کلاس درسی به نام یورو ۲۰۲۰

امیر کریمی*

گروه ورزشی ایسکانیوز - فارغ از همه برد و باخت‌ها یورو برای ما حاوی درس‌هایی از فوتبال روز دنیا بود، یک کلاس درس برای بازیکنان که الگو بردارند، برای مربیان که بدانند به دنبال چه هستند و برای دیگر عوامل فوتبال که تاثیرگذاری خود را بیشتر در کیفیت و کمیت فوتبال درک کنند.

فوتبال ناب بدون ستاره

از معدود یوروهایی بود که خالی از ستاره بود، جز رونالدو ۳۶ ساله و عملا افول کرده، ستاره پر آوازه دیگه ای که بازی ها را کامل تحت تاثیر نام خود قرار دهد عملا وجود نداشت، اما با این حال فوتبال های نابی را دیدیم، تا باز هم دریابیم فوتبال و ذات آن چیز دیگری است، خارج از اسم ها و نام ها.

اصطلاحات فوتبالی

از بعد فنی، پرس، آنتی پرس، مالکیت و این چنین موارد در همه تیم ها دیده می شود، اما اینکه اینگونه اصطلاحات در چه سطحی و برای چه بازی و در چه شرایطی و دقیقا چه نحوی ایجاد شود مهم است، قرار نیست تمام تیم‌های دنیا مالکیت بالایی داشته باشند تا پیروز شوند یا به زبان ساده تر همه فوتبال این آمار ها نیست، باید فوتبال را بازی کرد، براساس ایده ها و شناخت ها.

بعد فنی

این مسابقات نشان داد نمی توان که برای موفق بودن نمی توان با یک اسلحه به شکار جام رفت، بطور مثال تیمی که پرس می کند باید آنتی پرس را هم مشق کرده باشد، وگرنه مطمئنا یک جای کار آن در امتداد بازی ها خواهد لنگید.

لحظه انتقال

فوتبال دقیقا دیگر برای رسیدن به گل به لحظات بستگی دارد. پس ارزش لحظه انتقال کاملا مشخص هست.انتقال چه مثبت چه منفی. در همین فینال واقعا چند موقعیت صددر صد گل ایجاد شد؟ اما فوتبال نابی را شاهد بودیم، به لحظات انتقال مثبت و منفی در همین بازی توجه کنید.

تغییر علم

علم فوتبال روز به روز، سال به سال در حال تغییر کردن است، دیگر کسی در مورد تیکی تاکای ده سال پیش گواردیلا حداقل در سطح یورو حرف نمی زند، بلکه به تیکی تاکای انریکه اقبال عمومی روی خوش نشان داده.روزی که گلرها را دربازیسازی شریک کردند شاید باورمان نمی آمد که مدافعان کناری را روزی تاثیرگذار در امر شکل گیری بازی این حد موثر ببینیم. باد با این تغییرات آداپته شویم اگر می خواهیم پیشرفت کنیم.

مربیان مولف

از همین مطلب بالا وام بگیریم که ارزش مربیان مولف در فوتال روز دنیا مشخص شود، این بازی ها نشان داد که نقش مربیان مولف چقدر در فوتبال جهان تاثیر گذار است. شاید برای هر فوتبالی احتیاج به چنین سبک مربیانی هست اگر بخواهند پیشرفت کنند.

پست بازیکن

تا شاید همین قبل از یورو هنوز باور این بود که پست بازیکن در یک تیم به بازیکن نقش می دهد اما حالا واقعیت چیز دیگهای می نماید و آن شرح وظایفی که برای هر پست تعریف می شود قادر به تاثیر گذاری به نقش او در پازل تیمی هست، برای مثال به بازی کین در ترکیب انگلستان و نقش او دقت کنید.

حاشیه امنیت

خیلی خلاصه باید گفت حاشیه امنیت برای هیچ تیمی در سطح چنین تورنمنت هایی وجود ندارد، دانمارک، سوئیس و اکراین را دیدم، هر چند حذف شدند اما همین تیم های پر آوازه را جان به لب کردند.

آینده نگری

بعد از فینال زیباترین لحظه از بعد فنی حلقه بازیکنان انگلیسی بود که گری ساوت گیت در آن صحبت می کرد و بعد از آن پس از تحویل مدال ها بلافاصله از گردن درآوردن آن توسط انگلیسی ها، آینده را می بینند و آنها قانع به این روزها نخواهند بود و نقشه های بزرگتری در سر دارند. مانند اسپانیا، مانند همین ایتالیا و مانچینی و حتی آلمانی که باز خواهد گشت.

رقیبان سنتی

این موضوع شاید درس نباشد، اما نمی توان‌ کتمان کرد که رقابت ، رقیبان سنتی حال و خوای خودش را دارد،ایتالیا و انگلیس نامشان جذابیت های خودش را دارد، پس باید دانست که فوتبال با اعتبار تیم های بزرگتر زنده هست و خیلی از تیم ها در کنار این تیم ها برای خود عیاری دست و پا می کنند.

سرمایه گذاری

برای رسیدن به یک فوتبال زیبا و تاثیرگذار و همیچنی هیجان ماشی از آن ، نباید صرفا به داخل مستطیل سبز پرداخت، بلکه برا رسیدن به چنین شان و منزلتی باید برای آن تدارک خوب دید و کامل مهیا شدنکته ای که به نظر در فوتبال ما آب در هاونگ کوبیدن می باشد، اما نمی توان‌ از آن چشم پوشی کرد.

کارشناس فوتبال*

کد خبر: 1102848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =