زنگ خطر شیوع ویروس جهش‌یافته در مشهد به صدا درآمد

تاکنون چند مبتلا به گونه جهش‌یافته ویروس کرونا موسوم به "دلتا" در مشهد مقدس شناسایی شده‌اند که آزمایش‌ها برای تأیید نهایی به تهران ارسال شده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حمید رضا رحیمی با اشاره به افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا در برخی از شهرهای جنوب و جنوب شرقی کشور اظهار کرد: بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی مشهد برنامه‌ریزی‌های لازم را برای استفاده از تمام ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی به‌منظور خدمات‌رسانی به بیماران انجام داده است تا در صورت مواجهه با موج پنجم کرونا خدمات به‌شکل مطلوبی ارائه شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تأمین تجهیزات و اقلام حفاظتی مورد نیاز توسط معاونت غذا و دارو در حال انجام است" تصریح کرد: همچنین تمامی آزمایشگاه‌های زیر پوشش در بخش‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی نیز در حال آماده‌سازی و افزایش ظرفیت برای ارائه خدمات در مواقع احتمالی هستند.

رحیمی با اشاره به انجام برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون گروه‌های مختلف از جمله سالمندان، دانش‌آموزان، دانشجویان، اساتید و معلمان اظهار کرد: بر این اساس از معاونت بهداشت دانشگاه خواسته شده است نسبت به افزایش تعداد مراکز تجمیعی به‌منظور افزایش ظرفیت واکسیناسیون اقدام نماید.

وی با اعلام اینکه "در زمان حاضر 22 پایگاه واکسیناسیون کرونا در مناطق مختلف مشهد مقدس راه‌اندازی شده که از این تعداد، هشت پایگاه تجمیعی و یک پایگاه خودرویی است" خاطرنشان کرد: مراکز تجمیعی با مشارکت سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها به‌منظور گسترش خدمات‌رسانی و سهولت در دسترسی شهروندان راه‌اندازی شده و در برخی از این مراکز ظرفیت روزانه تا 20 هزار واکسیناسیون فراهم شده است.

دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس با اشاره به اینکه فعالیت 41 مرکز خدمات جامع سلامت کرونا در مناطق زیر پوشش دانشگاه  علوم پزشکی مشهد همچنان ادامه دارد افزود: از این تعداد 23 مرکز در مشهد و 18 مرکز نیز در شهرستان‌های تحت پوشش آماده خدمات‌رسانی به مراجعین هستند.

وی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی برای پیشگیری از کرونا به‌ویژه نوع جهش‌یافته آن تأکید کرد و گفت: کنار آمادگی کامل حوزه بهداشت و درمان، همکاری مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مهمترین راهکار در جلوگیری از چرخه انتقال ویروس کرونا به‌شمار می‌رود.

 سعید عامل جامه‌دار؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس نیز خاطرنشان کرد: آزمایش‌های مربوط به شناسایی واریانت‌های مختلف ویروس کرونا (انگلیس، آفریقای جنوبی، برزیلی و هندی) مربوط به بیماران بستری در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس و همچنین برخی از بیماران مراجعه‌کننده سرپایی در این مرکز انجام می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  مقدس با بیان اینکه بررسی‌های اولیه به‌روی نمونه‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که متأسفانه حدود 38 درصد نمونه‌ها واریانت هندی است تأکید کرد: برای تأیید نهایی واریانت‌های مختلف و جهش‌های کرونا لازم است آزمایشگاه مرجع تهران نیز با روش‌هایی به بررسی موضوع بپردازد که در این رابطه اقدامات لازم انجام شده است.

عامل جامه‌دار با بیان اینکه ویروس کرونای هندی ـ دلتا، واریانت بسیار مسری ویروس کووید-19 است که برای نخستین بار در هند شناسایی شد و در زمان حاضر در حال تبدیل شدن به واریانت اصلی بیماری در سراسر جهان است افزود: این واریانت در مقایسه با ویروس اصلی کووید-19 حدود 15 جهش پیدا کرده است که سه نوع از آنها، جهش‌های بسیار مهمی است که در افزایش میزان انتقال ویروس مؤثر هستند، همچنین به‌نظر می‌رسد باعث شده است ویروس بتواند تا حدودی از سیستم ایمنی فرار کند.

مسئول فنی آزمایشگاه رفرنس کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس با اشاره به اینکه واریانت هندی ویروس کوویدـ‌19 می‌تواند نسبت به سایر انواع ویروس مسری‌تر باشد اظهار کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی که پیش از این نیز در کنترل شیوع ویروس مؤثر بوده‌اند از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، اجتناب از دورهمی‌ها و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کنترل واریانت هندی نیز مؤثر خواهد بود و در صورت رعایت دستورالعمل‌ها می‌توان شیوع این ویروس را خیلی سریع تحت کنترل درآورد.

عامل جامه‌دار در خصوص اهمیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط افراد واکسینه‌شده خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که هیچ واکسنی وجود ندارد که 100 درصد از ورود ویروس به بدن جلوگیری کند اما در صورت ابتلای فرد واکسینه‌شده به ویروس، خطر بیماری شدید، بستری شدن در بیمارستان و میزان مرگ را به‌میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد بنابراین نه‌تنها افرادی که واکسینه شده‌اند قابلیت آلوده شدن را دارند بلکه در صورت آلوده شدن همچنان می‌توانند ویروس را به دیگران انتقال دهند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1101219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =