برگزاری رویدادی برای نقد یادگیری در فضای مجازی و راه‌حل‌های آن ضروری است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تغییر فضای دانشگاه در دوران کرونا، پیشنهاد راه‌اندازی «رویداد نقد یادگیری در فضای مجازی و راه‌حل‌های آن» را مطرح کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، نشست صمیمانه محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با نمایندگان تشکل‌ها، فعالان فرهنگی و انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان، آخرین برنامه سفر دکتر طهرانچی به استان زنجان بود که عصر چهارشنبه ۲ تیرماه برگزار شد.

در این دیدار دانشجویان در حوزه‌های فرهنگی، دانشجویی، علمی، آموزشی و پژوهشی به بیان نظرات، دغدغه‌ها، انتقادات و پیشنهادات خود پرداختند.

طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه و پس از استماع نظرات مطرح شده در این نشست صمیمانه، به بیان کارکردهای دانشگاه و رسالت‌های تربیتی آن پرداخت و گفت: تربیت اجتماعی توسط فضای دانشگاه انجام می‌شود که همه عوامل درگیر در دانشگاه، در بخش تربیت اجتماعی دانشجویان مؤثر هستند، بنابراین تربیت یا آموزش اجتماعی یک رکن جدی کارکرد دانشگاه است.

وی ادامه داد: دشمن قصد دارد دانشجویان را از زیست‌بوم خود جدا کند تا به آب و خاک، زبان و فرهنگ خود وابستگی و تعصب نداشته باشند و برای تحقق این هدف نیز برنامه‌ریزی‌های زیادی صورت دادند که چگونه خود را بر فرهنگ اسلامی و فرهنگ اجتماعی ما تحمیل کنند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، تنوع و تعدد تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌های علمی و دانشجویی را از جنبه‌های مثبت محیط دانشگاهی دانست و افزود: برخی این سوال را مطرح می‌کنند که چرا دانشگاه دارای تنوع و تکثر است؟ این موضوع کاملاً طبیعی است و خداوند در سوره رم، خلق آسمان و زمین و رنگ بندی‌های عالم را از نشانه‌های خود بیان می‌کند، در حالی که خداوند می‌توانست همه موجودات و طبیعت را از یک نوع و رنگ بیافریند، اما یکرنگ شدن را برای آنها مقدر ندانست. در دانشگاه نیز همین تعدد و تکثر کانون‌ها و انجمن‌ها باعث رشد و ارتقای تربیت اجتماعی دانشجویان می‌شود.

طهرانچی با اشاره به تغییرات فضای دانشگاه در دوران کرونا، گفت: محیط دانشگاه و فضای آموزشی پس از شیوع کرونا دچار تغییرات اساسی شده و امروز محیط علم دو ساحتی شده است، بنابراین اگر درک درستی از این تغییرات نداشته باشیم، نمی توانیم به نیازهای امروز جوانان پاسخ دهیم. حال سوال این است که تشکل‌ها و انجمن‌های علمی و دانشجویی چه نقشی در این فضای دو ساحتی دارند؟ اگر ما برای این فضا طرح و برنامه ریزی نداشته باشیم، دیگران برای ما برنامه ریزی خواهند کرد.

وی با بیان اینکه اکنون دنیا در حال تجربه تحولاتی است که لازم است با دید عمیق آنها را ببینیم، اظهار داشت: جای این بحث‌ها، واکاوی‌ها و تحلیل و تصمیم گیری‌ها در کرسی‌های آزاداندیشی، کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی، هیئت‌های مذهبی و بسیج دانشجویی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با طرح پیشنهاد راه‌اندازی «رویداد نقد یادگیری در فضای مجازی و راه‌حل‌های آن»، از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خواست تا درباره نکات مثبت و منفی آموزش در فضای مجازی و شیوه‌های این سبک آموزش، هم‌اندیشی و همفکری داشته باشند و نتیجه را به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کنند.

وی با اشاره به طرح‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای ساماندهی و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های این دانشگاه، تصریح کرد: در دوره جدید سامانه‌های وادانا، آموزشیار، پژوهشیار، دانشجویار و... به صورت یکپارچه و شبکه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شد. اکنون به دنبال این هستیم که دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه فضای مجازی جهان شناخته شود.

طهرانچی خاطرنشان کرد: جای بسی افتخار است که طی یک سال و نیم گذشته فعالیت‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در دوره کرونا متوقف نشد و توانستیم کلاس‌های درس مجازی را برای جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری دانشجویان خود برگزار کنیم. اگر اتفاقات و تحولات را درک نکرده بودیم، نمی‌توانستیم پاسخ مناسب به آن بدهیم و متوقف می‌شدیم، اما بحمدالله توانستیم با توکل به خداوند و اتکا به نیروی انسانی خود، در این مسیر موفق شویم.

ایجاد طرح پویش برای کاهش دغدغه مالی دانشجویان

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به دغدغه دانشجویان درخصوص پرداخت شهریه اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی برای کاستن از دغدغه مالی دانشجویان، طرح‌های متنوعی تدوین و اجرایی کرده که طرح پویش یکی از آنهاست. این طرح از دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان آغاز شد و امروز نیز در دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان رونمایی شد. در این طرح دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد محیط تعاملی با صنایع و بنگاه‌های اقتصادی استان‌ها، شرایطی را فراهم می‌کند تا با جذب دانشجویان به صنایع، هم شهریه دانشجویان تأمین شود و هم اینکه دانشجویان علاوه بر مهارت آموزی و فراگیری تخصص، از دغدغه مالی رها باشند.

راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در استان‌ها

وی افزود: علاوه بر این، در حال راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در استان‌ها هستیم تا بتوانیم به توانمندسازی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و اشتغال آینده آنها کمک کنیم. همچنین قرار است یک بازار مشترک بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سامانه دانشجویار راه اندازی شود تا دانشجویان بتوانند محصولات و خدمات خود را در این بازار عرضه کنند.

طهرانچی با تأکید بر اینکه همه تلاش ما این است که کمک کنیم دانشجویان عنصر فعال و پویای دانشگاه باشند، گفت: یکی از دغدغه‌های مطرح‌ شده از سوی دانشجویان در نشست امروز، جذب اساتید جوان در دانشگاه بود. ما نیز به اهمیت این موضوع توجه داریم و معتقدیم که جریان استاد جوان پرانگیزه، متعهد و عالم مانند آب زلالی است که به برکه وارد می‌شود و از راکد شدن آن جلوگیری می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: هیچ گاه به دنبال کانون‌سازی و انجمن‌سازی نبوده‌ایم و تلاش ما باز کردن مسیر فعالیت کانون‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی است. در نگاه ما، دانشجو هرگز در جایگاه تأمین‌کننده مالی دانشگاه قرار ندارد، بلکه به عنوان عنصر اصلی دانشگاه مطرح است و همه هم و غم ما این است که در برابر سرمایه گرانقدر دانشجویان که عمر و زمان آنهاست، کم‌فروشی در دانشگاه صورت نگیرد.

در ابتدای این نشست، مهدی رضایی مسئول مرکز مطالعات غرب آسیا دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، مهدی یوسفی نماینده هیئت مذهبی فاطمیون، لیلا تاران نماینده تشکل دانشجویی دختران نرجس، زهرا عزت خانی دبیر کانون دانشجویی ستاد علمی نماز و نماینده انجمن علمی زیست‌شناسی، محمدمتین کردی دبیر انجمن علمی روان‌شناسی، مجید سیدی نماینده کانون دانشجویی هنری گندم، شیوا منصوری نماینده کانون دانشجویی هلال احمر و علیرضا جراحی نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، دانشجویانی بودند که به نمایندگی از انجمن متبوع خود به بیان نظرات خود در این جلسه پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =