جدیدترین اخبار بازار موبایل/ چه زمان برای خرید گوشی مناسب است؟ + جدول قیمت‌ها

شرایط بد اقتصادی سبب شده تا مردم نتوانند به سمت خرید گوشی تلفن همراه بروند، محدودیت های کرونایی نیز از سوی دیگر، بازار موبایل را در این روزها بی رونق کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز/صفورا طالب زاده؛ اوایل سال ۹۹ وزیر ارتباطات گفته بود که کشور نیاز به واردات سالانه ۱۲ میلیون گوشی دارد و این به آن معنی بود که حداقل طی ۵ ماه نخست سال گذشته بیش از نیاز بازار گوشی وارد کشور شده است و اما درحال حاضر علاوه بر افزونی و اشباع این کالا در بازار، ذخیره تلفن‌های‌همراه نیز از حد نیاز هم فراتر رفته است که با اشاره به آمار داده شده توسط رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل، حتی اگر تا چند ماه آینده هیچ تعداد گوشی موبایل وارد کشور نشود همچنان کمبود گوشی نخواهیم داشت و ۲ میلیون ذخیره گوشی در کشور وجود دارد.

با توجه به افزایش قیمت طی ماه های در قیمت گوشی موبایل و کاهش تقاضا، این روزها نوعی رکود بر این بازار حاکم است و بررسی های ما حاکی از این است که احتمال کاهش قیمت در روزهای آینده وجود دارد.

طی گزارشات میدانی از از دو بازار بزرگ موبایل ایران (علاالدین و چارسو) و صحبتی که با فروشندگان در خصوص وضعیت بازار موبایل و خرید و فروش ها داشتیم یکی از فروشندگان می گوید: دلار بر بازار موبایل تاثیر زیادی دارد البته باید عرض کنم که زمانیکه قیمت دلار بالا میرود قیمت گوشی چند میلیون بالاتر میرود ولی زمانیکه دلار کاهش پیدا میکند تاثیرش بر قیمت ها بسیار کمتر است.

با توجه به اینکه توان خرید مردم پایین آمده و از طرفی کیفیت گوشی ها افزایش پیدا کرده که این موضوع سبب میشود مردم نتوانند خرید کنند یا به دنبال گوشی ارزان قیمت یا کارکرده هستند.

این فروشنده ادامه میدهد: یکی از عوامل جابجایی قیمت ها در صنف ما قیمت دلار است عامل دیگر موجودی جنس است یعنی داستان عرضه و تقاضاست. زمانیکه قیمت دلار بالا میرود تا زمانیکه کاهش یابد تقاضا کمتر میشود زیرا مردم منتظر میمانند تا قیمت ها تثبیت شود بعد خرید کنند.

وی در خصوص قیمت گوشی های موجود در بازار میگوید: ارزان ترین گوشی برای برند نوکیا حدودا ۱میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و گران ترین برای برند آیفون حدودا ۵۰ میلیون تومان است. باید توجه به محدودیت هایی که در ایام کرونا داشتیم بازار گوشی موبایل خیلی دست خوش تحولات شد. نسبت به ۲ سال پیش که کرونا نبودیم وضعیت الانمان بسیار خراب است. در ایام قیب از کرونا روزانه حدودا ۱۰ گوشی موبایل میفروختیم که الان این رقم به روزی ۳ گوشی رسیده است. البته شاید خریدهای آنلاین و اینترنتی هم در این موضوع دخیل باشد.

این فروشنده در پایان گفتگو از دولت و عدم حمایت از این صنف گلایه کرده و می افزاید: دولت نه تنها حمایت نمیکند بلکه هر روز با قوانین جدید مثل "رجیستری" کار ما را با سختی روبرو میکند. این طرح هیچ تاثیری در روند قاچاق گوشی ندارد زیرا کسی که بخواهد به صورت قاچاقی گوشی وارد کشور کند، راهش را بلد است و به راحتی میتواند این کار را انجام دهد این قانون فقط راه درآمدزایی برای خودشان است که این قانون نیز تاثیر زیادی در قیمت گوشی داشت.

یک فروشنده دیگر با گلایه از عدم حمایت دولت از این صنف در ایام کرونا میگوید: وضعیت بازار به قدری خراب است که هر روز شاهد اتفاقات عجیبی در بازار هستیم از خواسته های مردم برای خرید قسطی تا تعمیر گوشی موبایل و حتی خرید و فروش بالای گوشی های کارکرده. در کل به دلیل نوسانات قیمت دلار، قیمت موبایل نیز بالا رفته و مردم نسبت به یکی دو سال قبل توان خرید گوشی ندارند.

یکی دیگر از فروشندگان میگوید: بازار به دلیل بالا رفتن قیمت دلار و درهم فعلا نوسان دارد و از طرفی مردم نیز تمایلی به خرید ندارند و منتظرند ببینند قیمت ها کمتر میشود یا نه! زمانیکه قیمت دلار بالا میرود بالطبع قیمت گوشی نیز بالا میرود ولی وقتی قیمت دلار کاهش پیدا میکند قیمت گوشی به آن میزانی که باید کاهش یابد، کم نمیشود. وقتی  قیمت دلار هزار تومان افزایش پیدا میکند حدودا ۴ میلیون تومان قیمت گوشی بالا میرود ولی وقتی هزار تومان کاهش می یابد قیمت گوشی نهایتا ۵۰۰هزار تومان کم می شود. به دلیل اینکه باید گوشی جایگزین کنیم نمیتوانیم قیمت ها را بیشتر از آن کاهش دهیم و این سبب میشود تا ما با قیمت روز بفروشیم.

این فروشنده ادامه میدهد: کرونا تاثیر زیادی بر بازار ما گذاشت، قبل از کرونا روزی ۸-۷ دستگاه گوشی میفروختیم ولی الان هر ۲ روزیکبارآن هم با شرایط خاص، شاید بتوانیم ۱ قلم بفروشیم و باید تاکید کنم که بازار خیلی خراب است.

این فروشنده میگوید: در این ایام کرونایی، مردم توان خرید گوشی موبایل ندارند به همین دلیل تعمیرات بیش از پیش افزایش پیدا کرده است.

در این خصوص؛ گفتگویی داشتیم با مهدی محبی رییس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری و موبایل، ایشان به خبرنگار اقتصادی ما گفت: با توجه به اینکه واردات تلفن همراه با ارز نیمایی انجام میشود گرانی دلار تاثیر زیادی بر قیمت ها ندارد و این افزایش قیمت ها سبب میشود تا واردکننده سود کامل خود را دریافت کند.

وی با اشاره به وضعیت کلی بازار تلفن همراه در این روزها تاکید کرد:قیمت ها در این روزها نسبت به ماه های قبل روند کاهشی داشته و بهترین فرصت برای خرید میباشد و باید عرض کنم که کالا در بازار بسیار فراوان است. ۳۰۰ شرکت روزانه واردات انجام میدهند که این واردات سبب تامین گوشی همراه در بازار شده است.

وی در خصوص طرح رجیستری تشریح کرد: از اواخر این ماه و اوایل ماه آینده، تمامی تبلت ها وارد طرح رجیستری میشوند. توصیه بنده به مردم به ویژه خانواده هایی که برای استفاده از طرح شاد فرزندانشان، تبلت تهیه کرده و اغلب با وای فای وصل میشدند هر چه سریعتر باید سیم کارت تهیه کرده و ارتباط چند دقیقه ای داشته و رجیستر کنند زیرا در غیر این صورت و پس از مرداد ماه که وارد طرح رجیستری شود امکان دسترسی به شبکه های مخابراتی را نخواهند داشت.

براساس این گزارش؛ محمدرضا عالیان؛ سخنگوی انجمن موبایل اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی مان گفت: اختلاف ارز نیمایی با ارز آزاد در هفته گذشته حدودا ۴ هزار تومان بود که این رقم برای امروز به ۲ هزار تومان کاهش یافت این بدین معناست که ارز نیمایی نیز با افزایش مواجه بوده و این افزایش و کاهش ارز نیمایی تاثیر مستقیم بر کالاهای وارداتی که گوشی تلفن همراه هم جزو آنهاست، میگذارد اینکه افزایش قیمت ارز بر بازار موبایل تاثیر ندارد؛ درست نیست.

وی ادامه داد: ما چیزی به اسم گران فروشی در بازار موبایل نداریم بلکه این گرانی است که دلیل آن هم افزایش نرخ ارز است ولی زمانیکه از تغییر قیمت‌ها صحبت میکنیم مبنای این تغییرات، نوسان در بازار ارز هم آزاد و هم نیمایی است.

عالیان در خصوص وضعیت بازار طی چند ماه اخیر تشریح کرد: نمیتوان گفت که در این ماه ها افزایش قیمت داشتیم، اتفاقی که در بازار موبایل افتاد این بود که تقاضا به شدت کاهش پیدا کرد و حجم زیادی از موبایل وارد کشور شده بود یعنی خیلی بیشتر از تقاضای بازار، واردات موبایل را داشتیم همین افزایش واردات سبب شد تا تعادل بین عرضه و تقاضا به هم بخورد که در این صورت شاهد روند نزولی یا افزایشی قیمت ها باشیم که در این ایام با توجه به کم بودن تقاصا نسبت به عرضه، شاهد روند نزولی قیمت ها بودیم‌. در ماه های گذشته حتی برخی از مدل های گوشی، قیمتشان از قیمت کشور مبدا نیز ارزان‌تر بفروش میرفت ولی در این روزها و پشت سر گذاشتن انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن رییس جمهور آینده، شاهد افزایش قیمت ارز بودیم که قیمت ها در کف بازار کمی بالاتر رفت ولی این بالا رفتن به معنای گرانی گوشی موبایل نیست و خیلی نامحسوس است.

سخنگوی انجمن موبایل اتاق بازرگانی با بیان اینکه  کم بودن تقاضا در بازار سبب خواهد شد تا مجددا شاهد کاهش قیمت باشیم عنوان کرد: ۲ اتفاق مهم در هفته های آینده رخ خواهد داد که تاثیر زیادی بر روی کالاهای دیجیتال خواهد داشت؛ اول، ریجیستری شدن موبایل واره ها شامل ساعت های هوشمند و تبلت و... و دیگری به نتیجه رسیدن مذاکرات وین و در پی آن کاهش نرخ ارز است که قطعا این عوامل بار روانی موجود بر بازار را کاهش خواهد داد و به نوعی مصرف‌کننده را با بازار آشتی خواهد داد ولی در حالت کلی نمیتوان هیچگونه پیش بینی قاطعانه ای  در خصوص کالاهای وارداتی به ویژه موبایل در شرایط کنونی داشت.مردم خریدشان را به آینده و احتمالات موکول نکنند و آنی تصمیم بگیرند.

عالیان در خصوص قیمت گوشی های موبایل با نرخ دلار گفت: تنوع گوشی در بازار زیاد است ولی گران ترین گوشی اپل که با دلار خریداری شده حدودا ۱۳۰۰ دلار و گران ترین مدل گوشی سامسونگ کمتر از ۱۰۰۰ دلار است.

در پایان متوجه میشویم که نوسان قیمت ارز تاثیر زیادی بر بازار کالاهای وارداتی به ویژه موبایل دارد و متاسفانه این مردم هستند که چوب سیاست های نادرست اقتصادی را میپردازند. باید منتظر ماند و دید که آیا در ماه های آینده شرایط بازار بهبود خواهد یافت یا نه.

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار ایسکانیوز از بزرگترین مرکز بازار فروش موبایل در ایران، قیمت روز گوشی های تلفن همراه به شرح ذیل گردآوری شد:

قیمت (به تومان)

نام محصول (سامسونگ)

۲۶.۹۰۰.۰۰۰ _ ۲۴.۵۰۰.۰۰۰

Galaxy Note۲۰ Ultra ۵G ۲۵۶ GB

۱۸.۲۵۰.۰۰۰ _ ۱۷.۸۰۰.۰۰۰

Samsung Galaxy Z Flip ۲۵۶ GB

۱۲.۴۰۰.۰۰۰_ ۱۱.۶۰۰.۰۰۰

Galexy A۷۲ ۲۵۶ GB

۹.۴۵۰.۰۰۰_ ۹.۴۰۰.۰۰۰

Galexy A۷۱ ۱۲۸ GB

۱۱.۵۰۰.۰۰۰ _۱۰.۳۰۰.۰۰۰

Galaxy A۵۲ ۵G ۱۲۸ GB

۱۰.۵۰۰.۰۰۰_ ۹.۴۵۰.۰۰۰

Galaxy A۵۲ SM ۱۲۸ GB

۷.۳۰۰.۰۰۰ _۶.۰۰۰.۰۰۰

Galaxy A۵۱ ۱۲۸ GB

۷.۰۰۰.۰۰۰ _۶.۴۰۰.۰۰۰

Galaxy A۳۲ SM ۱۲۸GB

۵.۷۰۰.۰۰۰ _ ۵.۰۰۰.۰۰۰

Galaxy A۳۱  ۱۲۸GB

۵.۰۰۰.۰۰۰ _ ۴.۰۰۰.۰۰۰

Galaxy A۲۱s ۶۴GB

۴.۵۴۰.۰۰۰ _ ۴.۱۵۰.۰۰۰

Galaxy A۲۰s ۳۲ GB

۳.۵۰۰.۰۰۰_ ۳.۰۰۰.۰۰۰

Galaxy A۱۱ ۳۲ GB

۳.۵۰۰.۰۰۰_۲.۵۰۰.۰۰۰

Galaxy A۰۲s ۳۲ GB

۳.۹۰۰.۰۰۰ _ ۳.۱۰۰.۰۰۰

Galaxy A۱۰s ۳۲ GB

۲.۳۰۰.۰۰۰ _ ۱.۸۰۰.۰۰۰

Samsung Galaxy A۰۱ Core  ۳۲GB

۱.۸۰۰.۰۰۰_ ۱.۴۳۰.۰۰۰

Galaxy A۲ Core ۱۶ GB

قیمت(به تومان)

نام محصول (آیفون)

۳۸.۵۰۰.۰۰۰ _۳۴.۲۰۰.۰۰۰

iPhone ۱۲ Pro ۲۵۶ GB

۵۲.۰۰۰.۰۰۰_ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰

iPhone ۱۲ Pro ۵۱۲ GB

۴۰.۰۰۰.۰۰۰  _ ۳۷.۰۰۰.۰۰۰

iPhone ۱۲ Pro Max ۲۵۶ GB

۲۹.۵۰۰.۰۰۰_ ۲۷.۰۰۰.۰۰۰

iPhone ۱۲ ۱۲۸ GB                

۲۷.۵۰۰.۰۰۰ _۲۵.۰۰۰.۰۰۰

iPhone ۱۱ ۱۲۸ GB

۲۲.۰۰۰.۰۰۰ _۲۱.۱۰۰.۰۰۰

iPhone XS Max ۲۵۶ GB

۱۵.۷۰۰.۰۰۰ -۱۵.۵۰۰.۰۰۰

iPhone XS ۶۴ GB

۱۶.۳۰۰.۰۰۰ _ ۱۴.۱۰۰.۰۰۰

iPhone X ۲۵۶ GB

۱۴.۹۰۰.۰۰۰ _۱۲.۲۵۰.۰۰۰

iPhone ۸ Plus ۶۴ GB

۱۱.۴۰۰.۰۰۰ _ ۹.۴۰۰.۰۰۰

iPhone ۸ ۶۴ GB

۱۷.۵۰۰.۰۰۰ _ ۱۵.۰۰۰.۰۰۰

Apple iPhone SE ۲۰۲۰ ۱۲۸ GB

قیمت(به تومان)

نام محصول (شیائومی)

۵.۱۰۰.۰۰۰ - ۴.۴۰۰.۰۰۰

Redmi Note ۹T ۵G ۱۲۸GB

۷.۰۰۰.۰۰۰_ ۶.۰۰۰.۰۰۰

Redmi Note ۹s ۱۲۸ GB

۵.۹۰۰.۰۰۰ _ ۵.۴۰۰.۰۰۰

Redmi Note ۸ Pro ۱۲۸ GB

۵.۰۰۰.۰۰۰ _ ۴.۰۰۰.۰۰۰

Redmi Note ۸ ۶۴ GB

۴.۹۰۰.۰۰۰ _ ۴.۳۰۰.۰۰۰

Mi A۳ ۱۲۸G

۳.۹۰۰.۰۰۰ _ ۳.۲۰۰.۰۰۰

Redmi ۹ ۶۴ GB

۴.۰۰۰.۰۰۰_ ۳.۰۰۰.۰۰۰

Redmi ۸  ۶۴ GB

۳.۴۰۰.۰۰۰_ ۳.۰۰۰.۰۰۰

Redmi ۸A ۳۲ GB

قیمت (به تومان)

نام محصول (نوکیا)

۶.۵۰۰.۰۰۰ _ ۵.۴۰۰.۰۰۰

Nokia ۷.۲ ۱۲۸ GB

۴.۶۰۰.۰۰۰ _ ۴.۰۰۰.۰۰۰

Nokia ۶.۲ ۶۴ GB

۴.۴۰۰.۰۰۰_ ۴.۰۵۰.۰۰۰

Nokia ۵.۴ ۱۲۸ GB

۳.۲۰۰.۰۰۰_ ۲.۶۰۰.۰۰۰

Nokia ۳.۲ ۶۴ GB

۳.۳۰۰.۰۰۰_ ۲.۱۲۰.۰۰۰

Nokia ۲.۳ ۳۲ GB

۲.۳۰۰.۰۰۰_ ۲.۱۳۰.۰۰۰

Nokia ۲.۲ ۳۲ GB

۱.۸۰۰.۰۰۰_ ۱.۴۵۰.۰۰۰

Nokia C۲ ۱۶ GB

۱.۵۰۰.۰۰۰_ ۱.۲۰۰.۰۰۰

Nokia  C۱ ۱۶ GB

قیمت (به تومان)

نام محصول (ال جی)

۱۴.۰۰۰.۰۰۰ - ۱۳.۴۰۰.۰۰۰

Valvet ۱۲۸GB

۵.۹۰۰.۰۰۰ - ۵.۵۰۰.۰۰۰

K۶۱ ۱۲۸GB

قیمت (به تومان)

نام محصول (وان‌پلاس)

۱۳.۱۰۰.۰۰۰-۱۵.۵۰۰.۰۰۰

OnePlus ۷T Pro ۵G ۲۵۶ GB

۱۶.۰۰۰.۰۰۰

OnePlus ۶T ۱۲۸ GB

قیمت (به تومان)

نام محصول(جی ال ایکس)

۲.۵۰۰.۰۰۰

GLX M۱ ۱۶ GB

۱.۶۰۰.۰۰۰

GLX Z۱ Dual SIM

کد خبر: 1101666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =