «کاف» (کتائب حزب الله عراق) ، «مسار اول» (حزب الدعوه اسلامی تشکیلات داخل)، «الإشراق» (کنگره ملی کردهای فیلی (شیعه))، «الاباء» (کتائب حزب الله عراق)، «الانوار» (ویژه شعائر حسینی) و روزنامه «المراقب العراقی» هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =