جوانان بعد از خدمت حوصله ادامه تحصیل ندارند/ قطع انگشتان برای فرار از سربازی!

یک آسیب شناس اجتماعی معتقد است جوانان بعد از اتمام خدمت سربازی، دیگر حوصله ادامه تحصیل ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «از سربازی بگو!»؛ هشتگی که شاید این روزها آن را زیاد در فضای مجازی دیده باشید. هشتگی که نشانه کوچکی  از مطالبه میلیون‌ها جوان برای لغو سربازی اجباری است. برخلاف سال‌های گذشته، موضوع سربازی اجباری این روزها از زبان مسئولان و چهره‌های سرشناس نیز به دفعات متعدد تکرار می‌شود به طوری که در جریان مناظرات انتخاباتی نیز شاهد اشاره‌های مستقیم و غیر مستقیم به آن بودیم.

اما باید دید که سربازی اجباری و فرآیندی که پسران در اوج دوران جوانی باید در آن قرار بگیرند، چه آسیب‌های اجتماعی را می‌تواند به همراه داشته باشد و چرا هیچ اراده‌ای برای تغییر در این قانون وجود ندارد؟

در همین ارتباط، مجید ابهری استاد دانشگاه و آسیب شناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره تبعات فردی و اجتماعی قانون سربازی اجباری اظهارکرد: انجام خدمت سربازی یکی از مراحل زندگی پسران جوان است؛ اما درحال حاضر این مرحله تبدیل به یکی از مشکلات اساسی زندگی جوانان شده است.

وی افزود: عده‌ای به خاطر اینکه این دوسال بین تحصیلات دبیرستانی و دانشگاهی آن‌ها، فاصله‌ای ایجاد می‌کند و به نوعی به دنبال فرار از خدمت هستند، دست به هر اقدامی می‌زنند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت اند از فرار از کشور، تمارض و خود را به بیماری‌های مختلف زدن و قطع انگشتان و...؛ خدمت سربازی در تمام کشورهای دنیا به اشکال مختلف وجود دارد اما به اندازه 2 سال نیست. بلکه جوانان در مدت کوتاهی آموزش‌های نظامی را برای دفاع از حریم مقدس کشورشان یاد می‌گیرند و آماده انجام این خدمت رزمی می‌شوند.

لزوم کاهش مدت خدمت سربازی به ۶ ماه

ابهری ادامه داد: در کشور ایران نیز باید خدمت سربازی حداقل به مدت ۶ ماه در قالب آموزش نظامی انجام شود و جوانان بتوانند از این مرحله به راحتی عبور کنند و با گرفتن کارت پایان خدمت، همواره در حالت آمادگی رزمی باشند. متاسفانه بسیاری از جوانان در دوران انجام خدمت سربازی، دیگر حال و حوصله‌ای برای ادامه تحصیل ندارند و پس از اتمام خدمت، به دنبال شغل می‌روند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بسیاری از خانواده‌ها در مقطع سربازی، با فرزندان خود دچار مشکل می‌شوند؛ زیرا والدین خواستار ادامه تحصیل از سوی فرزندانشان هستند؛ اما وقتی پشت جوانان در دوران سربازی باد می‌خورد، دیگر توانایی بازگشت به محیط درس را ندارند. بنابراین نخبگان این حوزه باید با کمک سازمان نظام وظیفه عمومی، برنامه‌هایی تهیه کنند که علاوه بر حفظ آموزش و آمادگی نظامی جوانان، مدت طولانی خدمت کوتاه تر شود.

خدمت و شگل‌گیری آسیب‌های اجتماعی

وی با اشاره به برخی آسیب‌های اجتماعی دوره خدمت سربازی گفت: دوری از خانواده و قرار گرفتن در محیطی که انواع جوانان با تربیت‌ و فرهنگ‌های مختلف در آن حضور دارند، ممکن است زمینه را برای شکل گیری آسیب‌های اجتماعی مختلف فراهم کند. استفاده از سیگار یا سرگرمی‌های زیان آور دیگر، امکان دارد که در این دوران گریبان‌گیر جوانان و خانواده‌های آن‌ها شود. همچنین رفتارهای انتقالی از همراهان و دوستان به جوانان، ممکن است باعث به خطر افتادن آینده آن‌ها شود.

این آسیب شناس اجتماعی در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل مقاومت مسئولان در برابر تغییر قانون خدمت سربازی بیان کرد: نکات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی سربازی اجباری، به دفعات متعدد از سوی استادان دانشگاه، نخبگان و کارشناسان مطرح شده است؛ اما متاسفانه لایه‌ای از جامعه در برابر تغییر این قانون مقاومت ‌می‌کند که مشخص نیست دلایل این مقاومت چیست.

ابهری افزود: وقتی جوانان آمادگی‌های نظامی و تربیتی لازم را در مدت زمان کوتاهی کسب کنند، دیگر نیازی نیست که به مدت ۲ سال در یک محل خدمت کنند و به خاطر دوری از خانواده، دچار مشکلات مختلف تربیتی، سلامتی، روحی و روانی شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهترین راه حل پیشنهادی برای اصلاح قانون خدمت سربازی، کوتاه کردن مدت زمان این خدمت برای آموزش‌های نظامی فشرده ظرف ۶ الی ۸ ماه است. جوانان در این بازه زمانی می‌توانند آمادگی‌های فیزیکی، روانی و نظامی لازم را کسب کنند. مجموع آموزش‌های نظامی و دفاعی که در مدت دو سال به سربازان داده می‌شود، امکان دارد حتی کمتر از ۶ ماه شود و بقیه زمان به اقداماتی از قبیل رژه رفتن و کوه نوردی می‌گذرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =