رونق بازار دلالی فروش تخمک/ اعمال خلاف قانون تا احتمال آسیبهای جسمی

برخی افراد سودجو با ترغیب خانم‌های جوان به فروش تخمک بدون درنظر گرفتن آسیب‌های احتمالی آن کسب درآمد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، اگر اهل تردد با وسایل نقلیه عمومی اعم از مترو و اتوبوس باشید با آگهی‌ها و کارت‌های ویزیتی که برای تبلبغات پخش می‌کنند مواجه شده‌اید اما یکی از کارت‌های ویزیتی که به دست ما رسید عنوان جالبی داشت. روی این کارت نوشته شده بود: «تخمک اهدا کنید و بیش از پنج میلیون تومان دریافت کنید». تحت عنوان مشتری تماس گرفتیم تا از نحوه انجام این کار آگاهی پیدا کنیم. خانمی که خود را معرف کلینیک‌های ناباروری معرفی کرد پاسخ سوالات ما را داد.

از شرایط انجام این کار پرسیدیم و او که در ابتدا می‌گفت فقط فرد دارای فرزند می‌تواند اهدا کننده تخمک باشد با اصرارهای ما رضایت داد تا شرایطی را فراهم کند که فرد متاهل اما بدون فرزند هم بتواند تخمک اهدا کند و پول بگیرد. او به ما اطمینان داد که این کار بی‌خطر است و در توجیه ادعای خود گفت: «اگر خطر داشت که کلینیک‌ها این کار را انجام نمی‌دادند» اما آیا واقعا این کار بی‌خطر است؟ شرایط اهدا چیست و خرید و فروش تخمک قانونی است؟ در این گزارش نگاهی به نحوه انجام این کار و شرایط قانونی آن در کشور داریم که در ادامه می‌خوانید.

قانونی اما با شرایط خاص

اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا اهدای تخمک در کشور ما قانونی است؟ باید گفت که سال‌هاست قانون اهدای جنین به تصویب رسیده و اجرایی می‌شود و در یکی از مفاد این قانون اهدا تخمک در شرایط خاص مجوز انجام دارد. گاهی زن به دلیل برخی بیماری‌ها مانند یائسگی زودرس، غیرسالم بودن اندام‌های باروری، نارسایی تخمدان، پیشگیری از انتقال بیماری‌های خاص به جنین و غیره تخمک سالمی ندارد که امکان لقاح آن وجود داشته باشد و زوج به همین دلیل با مشکل ناباروری مواجه می‌شوند.

یکی از راه‌هایی که علم پیش روی آن‌ها می‌گذارد و قانون  هم اجازه اجرا می‌دهد، اهدا تخمک است.  در این روش بعد از بررسی ذخیره تخمک فرد اهدا کننده و درنظر گرفتن شرایط، داروهایی به فرد اهدا کننده داده می‌شود و بعد از یک عمل جراحی کوچک تخمک او برداشت می‌شود اما فرد اهدا کننده باید از نظر جسمی و روحی سالم بوده و به بیماری‌های عفونی، ایدز و انواع هپاتیت‌ها مبتلا نشده باشد. شرط بعدی برای این کار داشتن سابقه بارداری زنده و فرزند است یعنی خانم‌های جوان مجرد و آن‌هایی که فرزندی ندارند نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

رونق بازار دلالی فروش تخمک/ اعمال خلاف قانون تا احتمال آسیبهای جسمی

اهدا مجاز، فروش غیرمجاز

از دکتر حمید چوبینه؛ موسس مرکز درمان ناباروری «رویش هلال» و مدیرعامل شرکت شهرسالم شهرداری تهران پرسیدیم که آیا خرید و فروش تخمک در کشور قانونی است و او پاسخ داد:  فروش تخمک کار قانونی نیست بلکه اهدای تخمک مجوز دارد. اهدای تخمک هم با رعایت شرایط خاص انجام می‌شود. این شرایط که توسط کمیته اخلاق پزشکی مشخص می‌شوند باید هم در اهدا کننده و هم در گیرنده رعایت شوند.

تکرار اهدا تخمک در نوبت‌های مکرر آسیب جدی دارد

نکته مهم که در این خرید و فروش‌ها وجود دارد، ترغیب فرد به انجام مکرر این کار است.  این متخصص ناباروری درخصوص آسیب‌های احتمالی این کار گفت: اگر کسی مدام این کار را تکرار کند، دچار آسیب جسمی می‌شود و بیماری‌های صعب العلاج برای او به وجود می‌آید. حتی برای یک نفر اهدا تخمک در یک نوبت و با شرایط خاص است. نوبت‌های مکرر وضعیت فیزولوژی فرد را دچار آسیب می‌کند.

رونق بازار دلالی فروش تخمک/ اعمال خلاف قانون تا احتمال آسیبهای جسمی

پیشنهادی برای ایجاد بانک سلول‌های جنسی

چوبینه پیشنهادی هم برای ایجاد بانک ذخیره سلول‌های جنسی داشت و در این باره توضیح داد: باید قوانینی در کشور توسط سازمان‌های مسئول تنظیم شود که مطابق با آن چهاچوب‌هایی برای این کار داشته باشیم. من پیشنهاد راهندازی بانک ملی سلول‌های جنسی را دادم؛ یعنی بانک متمرکزی که بتواند سلول‌ها را ذخیره و به تمام مراکز درمان ناباروری در کشور سرویس دهد. با این شرایط دیگر کسی نمی‌تواند سواستفاده کند و تحت شرایط خاص بانک اشاره شده سلول را دریافت کند و این شرایط منطبق با اخلاق پزشکی، ضوابط قانونی و حفظ سلامتی افراد باشد. البته این در حد پیشنهاد ماند و باید ساختارهای مناسب این کار انجام شود تا تحقق یابد.

او در پایان تاکید کرد: در مجموع عنوان خرید و فروش قانونی نیست اما در طول فرایند اهدا فرد ممکن است برای دارو و مواردی دیگر هزینه‌ای پرداخت کند اما برای خود فرایند اهدا نباید هزینه‌ای پرداخت شود.

نظارت سختگیرانه برای جلوگیری از دلالی‌ها

نبود ساز و کار اجرایی مناسب و نظارت‌های کافی باعث ایجاد مشاغل کاذب و دلال‌هایی از این دست می‌شود که کسب درآمدشان منوط به بازی کردن با جان مردم است. دختران جوان بسیاری از روی ناآگاهی و برای کسب درآمد فریب این افراد را می‌خورند و سلامت خود را به خطر می‌اندازند. نظارت‌ها باید به گونه‌ای باشد که این افراد جرئت انجام کارهای خلاف قانون به ویژه آن‌ دست کارهایی که مستقیما سلامت مردم را به خطر می‌اندازد، نداشته باشند چه برسد به اینکه در محل عمومی برای کار خلاف خود تبلیغ هم بکنند. نهادهای مسئول باید در قدم اول شرایط سختگیرانه‌ای برای انجام این کار داشته باشند و در قدم بعدی با تقویت نظارت‌ها در مقابل سواستفاده‌ها بایستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =