مراحلی که برای استخدامی باید انجام بدهید

شاید شبیه پرتاب تیری در تاریکی باشد؛ اما اگر به هدف بخورد، به شغل مورد علاقه‌تان می‌رسید. پس همین الان دست به کار شوید.  

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اگر فقط منتظر آگهی‌های استخدام باشید، فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهید. پس بهتر است خودتان دست به کار شوید.

نوشتن درخواست کار برای یک شرکت، راهی سریع و مستقیم در بسیاری از کشورها برای به دست آوردن شغل است. دن هاوز (Dan Hawes) یکی از بنیان‌گذاران و مدیر بازاریابی اداره جذب فارغ‌التحصیلان انگلیس، خود را طرفدار بزرگ این گونه درخواست‌ها می‌داند. چون معتقد است هرچند عجیب به نظر برسد؛ اما بسیاری از کارفرمایان این درخواست‌ها و رزومه فارغ‌التحصیلان را رصد می‌کنند.

نوشتن یک درخواست کار دارای سه مرحله شامل تهیه فهرست شرکت‌ها، نوشتن رزومه و پیگیری درخواست است. هرکدام از این مراحل پیش‌نیاز مرحله بعد بوده و دقت در انجام آن بسیار ارزشمند است.

فهرستی از شرکت‌ها تهیه کنید

در ابتدا فهرست کوتاهی از شرکت‌های مرتبط با علایق و مهارت‌های خود تهیه کنید. این فهرست می‌تواند شامل شرکت‌هایی باشد که تجربه کار در آن‌ها را داشته‌اید یا شرکت‌هایی که همیشه می‌خواستید در آن‌ها کار کنید. مشاغل کوچک و محلی را فراموش نکنید چون معمولا شرکت‌های کوچک از این شیوه استقبال می‌کنند.

ممکن است استادان شما در دانشگاه یا پارک‌های علم و فناوری که با شرکت‌های مختلف از جمله دانش‌بنیان‌ها در ارتباط هستند، بتوانند شما را راهنمایی کنند. رسانه‌های اجتماعی هم می‌توانند به شبکه‌سازی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجارت‌ها به شما کمک کنند. خود را به لینکدین محدود نکنید، اینستاگرام، توئیتر و تیک تاک هم می‌توانند ابزارهای مفیدی باشند.

وقتی فهرست شرکت‌ها را تهیه کردید، سایت آن‌ها را بررسی کنید تا از نحوه عملکرد، پروژه‌ها و برنامه‌های آینده‌شان مطلع شوید و بفهمید آگهی استخدام منتشر کرده‌اند یا نه. کانال‌های شرکت‌ها در رسانه‌های اجتماعی هم جزئیات فعالیت آن‌ها را منعکس می‌کند.

لازم است در مورد آن سازمان تحقیق کنید و بفهمید تا چه حد با علایق و مهارت‌های شما هماهنگ است. البته این کار زمانبر خواهد بود؛ اما در عوض مسیر استخدام را برای شما روشن می‌کند و با اطمینان بیشتری با کارفرما روبرو خواهید شد.

رزومه‌های رسمی به درد نمی‌خورد

اما مور (Emma Moore) مدیر مشاغل دانشگاه لیورپول معتقد است ارسال رزومه استاندارد به شرکت‌ها کفایت نمی‌کند و لازم است رویکرد خود را برای آن‌ها توضیح دهید.

منظور مور این است که رزومه باید توضیح بدهد که شما به دنبال چه نقشی هستید و با توجه به پروژه‌هایی که انجام داده‌اید، چرا آن شرکت را انتخاب کرده‌اید. نشان بدهید که به شرکت‌ آن‌ها علاقه دارید و مهارت‌ها و تجربیات مرتبط خود با فعالیت‌های شرکت را برجسته کنید.

تاکید رزومه شما باید بر روی ارزش افزوده‌ای باشد که می‌توانید برای شرکت داشته باشند، نه کاری که آن‌ها می‌توانند برای شما انجام دهند. در این صورت، به نظر می‌رسد که می‌خواهید برای کار گدایی کنید. اگر شرکت آگهی استخدام منتشر کرده است به مشخصات شغلی که نیاز دارند، دقت کنید.

درخواست خود را برای یک شخص خاص بفرستید. اگر اطلاعات تماس در سایت شرکت نبود، از لینکدین کمک بگیرید یا تلفنی از شرکت بپرسید که مسئول استخدام کیست. حواستان باشد که همیشه در ارتباط با کارفرما مودب باشید.

درخواست خود را پیگیری کنید   

یکی دو هفته پس از ارسال درخواست اولیه، با شرکت تماس بگیرید و درخواستتان را پیگیری کنید. این پیگیری به مخاطب زمان می‌دهد تا بتواند ایمیل شما را بخواند. در حالی که خوب است پشتکار داشته باشید، مزاحمت برای شرکت، چهره خوبی از شما نشان نمی‌دهد.

کلر باشفورد (Claire Bashford)، مدیر مشاغل دانشگاه استنفوردشایر، پیگیری نشان‌دهنده اعتماد به نفس و اشتیاق شماست؛ اما نباید کارفرما را تحت فشار بگذارید.

اگر کارفرما تصمیم گرفت با شما ملاقات کند، خود را برای سوالات مصاحبه آماده کنید و اگر هم‌اکنون موقعیت شغلی خاصی نداشته باشند، صداقت شما می‌تواند آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و شما را برای فرصت‌های شغلی آینده‌شان به خاطر بسپارند.

توجه داشته باشید که ممکن است چیزی متفاوت از درخواست‌تان به شما پیشنهاد کنند مثلا کارآموزی به جای بستن قرارداد یا قرارداد پروژه‌ای به جای یک موقعیت دائمی. در این مرحله می‌توانید انعطاف‌پذیر باشید؛ اما در لحظه آن پیشنهاد را قبول نکنید. ابتدا مطمئن شوید که تا چه حد برای شما مناسب است و سپس قبول یا رد کنید. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1102181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =